Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra av kostnad för hönshus.  (läst 5580 gånger)

JBF

• Småland
Dra av kostnad för hönshus.
« skrivet: 16 dec-09 kl 16:53 »
Hej alla. Jag kanske har en dum fråga men ändå.. Jag inser att jag inom åtminstone ett par åt måste bygga/köpa ett nytt hönshus. Jag äger och bor på en jordbruksfastighet, får jag alltså då dra av kostnaden för bygget/köpet? Trots att mina pullor endast är hobby och inte deklareras för?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fordson

SV: Dra av kostnad för hönshus.
« Svar #1 skrivet: 16 dec-09 kl 17:38 »
När du säger "dra av". Menar du då momsen eller vill du dra av hela kostnaden från din a-skatt?
Jag tror det är så att du måste ha en inkomst på gården (eller annan näringsverksamhet) för att ha nåt att "dra av" på.
Undantagen är att dom fem första åren får du göra avdrag på gården på din a-skatt, men då ska du ju också bedriva verksamhet, annars blir det ju lite svårmotiverat. Min granne som är pensionär hade problem med det där. Han har ingen inkomst på gården längre och fick inte "dra av" takbytet på pensionen. Om du bara menar momsen så är det nog inga problem. Då får du tillbaka momspengarna som skatteåterbäring medan själva kostnaden för bygget blir ett underskott i rörelsen.

Jag har min lilla hönsbesätting "vit" och betalar moms och allt. Det gör det mycket enklare i såna här fall.
Sen att det är väldigt lite pengar in har mindre betydelse. Skatteverket kan inte klaga på att man är en "dålig" affärsman  ;).

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-09 kl 17:46 »
Tackar Fordson. Ja, var lite otydlig, det var ju momsen jag menade. Den kan jag alltså dra av trots att hönsen ej finns i deklarationen? Hur har du din hönsbesättning "vit". Du kan dra av momsen på foder och dyl, men inkomsten blir altlså "0"? Hur många år kan man ha 0 i inkomst för sin verksamhet då? Skatteverket har inga övriga åsikter om hönshållandet?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fordson

« Svar #3 skrivet: 16 dec-09 kl 18:40 »
Det ryktas om att  lantbruksenhet är en av få näringsverksamheter som man får gå back på utan att SV bryr sig.
Jag litar inte på det utan kör allting vitt, på kvitto med moms. Eftersom alla mina inkomster ändå går åt till prylar och foder
så kvittar ju det. Det blir inget överskott att skatta bort i vilket fall och skulle dom granska mig så är jag ju ren som en vissla.

Exempel:
Vi sprutmålade ladugården i år. Kostade ca 15.000:-. Det tar jag givetvis på gården.
Om nu SV vill granska det och kanske hävda att jag inte har nån verksamhet och att det borde betalas "privat" så är det bara att bjuda ut dom och visa upp fåren och hönsen, kvitton och fakturor o.s.v. Sen att gården är en ren backaffär (om man räknar in arbetstid) så är det ju upp till mig. Jag är helt enkelt en dålig affärsman. Detta skulle ju inte funka om jag bara säljer ägg och får-kött/skinn svart. Då har jag ju inga inkomster eller utgifter att visa upp ergo: ingen verksamhet.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 dec-09 kl 20:16 »
Man sk aframför allt visa att man har en affärsidé som kan bära sig. Har man det kan man gå med förlust ett bra tag. har man inte det får man ingen f-skatt.

Det är de normala reglerna, och i min fantasi har jag svårt att tro att jrodbruk skulle vara undantag.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 dec-09 kl 20:24 »
Det är ju ganska smart ändå Fordson, allt foder och all färg, stängsel, grus och allt annat måste ju lik förbannat köpas.. Men SV har inga invändningar mot att man klart och tydligt har hobbyhöns. Skulle jag sälja ägg vitt så skulle ju kraven på mig vara helt annorlunda från tex SJV? Men det skiter SV i eller? Jag har alltså inget intresse av att sälja ägg vitt, utan bara intresse av att få tillbaka varenda skattekrona jag kan.
I vår lilla by om två hus finns en industrilokal som är till salu, vi har liksom inte kunnat enas om priset. Byggnaden är snabbt omgjord till fårstall/hönshus/häststall då den är hög i tak, helt murad och har stora fönster. På vilket sätt skulle man kunna snika till sig några kronor från SV om man köpte den för att inlemma den i ens näringsverksamhet? Eller räknas det som vilket fastighetsinköp som helst?

//JBF som borde ha en heltidsanställd revisor vid sin sida dygnet runt..

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 dec-09 kl 10:05 »
När man äger ett lantbruk är man skyldig att redovisa skatt ochmoms på verksamheten.

JBF - ditt begrepp om "vit" försäljning är förvirrat. Jordbruksverket skiter fullständigt i din äggförsäljning. Däremot är du alltid skyldig att följa Livsmedelsverkets regler, oavsett om du betalar skatt eller inte. Och själva pengarna ägnar sig skatteverket åt.

johe71

« Svar #7 skrivet: 17 dec-09 kl 10:36 »
Jordbruksverket skiter fullständigt i din äggförsäljning.

nej, det gör de ju inte, säljer man ägg [även om det bara är ett i månaden till svärmor] så ska man, enligt regelverket, registrera sig hos jordbruksverket

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 dec-09 kl 10:40 »
skratt, okej, en miss från mig. Men jag begriper verkligen inte varför.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 dec-09 kl 10:47 »
Ah, men du, det är inte äggförsäljningen du registrerar, utan din fjäderfäbesättning. Då är det mer begripligt.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 dec-09 kl 11:08 »
Kostnaden påverkar resultatet i rörelsen, och därmed minskar väl vinsten eller underskottet ökar, det får väl som konekvens att du använder oskattade pengar för investeringen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 dec-09 kl 13:56 »
I vår lilla by om två hus finns en industrilokal som är till salu, vi har liksom inte kunnat enas om priset. Byggnaden är snabbt omgjord till fårstall/hönshus/häststall då den är hög i tak, helt murad och har stora fönster. På vilket sätt skulle man kunna snika till sig några kronor från SV om man köpte den för att inlemma den i ens näringsverksamhet? Eller räknas det som vilket fastighetsinköp som helst?

Du kan ju köpa den och lägga intill din egen fastighet. Då får du sen göra avskrivningar på nyinköpet. Det blir ju dock inga stora avdrag, 10 % om året. Ger du 100 000 för den får du alltså göra avdrag med 10 000 om året i 10 år.
Förelen skulle möjligen kunna vara att du visar att du vill nåt med din verksamhet, att den sen går med förlust år ut och år in är ju inte så mycket att göra åt. Men då måste du ju förstås redovisa äggförsäljningen, eller vad det nu skulle vara i den nya byggnaden. Men oroa dig inte, förluster kan du alltid skapa om du ägnar dig åt försäljning av jordbruksprodukter..det ligger i sakens natur...

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 dec-09 kl 17:11 »
wow! Så om jag köper grannens åker får jag dra lägga 10 % av köpesumman som avdrag varje år? Hur faaan ska jag få honom å sälja..??

Eller... hur är det.. med skog har jag för mig att det räcker att det är i samma kommun, eller församling eller något sånt, behöver inte vara gränsen intill. Vad gäller?

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 dec-09 kl 17:43 »
wow! Så om jag köper grannens åker får jag dra lägga 10 % av köpesumman som avdrag varje år? Hur faaan ska jag få honom å sälja..??

Eller... hur är det.. med skog har jag för mig att det räcker att det är i samma kommun, eller församling eller något sånt, behöver inte vara gränsen intill. Vad gäller?

Snacka med Göran Person, (om han nu inte ska ha en halv mille för rådet), han vet precis hur slipstenen ska dras.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 dec-09 kl 18:04 »

Mark gör man ju inte avskrivningar på, tyvärr.. Detta gällde ju den industrifastighet som var till salu nära JBF..

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 17 dec-09 kl 18:11 »
Ja, Johe71 hajade vad jag menade: Alltså kan jag registrera mina höns i verksamheten för att kunna göra avdrag på dem, men jag vet ju att jag aldrig kommer att tjäna en vit krona på dem, eftersom jag enligt SJV inte får sälja några ägg (eftersom jag inte är registrerad hos dem och följer deras reglemente). Hmm, så då kan jag skriva av kostnaden för inköpet av fastigheten. Jag hade ändå hoppats att vi skulle komma överens om priset så att jag slipper bygga nytt stall och hönshus...
Finns det några mer avdrag som jag missar i djungeln?

//JBF

Fordson

« Svar #16 skrivet: 17 dec-09 kl 18:19 »
När det gäller fastighetsreglering så är det helt upp till Lantmäteriets godtycke att godkänna.
Jag hade själv lite problem när jag skulle köpa en bit mark som inte gränsade till min egen fastighet, det gick till slut bra eftersom jag kunde påvisa att andra fastigheter i närheten också hade mark i detta område och deras marker satt inte heller ihop med stamfastigheten.
Om dom inte går med på det måste en ny fastighet skapas vilket är dyrare. Lantmäteriet är en utav dom sista resterna av "DDR Sverige".
Båda mina fastighetsregleringar har tagit över 11 månader att genomföra, och då har det inte varit speciellt komplicerat.
Från anmälan är inlämnad tar det  4-5 månader till dom gör själva mätningen i fält. Sen tar det ytterligare 4-5 månader för asen att registrera ändringen i fastighetsregistret. Detta till en kostnad på ca 20.000 - 30.000:-.

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 17 dec-09 kl 18:22 »
Fordson: detta gäller Stabons markköp eller? Industrifastigheten ligger som en ö mitt i vår mark, fast som en egen fastighet.
//

Fordson

« Svar #18 skrivet: 17 dec-09 kl 20:11 »
Då lär det inte vara några problem...

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 dec-09 kl 21:13 »
äh.. jag spanar på en fastighet 7 km härifrån.. vad säger de om en sån tro?

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser