Ja hästar föredrar varmt vatten före kallt. De dricker betydligt mer när de har uppvärmt vatten vilket minskar risk för uttorkningskoliker. Enligt thermobar.se som jag har köpt från föredrar de runt +20 C vatten.
Jordbruksverket har som krav att vindskydd/ligghallar SKA ha tre vindskyddande sidor och tak. Som Sar var inne på bör ena väggen ha en glipa upptill för luftgenomströmning. Vindskydd med bara två väggar är inte tillräckligt för att det ska vara godkänt för djurhållning.
Men tillbaka till uppvärmning av vatten så kan det lösas på andra sätt än med thermobar eller flotör. Jag valde thermobar på 130 l bara för att mina små shettisar skulle nå till vattnet. När jag hade min första häst inackorderad i slutet av 90-talet hade hon doppvärmare i badkaret vilket också funkade. Nordpost har olika lösningar! Mina hästar har vattenhinkar direkt från kallkranen i stallet om nätterna, flera av dem dricker hellre på än gång de kommer ut på morgonen ur thermobaren nu när vattnet fryser lite i hinkarna. Nu är de inne en kort stund om nätterna (går in vid 23 och ut 07) så jag tycker att de får klara sig med det som erbjuds den stunden. Har tyvärr inte råd att installera varmvatten i boxarna till innehästarna (hälften går på lösdrift men alla får inte plats ytmässigt i ligghallen).
Jag tror det är svårt att tillverka någon hållbar lösning. Hästar är ju lite av vandaler genom att klia, dra och pilla. Om jag var du skulle jag satsa på en hållbar vägg som de kan luta sig mot och klia rumpan på, annars finns det nog risk att du slänger pengar i sjön och tillbringat timmar i tillverkning till ingen nytta - tyvärr... Vis av erfarenhet då jag hade tält av bättre modell som ligghall i fjällen, när sommaren kom kliade de av stängerna i bågen på själva stommen. Shettisarna hittade på att göra egen ingång genom baksidan av ligghallen genom fästena mellan presänningen och stommen och gick sonika rakt igenom tältduken som såklart slets sönder.... Som sagt, hästar är vandaler

Fördelen var att de vande sig vid flaxande tältduk och blev så att säga nh-tränade med presänning över ryggen och runt kroppen

Men jag lärde mig att satsa på kvalitet och inte kvantitet som verkligen är dumsnålt