Att börja med bin är alltid rätt. Jag har haft bin under många år i Ångermanland, jag känner biodlare i Norge som håller till vid polcirkeln, med fullgoda skördar, resultat och god övervintring. Så Norrbotten är säkerligen inga problem. Det blir genast fler och större blåbär för att inte tala om hjortronskörden, om det finns lämplig myr inom ett par kilometers avstånd från bikupan.
Jag har svårt för Rudolf Steiner. Om världens länder började följa hans "råd" skulle världssvälten ganska omgående vara ett faktum. Hans "andeupplevelser" ger jag inte mycket för.
Vill du lära mycket om biodling finns det utomordentliga böcker att läsa av mångårigt kunniga biodlare. En av de mest läsvärda enligt mitt tycke är Broder Adams skrifter, framför allt hans lilla bok "Min Biodling".
Den är baserad på fakta inhämtad genom hans studier av bin i verkligheten. Han skötte hundratals bisamhällen, med goda resultat. Han var katolsk munk, men lät inte flum störa hans intresse för bina.
Rudolf Steiners "råd" baseras inte alls på några som helst "fakta" hämtade från bivärlden - utan på "andeupplevelser". Jag kallar det mest för flum...
Välj själv vad som verkar vara mest pålitliga råd.