Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tungmetaller i vedaska?  (läst 7373 gånger)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Tungmetaller i vedaska?
« skrivet: 14 mar-06 kl 19:20 »
Vi får en massa vedaska från pelletspannan och braskaminen och jag brukar lägga det runt bärbuskarna och i trädgårdslandet. Men nu snappade jag upp någonstans att det inte alls är bra, att träd i försurade områden tar upp alldeles för mycket tungmetaller som då koncentreras i askan. Och då hamnar i grönsakerna om man gödslar med det förstås.

Nån som vet mera? Och var 17 gör man av askan, om den nu är så farlig? Vi bor i ett rejält försurat område...

USCH vad trist det är att behöva tänka på sånt här  :(

Kiddo

  • Gäst
Re:Tungmetaller i vedaska?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-06 kl 22:56 »
Jag läste om det i lena Israelssons odlingsböcker och någon mer bok jag inte minns namnet på. Visst blir man ledsen! Något som används massor och varit nyttigt som nu är farligt.

Men förklaringen jag läste var att träden tar upp så mycket miljögifter och när man sen eldar så blir askan ett koncentrat av tungmetaller. Man borde kunna lämna askan på sin återvinnings/miljöstation. Några (många?) kommuner har så privatpersoner kan lämna gratis.

Andra rätt så nya böcker rekommenderar aska till bärbuskar eller växter angripna av endel ohyra så man undrar lite hur farligt det är. Vore intressant att få reda på lite mer fakta.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Tungmetaller i vedaska?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-06 kl 18:59 »
Ja, lite mer fakta skulle sitta fint. Jag har också läst i en massa böcker att vedaska är SÅ bra. Och det är trist att inte kunna utnyttja en resurs man ändå har. Och köra en massa aska till återvinningen - hur kul är det  :(

Lade tjockt med aska runt jordgubbslandet i somras för att hålla undan sniglarna, det hjälpte delvis - de blev iaf något färre!

Kiddo

  • Gäst
Re:Tungmetaller i vedaska?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-06 kl 22:00 »
 Trädaska från områden som drabbades av cesiumnedfall vid Tjernobylolyckan är olämpligt att gödsla grönsaker med har jag läst nu och hittat en karta över nedfallet...

Suresh

  • Gäst
Re:Tungmetaller i vedaska?
« Svar #4 skrivet: 05 apr-06 kl 12:37 »
Jag strör på, jag.

Fördelen med att vara runt 50 är att man inte behöver bry sig om tungmetaller och sån strunt.

Alzheimer hinner klippa en innan tarmcancern gör det.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Tungmetaller i vedaska?
« Svar #5 skrivet: 05 apr-06 kl 13:10 »
Lade tjockt med aska runt jordgubbslandet i somras för att hålla undan sniglarna, det hjälpte delvis - de blev iaf något färre!

De dog väl av tungmetallerna.

Wehrem Fimmer

  • Gäst
Re:Tungmetaller i vedaska?
« Svar #6 skrivet: 05 apr-06 kl 14:12 »
God middag! Läste någonstans att man skulle strö askan över ett lika stort område som den uppeldade vedens växtyta!  W.F

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Tungmetaller i vedaska?
« Svar #7 skrivet: 05 apr-06 kl 15:10 »
Jag har oxå för mej att försurade miljöer löser ut mera kvicksilver o.dyl.
Men sen är det frågan hur mycket, jag undrar om det är såna mängder att det är farligt...i förhållande till all annan skit vi redan får i oss; PCB, DDT, bromerade flamskyddmedel, aromatiska kolväten, bly, kadmium och annat elände.
Jag strör iaf glatt och obekymrat ut askan i trädgården...men inte där jag kör med bilen, det blir lätt en och annan punka när man eldar rivningsvirke  :P .
Köra iväg askan till en återvinningscentral är tämligen meningslöst, där blir ni bara hänvisade till att slänga den i en container som körs till närmsta soptipp...eller *hrrm* ursäkta  :-[ deponi.

Däremot kan dom som bor på försurade ställen tänka på att aska+vatten=lut=basiskt. M a o motverkar försurning!

Christina:
Sniglarna dog förmodligen av att kravla omkring i det som i praktiken är lut, och inte av tungmetaller...förhoppningsvis.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Tungmetaller i vedaska?
« Svar #8 skrivet: 25 maj-06 kl 11:43 »
Tungmettaler finns ju naturligt så man kan ju undra om det är mätmetoderna som är för noggranna, ta tex det moderna skogsbruket det är verkeligen något att oroa sig för, när skogen tas bort så frigör sig tungmetaller som far rakt ut i bäckar och åar.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #9 skrivet: 23 okt-13 kl 23:13 »
Återupplivar denna antika tråd! :D

Jag vill gärna använda vedaska (kaliumrikt) i mina grönsaksodlingar som komplement till benmjöl (kaliumfattigt). I somras hörde jag på Odla med P1 att man inte ska sprida ut aska i sina odlingar pga tungmetallerna.
Nu googlade jag på detta och ser att aska från grillkol och sopförbränning, samt s.k. flygaska, har höga halter med tungmetaller, men att stråaska kan användas som gödningsmedel. Var någonstans på skalan ligger aska från björk som eldats i kakelugn (där man väl får anta att det bara blir bottenaska), någon som vet?

Om man bara återför aska till samma mark man tog den ifrån är spridning av aska okontroversiell. Den situation jag pratar om här är en nettotillförsel av aska som gödningsmedel, i jämförelse med annat kaliumrikt man skulle kunna tillföra istället.

Intressant rapport om stråaska: http://www.jti.se/uploads/jti/Teknik_f%C3%B6r_lantbruket_50.pdf
Denna rapport är från 1996, och den tar även upp spridning av slam på åkermark och vilka gränsvärden som gäller där för tungmetallinnehåll.

Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #10 skrivet: 24 okt-13 kl 07:49 »
Hur mycket tungmetaller björkaskan innehåller beror nog framför allt på var björken har vuxit och vad det finns för konstigheter i berggrund och jord på just den platsen. Man ska nog vara skeptisk till aska från träd som har vuxit t ex i närheten av malmfält eller geologiskt "intressanta" ställen.

Även när det gäller aska från färdigköpt grillkol så beror tungmetallinnehållet såklart på varifrån veden ursprungligen kommer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #11 skrivet: 24 okt-13 kl 09:35 »
-Köp självlysande grillkol från Tjernobyl, använd askan till att strålbehandla dina tomater för evig hållbarhet

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #12 skrivet: 24 okt-13 kl 10:24 »
-Köp självlysande grillkol från Tjernobyl, använd askan till att strålbehandla dina tomater för evig hållbarhet

Ärs, det fixar de radioaktiva utsläppen från de tyska, danska och polska kolkraftverken annars; jämn och fin spridning över nordliga norden av flygaska som innehåller små mängder uran. Med åren kommer fjällbäckarna inte bara bli sterila, försurade miljöer, man kommer kunna vandra nattetid utan ficklampa året om i trakterna...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #13 skrivet: 24 okt-13 kl 10:39 »
Jag slänger då ut askan från veden på åkrarna, i trädgårdslandet, på buskar och i skogen.

Känns absurt att man inte skulle ta vara på en sådan resurs.

Tungmetaller i vår natur är numera en del av vår verklighet och vardag.
Ser det inte som någon större idé att lägga tid och resurser på att försöka isolera sin egen kropp från det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #14 skrivet: 24 okt-13 kl 10:59 »
Vissa av dem är dock giftigare än de andra, så det kan vara förståndigt att minska intaget av de kritiska för våra kroppar, t ex kvicksilver, kadmium och cesium.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #15 skrivet: 24 okt-13 kl 11:03 »
Tungmetaller i vår natur är numera en del av vår verklighet och vardag.
Ser det inte som någon större idé att lägga tid och resurser på att försöka isolera sin egen kropp från det.


En fördel är dock att utsläppen av nya tungmetaller har minskat kraftigt och Sverige är nere på väldigt låga nivåer jämfört med hur det var under 1900-talet, så om den här utvecklingen fortsätter kommer mängden tungmetaller i omlopp i naturen börja minska (efterhand som de binds upp på ställen där de får ligga orörda).

http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2010/Maj/Minskade-utslapp-av-tungmetaller/

Även i Europa i sin helhet verkar det minska (om än inte lika fort):

http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/eea32-heavy-metal-hm-emissions-1/assessment-2

Fast det kanske inte är så konstigt mtp att det tex är Kina som numera tillverkar våra lågenergilampor och mycket annat dret som innehåller tex kvicksilver och andra otrevligheter. :P

Vad var det för fel på glödlampor egentligen? Glas, ädelgaser och lite vanliga, hederliga metaller? Behovet av större elproduktion pga ineffektivt ljus är ju ett trivialt problem att lösa jämfört med hantering av kvicksilver utsläppt i naturen...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #16 skrivet: 25 okt-13 kl 21:02 »
En fördel är dock att utsläppen av nya tungmetaller har minskat kraftigt och Sverige är nere på väldigt låga nivåer jämfört med hur det var under 1900-talet, så om den här utvecklingen fortsätter kommer mängden tungmetaller i omlopp i naturen börja minska (efterhand som de binds upp på ställen där de får ligga orörda).

Då kanske det bästa långsiktigt är att deponera askan eftersom den har, jämfört med mycket annat, ett relativt högt innehåll av tungmetaller. Man tar visserligen ut en del kalium (och eventuellt andra nyttiga metaller) ur kretsloppet också förutom tungmetallerna men det kanske det är värt.

Det kanske också skulle vara ett bra sätt att få bort kadmium ur åkerjorden? Odla någon gröda som är extra bra på att ta upp kadmium, bränna alltihopa efter skörd i sluten panna, och sedan deponera askan i något bergrum.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #17 skrivet: 25 okt-13 kl 21:13 »
Det kanske också skulle vara ett bra sätt att få bort kadmium ur åkerjorden? Odla någon gröda som är extra bra på att ta upp kadmium, bränna alltihopa efter skörd i sluten panna, och sedan deponera askan i något bergrum.

Problemet är att kadmium har låg smältpunkt och kokpunkt, så om man eldar kadmiumhaltigt bränsle kommer en stor del av kadmiet att gå ut med rökgaserna istället för att lägga sig till ro i askan i mer eller mindre oxiderad form. Fysikaliskt sett uppför sig kadmium i stort sett likadant som zink.
Och det kadmium som går ut med rökgaserna slår ju sig för eller senare ner på marken igen. Kretslopp? :)

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #18 skrivet: 25 okt-13 kl 22:43 »
Aska ger både näringsämnen och mineraler till odlingarna
Min bästa ägodel är min vedspis!

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Tungmetaller i vedaska?
« Svar #19 skrivet: 26 okt-13 kl 04:58 »
Problemet är att kadmium har låg smältpunkt och kokpunkt, så om man eldar kadmiumhaltigt bränsle kommer en stor del av kadmiet att gå ut med rökgaserna istället för att lägga sig till ro i askan i mer eller mindre oxiderad form. Fysikaliskt sett uppför sig kadmium i stort sett likadant som zink.
Och det kadmium som går ut med rökgaserna slår ju sig för eller senare ner på marken igen. Kretslopp? :)

Sluten panna med rökgasrening får det bli då. På krematorier renar man väl rökgasen från kvicksilver?

Edit: nu hittade jag mer info om tungmetaller i rökgasutsläpp i rapport från Naturvårdsverket https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8196-9.pdf sid 19 :

TUNGMETALLER
Tungmetaller som förekommer i rökgasutsläpp härrör från bränslet. Efter förbränning
återfinns metallerna i bottenaska, i flygaska och i gasform i rökgaserna. De
flesta tungmetaller är giftiga men utsläpp av kadmium, bly och kvicksilver är särskilt
uppmärksammade på grund av deras giftverkan. Kvicksilver förekommer
främst vid avfallseldning. Vissa metaller (bl.a. kadmium och bly) har en tendens att
i första hand fastna på de små partiklar som utgör flygaska (< 10 μm)
. Dessa partiklar
är av stor vikt ur hälsosynpunkt, eftersom de tränger långt ner i luftvägarna.
Utsläppen av metaller till luft är starkt beroende av stoftavskiljarnas och annan
reningsutrustnings verkningsgrad
och har minskat kraftigt under de senaste årtiondena.
« Senast ändrad: 26 okt-13 kl 05:20 av Opicina »
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 4 användare (2 dolda)
Gröfre Slissing, Anna Skogsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser