Flygaskan flyger inte ut i en vanlig kakelugn eller kamin, den blir kvar. Och rökgaserna kommer heller inte upp i sådana temperaturer att ens kvicksilver håller sig i gasform.
Problemet är att du koncentrerar låt säga 5 000 kg trä som har tagit upp metallerna till 50 kg aska, alltså får du 100 ggr högre halt om du inte förlorar något i gasform. Vissa växter kan ta upp väldigt mycket (t ex svamp, mossa mm). Vet för lite om trä, men skall leta vidare. Tror dock inte att träd är speciellt bra på att ta upp vare sig kadmium eller kvicksilver, men det är bättre att veta.
Analysen fortsätter alltså. Tog fram lite siffror, data är alltid bra för att komma framåt:
Kokpunkter för nämnda metaller:
Cadmium Boiling Point: 767°C
Mercury Boiling Point: 357 °C
Lead Boiling Point 1749 °C
Typisk rökgastemperatur kakelugn vid normal eldning: 350 °C
http://www.storstockholm.brand.se/privat/brandsakerhet_8/oppenspis_och_kakelugnTypisk förbränningstemperatur kakelugn: En förbränningstemperatur av 850 - 1 000°C måste kunna uppnås.
http://www.nybro.se/templates/Page____1731.aspxSlutsats: Blyet blir kvar helt i askan. Kvicksilvret kan kanske följa med ut i gasform. Kadmium förgasas men går sedan under koktemperaturen igen i rökgasen.
Ny fundering: Hur ligger tungmetallerna kemiskt bundna egentligen i veden? I djur binds kadmium i levern men senast jag kollade på en björk saknades just det organet

. Koncentrationen av metallerna är så låg att metallatomerna ligger en och en, antagligen uppbundna i ett protein. På vilket sätt är metallens kokpunkt då egentligen relevant? Man skulle kunna tänka sig att metalloxider bildas rätt snabbt under förbränningen, och sådana brukar ha väldigt hög smältpunkt. Kadmiumoxid (CdO) till exempel har en smältpunkt på 900-1000 °C och kokpunkt runt 1600°C. Det stod också någonstans (hittar inte igen) att giftverkan kommer av kadmiumsulfid, så det är kanske bildningen av den man ska titta på egentligen. Nu vart jag lite google-trött tror jag.
Som tröst klistrar jag in ett gott råd från en av länkarna ovan (Nybro) om kakelugnseldning:
Aska
Askan från ved, som förbränts i en effektiv eldstad skall vara ett gråvitt pulver. Förutsatt att man använder ren ved eller rent träavfall, det vill säga utan färg eller andra föroreningar, är vedaska ett mycket bra jordförbättringsmedel för bland annat bärbuskar. Den innehåller kalium och fosfor och har ett pH-värde kring tio. Varning Askan kan innehålla glödrester i flera dagar och utgör då en stor brandrisk. Den bör därför förvaras i brandsäkert kärl. Askan utvecklar dessutom koloxid och får därför absolut inte förvaras inomhus.Så i Nybro är man iallafall helt övertygad om vedaskans förträfflighet som gödningsmedel.