Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köldridå till vindskydd?  (läst 5018 gånger)

Köldridå till vindskydd?
« skrivet: 18 dec-09 kl 17:19 »
Jag behöver material till ett draperi eller liknande till ett vindskydd.

Då jag är emot konsumtionssamhället och allt som det innebär, så är jag intresserad av att få tag på en begagnad köldridå, en defekt köldridå eller plast (eller annat materal) från en plasttillverkare för att själv klippa till en köldridå.

Har kontaktat tillverkare och leverantörer av köldridåer. Men tänkte också starta en tråd här.

Känner ni till olika företag, lagerföretag, anläggningar eller organisationer som använder/säljer/tillverkar köldridåer? Det kan vara till kylrum eller till uterum/vindskydd för hästar eller andra djur.

mattetillmånga

• Övriga världen
SV: Köldridå till vindskydd?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-09 kl 19:22 »
Behöver du verkligen köldridå? Jag hade mina på lösdrift i fjällen förra säsongen och ingen frös eller mådde dåligt. Tom travhästen var varm som en kamin trots -25 och nordanvind med täcke och fri tillgång på hösilage/hö. Mycket halm i vindskyddet och uppvärmt vatten, så länge de äter håller de värmen. Det går åt mycket energi att värma kallt (el äta snö, i det vilda alltså, alla ger väl vatten om vintern hoppas jag!) vatten i kroppen. Därför stryker många vilda djur åt om bistra vintrar.

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 18 dec-09 kl 20:40 »
Hej!
Bygg ett vindskydd med ena väggen helt öppen, den motstående vädden ska ha en glipa upptill (30 cm).
Vänd den öppna väggen åt det håll det blåser minst antal dagar/ år.
Det är ett vindskydd inte en varm lokal du har!
 Mattetillmånga har rätt, har dom att äta fryser dom sällan, snö är "dyrt" att smälta i magen.
mvh

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 18 dec-09 kl 21:43 »
Jag håller med Mattetillmånga. Vi har inte haft något behov alls av köldridå utan har ena sidan helt öppen och stor glipa längst upp på motsatta sidan.
Liggskyddet är dimensionerat för 7 hästar.

Kan också varmt rekommendera uppvärmd flottör i hagen. Hästarna dricker hellre där (vattnet känns lite lite ljummet) än inne och man vet helt säkert att hästen har tillgång till vatten såväl vinter som sommar (och utan att man behöver kånka!).

« Svar #4 skrivet: 19 dec-09 kl 21:39 »
Tack för alla bra svar. Intressant med att ge varmt vatten till hästarna. De har just nu tillgång till vatten i två bäckar som porlar genom hagen. Men vi ska ställa dit ett badkar också då isen har gjort att vattnet strömmar mindre i bäcken.

Föredrar hästarna varmt vatten framför kallt?

Vi kan tyvärr inte använda en flottör där vi har hästarna just nu.

Hästarna går på lösdrift. De har ett "vindskydd" där de har en halmbädd och där det finns två ingångar. Tänkte att om jag sätter upp en köldridå så blir det varmare. Vad tror ni?

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 19 dec-09 kl 22:26 »
Ja hästar föredrar varmt vatten före kallt. De dricker betydligt mer när de har uppvärmt vatten vilket minskar risk för uttorkningskoliker. Enligt thermobar.se som jag har köpt från föredrar de runt +20 C vatten.

Jordbruksverket har som krav att vindskydd/ligghallar SKA ha tre vindskyddande sidor och tak. Som Sar var inne på bör ena väggen ha en glipa upptill för luftgenomströmning. Vindskydd med bara två väggar är inte tillräckligt för att det ska vara godkänt för djurhållning.

Men tillbaka till uppvärmning av vatten så kan det lösas på andra sätt än med thermobar eller flotör. Jag valde thermobar på 130 l bara för att mina små shettisar skulle nå till vattnet. När jag hade min första häst inackorderad i slutet av 90-talet hade hon doppvärmare i badkaret vilket också funkade. Nordpost har olika lösningar! Mina hästar har vattenhinkar direkt från kallkranen i stallet om nätterna, flera av dem dricker hellre på än gång de kommer ut på morgonen ur thermobaren nu när vattnet fryser lite i hinkarna. Nu är de inne en kort stund om nätterna (går in vid 23 och ut 07) så jag tycker att de får klara sig med det som erbjuds den stunden. Har tyvärr inte råd att installera varmvatten i boxarna till innehästarna (hälften går på lösdrift men alla får inte plats ytmässigt i ligghallen).

Jag tror det är svårt att tillverka någon hållbar lösning. Hästar är ju lite av vandaler genom att klia, dra och pilla. Om jag var du skulle jag satsa på en hållbar vägg som de kan luta sig mot och klia rumpan på, annars finns det nog risk att du slänger pengar i sjön och tillbringat timmar i tillverkning till ingen nytta - tyvärr... Vis av erfarenhet då jag hade tält av bättre modell som ligghall i fjällen, när sommaren kom kliade de av stängerna i bågen  på själva stommen. Shettisarna hittade på att göra egen ingång genom baksidan av ligghallen genom fästena mellan presänningen och stommen och gick sonika rakt igenom tältduken som såklart slets sönder.... Som sagt, hästar är vandaler  ;) Fördelen var att de vande sig vid flaxande tältduk och blev så att säga nh-tränade med presänning över ryggen och runt kroppen  ;D Men jag lärde mig att satsa på kvalitet och inte kvantitet som verkligen är dumsnålt  ::)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 19 dec-09 kl 22:51 »
Jag gillar ju inte att bära vatten eller släpa vattenslangar utan vill ha vattnet dittransporterat där hästarna är. Vi har alltså vattenledningar (med värmekabel) som går till en stor "pelare" där det längst upp finns en flottör. På sommaren gör vi så att det finns en öppning in till vinterhagarna (som är skogiga och kuperade) så att hästarna kan gå in och dricka samt använda ligghallen.
Inte optimalt ur masksynpunkt men har annars fungerat finfint (vi kollar masken varje år och har hittills haft mkt låga tal, även på bebisarna).

Jag blir osäker på vad du menar med "vindskydd"? 3 väggar och tak är minimum.
Hästarna gillar också att kunna se ut och hålla koll vilket blir svårare med köldridå.

Vi kan tyvärr inte använda en flottör där vi har hästarna just nu.

Hästarna går på lösdrift. De har ett "vindskydd" där de har en halmbädd och där det finns två ingångar. Tänkte att om jag sätter upp en köldridå så blir det varmare. Vad tror ni?

Elo

« Svar #7 skrivet: 28 dec-09 kl 09:29 »
End köldridå av plast är ju annars mycket bra på sommaren så inte stickande insekter kommer in i lösdriften. Det blir nog inte varmare av den på vintern men förhindrar ju att snö blåser in stormiga dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser