Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakten i Robinson  (läst 8499 gånger)

mobben

SV: Kaninslakten i Robinson
« Svar #40 skrivet: 23 dec-09 kl 12:29 »
Kill it and eat it

anne-lie50

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 dec-09 kl 12:33 »
vad du menar med det där, det kan man ju undra. det låter iallafall inget vidare tycker jag.

esten

• -
« Svar #42 skrivet: 23 dec-09 kl 12:38 »
Hade man istället börjat döda varandra för mat hade tidningarna skrivit något i stil med ;
"Den som sig i leken giver får leken tåla "
Och allt hade varit gott och väl , för så kalla och syniska är vi människor , tyvärr .
Men inte döda lille kalle kanin .
Det hade säkert varit protester ändå , även om man inte visat avlivningen och vinklat den som djurplågeri .

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 23 dec-09 kl 12:44 »
Såg en sketch om Kannibal-Robinson, det är en idé värd att prova irl tycker jag.

Weasel

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 23 dec-09 kl 13:13 »
Blev visst lite känsligt detta...

Men till min första fråga, så är det alltså tillåtet att slå kaninen en gång, men inte två :P Tycket iaf att det lät konstigt om man inte fick slå den alls. Självklart ska man ju inte behöva slå två gånger, och tror knappast att det var vad han i robinson önskade heller.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #45 skrivet: 23 dec-09 kl 13:30 »
Jag tycker att denna tråden börjar spåra ur en aning... Från en avlivad kanin till att folk ska börja äta varandra?  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

esten

• -
« Svar #46 skrivet: 23 dec-09 kl 13:40 »
Hur många av kaninägarna här på forumet kan lägga handen på bibeln och svära att ni aldrig har gjort bort er .
Om man läser i trådarna är det nog inte många .
Denne på Robinson var ju också satt under press sas .

anne-lie50

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 23 dec-09 kl 13:53 »
när jag avlivar mina kaniner använder jag slaktmask, avblodar dem omedelbart. snabbt o smärtfritt

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 23 dec-09 kl 19:13 »
Hur många av kaninägarna här på forumet kan lägga handen på bibeln och svära att ni aldrig har gjort bort er .
Jag har faktiskt aldrig misslyckats vid bedövning/avlivning av ett djur (i andra sammanhang har jag gjort bort mig många gånger ;)). Det är liksom en sån sak som kräver koncentration och kunskap och bara inte FÅR misslyckas...
Just därför tycker jag det är helt sjukt att ha en programide´som får okunniga att göra det och dessutom under press!
En liknande helt galen sak hände på en kompis Överlevnadsövning i Lumpen... Befälet kom med en yxa och en get och kommenderade min kompis att han skulle avliva geten. Han och de andra vägrade så geten fick leva. Ingen kände att dom visste riktigt hur och var dom skulle slå, men om det verkligen varit så att dom befunnit sig på svältgränsen skulle dom kanske försökt, men i deras situation (precis som i Robinson) var det bara att utsätta ett djur för onödigt lidande...
 Jag använder precis som anne-lie slaktpistol vid kaninslakt och har dessutom en "klubba" redo OM något skulle gå fel, men det har det hittills inte gjort.
 Jag har inte hittat någon artikel i Aftonbladet som sagt att det är förbjudet att använda slag som bedövningsmetod innan avblodning... Bara såna där man sagt att det enligt Djurskyddslagen i Sverige (som tyvärr inte gäller i Robinsons inspelningsland) är förbjudet att avliva djur om man inte har nödvändiga kunskaper för att undvika att djuret utsätts för onödigt lidande, jag kan inte förstå varför det ska ifrågasättas som "Gulligullpropaganda"??? Är det rätt att djur ska plågas för att vi ska få se det på TV?
Är det mer rätt bara för att djur ibland behandlas illa på våra slakterier?!?
                                             Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kerstin Linnea

« Svar #49 skrivet: 25 dec-09 kl 23:08 »
Bedövning innan avblodning genom slag mot huvudet var då jag senast läste bland lagar och slakt och avlivning av husdjur helt tillåtet...Där stod det även att det var tillåtet att avliva ett litet djur som var så pas litet/stort att det kunde hållas med ett grepp runt kroppen med den ena handen kunde bedövas med att slå dess huvud mot ett hårt underlag tex bordskant  :o. ???...tex hundvalpar eller mindre djur....
Jag tycker att man skulle se över lagarna om djurhållning och slakt lite.. ;)...
Sen har jag för mig att både människor och djur i dödsögonblicket kan både röra sig och låta trots att dom inte är vid medvetande ....Det vet väl dom flesta som slaktat ,varit med vid slakt eller fiskat...
Jag har sett musklerna rycka på gäddor jag rensat trots att dom avlivats för flera timmar sen  :P..
Sen ska man inte slakta om man inte vet vad man gör

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #50 skrivet: 25 dec-09 kl 23:19 »
Bedövning innan avblodning genom slag mot huvudet var då jag senast läste bland lagar och slakt och avlivning av husdjur helt tillåtet...Där stod det även att det var tillåtet att avliva ett litet djur som var så pas litet/stort att det kunde hållas med ett grepp runt kroppen med den ena handen kunde bedövas med att slå dess huvud mot ett hårt underlag tex bordskant  :o. ???...tex hundvalpar eller mindre djur....
Jag tycker att man skulle se över lagarna om djurhållning och slakt lite.. ;)...
Sen har jag för mig att både människor och djur i dödsögonblicket kan både röra sig och låta trots att dom inte är vid medvetande ....Det vet väl dom flesta som slaktat ,varit med vid slakt eller fiskat...
Jag har sett musklerna rycka på gäddor jag rensat trots att dom avlivats för flera timmar sen  :P..
Sen ska man inte slakta om man inte vet vad man gör

Varför chockad min över bordskant? Själv tycker jag att en stentrappa eller bordkant funkar mycket, MYCKET bättre vid bedövning vid avlivning av t.ex. fåglar - höns och vaktlar som jag håller på med. Så gott som omöjligt att inte få in en rejäl smäll som gör att djuret tuppar av på en gång istället för att stå med en läskig klubba eller något som man ska mäta och försöka slå utan att råka tveka och slå för löst.  :-X :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gösta

« Svar #51 skrivet: 05 jan-10 kl 21:53 »
Har varit på en skön semester över julen så jag har inte följt med det som tydligen upprör några på forumet. Att den så kallade hårda robinsontävlingen måste laga sin egen mat t.ex.
Moste dock med ledning av vad som skrivits påpeka följande:
En kanin som skriker gör det inte i smärta utan i rädsla.
Alla som slaktar kaniner i större omfattning (något 100-tal per tillfälle) har om slaktaren är erfaren ca 3-4% missar i slaget och måste slå två gånger. En erfaren slaktare som använder slaktmask (Fjäderbelsatad) har på samma antal kaniner ca 10% miss. detta beroende på att kaninen rycker till omedelbart före skottet. När det händer så måste slaktaren lägga ifrån sig slaktmasken, fatta klubban och försöka få in ett rent slag vilket är väldigt svårt på en skottskadad kanin. Ni som påstår att detta aldrig händer snackar skit!
Hos Svensk fågel slakas 70.000 kyckling/vecka. 15% missar elbadet och går till knivarna vid fullt medvetande. :'( Grisar skållas levande på farmek. Inse att allt inte är perfekt någonstans. :( det är som det heter "mänskligt att fela" Kaninslakt av erfaren slaktare är nog den mest humana djurslakt som finns i det här landet.
Gösta

Qiz

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 06 jan-10 kl 12:16 »
 ;D Heja Gösta!!   8)

Zandra

Gösta

« Svar #53 skrivet: 14 jan-10 kl 22:07 »
Är lite förvånad av att ingen gick till motattack mot mitt inlägg :o De flesta inläggen i tråden förfasade sig ju om den barbariska slakten och framhöll sin egen förträfflighet. vart tog ni vägen?  >:DNästan så jag saknar Stabon  8)
Gösta

Qiz

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 14 jan-10 kl 22:11 »
Men hallå!! ;D
Jag längtade ju efter dina inlägg hela tiden. Jag fick nästan kämpa själv mot den stora massan...  :o

Debatter är som sagt alltid trevligt.. ;)

Zandra

Gösta

« Svar #55 skrivet: 14 jan-10 kl 22:53 »
Qiz, jag gillar dina inlägg! Problemet med det här forumet, jag har skrivit det förut, är att det finns två grupperingar. Den ena är vi som föder upp i lite mera företagsanda och sedan de som har ett par namngivna kaniner. Det blir ett litet "glapp" mellan dessa grupper som ibland ställer till det känslomässigt. Vi vill lika mycket kaninernas väl. Det är bara det att kunskap kommer med åren och med mängden djur som hanteras. Det gäller att se vad kaninen behöver för att må bra, inte vad ägaren tror att kaninen behöver. Kaniner uppfattar oss som matleverantörer och ingenting annat. :'(
Gösta

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #56 skrivet: 14 jan-10 kl 23:12 »
Varför ska man slakta djur i rent underhållningssyfte?!
Tycker inte det hör hemma att i television hålla på och döda djur.
Likvän som detta krabb-race Robinson hade för några år sedan. Där krabborna tappade sina klor.
Bara för att vi ska ha något att glo på i sofforna.

Rätt så, Rackars!  Hela grejen med Robinson m fl är urkass, där man ska rösta ut varann och hantera djur fast man inte kan.  Oetiskt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #57 skrivet: 14 jan-10 kl 23:49 »
Rätt så, Rackars!  Hela grejen med Robinson m fl är urkass, där man ska rösta ut varann och hantera djur fast man inte kan.  Oetiskt.

Och jag tycker att man ska dumpa ett gäng stadsbor på en ÖDE ö i nåt gudsförgätet hörn av världen, sen väntar man ett år eller så, åker tillbaka och ser om nån lever. Och sen vinner den som klarar sig bäst.

Herregud, hålla på och fjanta med tävlingar och skit... urfånigt! Survival of the fittest, för fan! Annars är det väl inget Robinson...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 14 jan-10 kl 23:51 »
Är lite förvånad av att ingen gick till motattack mot mitt inlägg :o De flesta inläggen i tråden förfasade sig ju om den barbariska slakten och framhöll sin egen förträfflighet. vart tog ni vägen?  >:DNästan så jag saknar Stabon  8)
Gösta

Jag satt mest och nickade och höll med jag, så från mig blir det ju inga mothugg... Fast det hade du kanske inte väntat dig heller...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #59 skrivet: 15 jan-10 kl 00:33 »
Jag har inte sett Robinson sen den gången kärringen som inte kunde baka va med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser