Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta grundplintar/platta  (läst 14665 gånger)

Nystugus

• Dalarna
Gjuta grundplintar/platta
« skrivet: 14 mar-06 kl 13:10 »
Hej!

Jag har en fundering på torktid för grunden?

Typ, när bör man gjuta för att snarast hinns bygga?

Någon som har erfarenhet?

Har jordborr, läste att man, tack vare de jämna "väggar" som blir efter borren, kan gjuta direkt, utan form, men hur göra ovan jord?  ???

Kan min tanke, att ställa cementrör i gropen, för att sen fylla cement i dem, vara nå´t?  :-\

Torktid på cementplata?

Jo, jag förstår att tjockleken och grovleken, etc, spelar roll, samt väder och så.....

Men behöver förslag, råd och erfarenheter.

Tackar och bockar på förhand!

/Kent

p.s att ställa lättare bod på stenar bara, inte att rekomendera, eller?? :-\
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Vitis

• Skåne
Re:Gjuta grundplintar/platta
« Svar #1 skrivet: 14 mar-06 kl 13:25 »
Man kan köpa färdiga betongplintar som man gräver ner, såna använder man vanligen till friggebodar, altaner staketstolpar m.m. om man inte vill gjuta själv. Har ni en jordborr är ju "grävjobbet" enkelt avklarat. En betongklump med två ingjutna palattjärn som sticker upp lagom. Dom kostar sådär en 60-80:- stycket. Jag ska ha mina till en växthussockel och det var det smidigaste med mina förutsättningar. Det kanske kunde passa till er lilla bod (eller vad det nu var för nåt ni skulle ha på).

Allt som har med gjutningen att göra lämnar jag med varm hand vidare till betongnissarna som jag vet finns här i krokarna ...

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-06 kl 15:26 »
Mycket beror på vilken mark du skall bygga på och och hur tung lasten skall vara.
Väl dränerad sandjord och om boden inte skall stå för högt upp går det alldeles utmärkt med lösa lekablock under matjordslagret.
Cemetrör och fylla går alldeles utmärkt. Det man brukar vilja ha är en grund för dessa att stå på.
Du kan gjuta direkt efter jordborr men det blir lätt att det följer jord med när man fyller och det går åt mer betong. Använd då papprör ovan jord.
Om man använder papprör hela vägen så kan man först ställa detta på botten. Fyll röret några decimeter med mjukt bruk. Lyftt papperöret så att cementen flyter ut i botten och skapar en "fot". Justera röret samtidigt så du får en rätt höjd. Fyll röret och fyll på med sand på utsidan så det står rakt. Här kan man få jobba lite så inte röret senare börjar luta. Avsluta med att sticka ner en plåtbit (med noga passing mot övriga stoplar). Samma typ av spikplåtar som man läskar takstolar med och du har direkt något att spika syllen i. Lägg takpapp mellan syll och betong.
Fyll med betongen med väl spolade stenar och singel spar betong och gör det starkare. Stoppa i 2 - 5 armeringsjärn (kanske att ta i men det tar upp skjuvkrafter i sidled)
Brinntid, en vecka är bra att vänta. Fukta eller täck betongen under tiden.

Glöm inte en viktig sak vid grundgjutning. Den mark du har underst skall var ljungfrulig. alltså orörd, samma med lösa block. Jag brukar skrapa det sista med murarsleven så man får bort allt löst.
« Senast ändrad: 14 mar-06 kl 15:32 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Nystugus

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 15 mar-06 kl 23:42 »
Hej, tackar för denna info.
Undrar bara över det sista, 'jungfruelig, orörd mark' samt putsa det sista med sleven?
Hänger inte riktigt med där. :-\

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 mar-06 kl 00:22 »
Om jag får tolka Eka ... så menar han att man inte skall gjuta på jord som varit grävd i, alltså tar han bort allt löst material så att betongen hamnar mot icke uppluckrad jord. Det borde kunna ge sättningar om jorden packar ihop sig igen. Alternativet är väl att lägga makadam i botten och kompaktera på nåt sätt.

Det samma gäller säkert för mina plintar ... så jag också tar det till mig och gräver försiktig.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #5 skrivet: 16 mar-06 kl 11:38 »

Bra beskrivning, eka.

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-06 kl 22:07 »
Aldeles rätt Vitis. Det var så jag menade. Förlåt om jag blev lite otydlig där.
Har man lerjord så måste man fylla med någon typ av dränering för annars kommer det att röra sig när tjälen kommer. Jag har använt något som de gamla hemma kallade Jungfru. Ta och såga av en stock eller en telefonstolpe i ungefär 1 meters längd. Beroende på hur lång man är. Spika fast ett träpinne på tvären i ena änden så den sticker ut på båda sidor (en handbredd). Denna blir tung och bra att banka ihop grus och singel med.

(tack Chann)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Nystugus

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 19 mar-06 kl 09:19 »
Hej igen!

Jag tackar för svaren, nu hänger jag med  ;)

Men väntetiden är alltså inte längre än en dryg vecka?
Så bra!

Nu törs jag mig nog på att göra detta.......

/Kent

nad

« Svar #8 skrivet: 23 mar-06 kl 13:11 »
hej kent

detta är kanske en liten överkurs men samtidigt väldigt underlättande.

Du spikar ihop en ram helst den träkonstruktionen som du ändå tänker placera på dina plintar, sedan pallar du upp den provisoriskt i rätt höjd med vattenpass och på rätt ställe förståss på detta sätt slipper du hålla på mäta o joxa du får mao plintarna på garanterat rätt ställe.
Vänl Nad

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 5 användare (1 dolda)
Ulf Ekman, Nina W, christina maydotter, Aletaalmoni

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser