Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min ardenner har börjat skena hemåt vid ridning. vad göra???  (läst 13522 gånger)

fjäderfän

SV: Min ardenner har börjat skena hemåt vid ridning. vad göra???
« Svar #40 skrivet: 21 dec-09 kl 11:29 »
låter totalt livsfarligt skulle någ börja om från marken och ta komandot över honom där igen och sen sätta sej på han igen och göra ett försök.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #41 skrivet: 21 dec-09 kl 12:22 »
Nu är det ju tyvärr inte betessäsong, men jag gömde faktiskt en hink med lite gotta i efter vägen som en morot till min trilska islandsdam. Jag ville att hon skulle tänka framåt och ha en längtan bort och inte bara hem. På sommaren stannade vi ofta och fikade, jag med mitt och hon med sitt gröna  :D
har du någon aning om varför han börjat dra hem? Han är ju ändå ung ännu, kanske har det blivit för stora krav "där ute"? Rädsla, dvs att det hänt nått hemma är ju alltid tryggheten? Har han vargtänder som kan spöka med bettet? Eller är han bara "dum" (dvs testar och har lyckats)?
Får han hemlängtan om du leder honom också på promenad? Alla hästar är ju såklart individer. Den damen jag hade från början var bara trilsk (hon hade inte ont, var på tillridningar, nh-kurser, och vi tränade för my duktig instruktör varannan vecka) och en skalle av plåt. Den jag har idag som längtar hem har separationsångest från flocken och blir stressad av att bli ensam (hon har stått helt ensam ett ½ år i en hage innan hon kom hit, direkt eft att ha lämnat sitt föl och sin gamla flock).
Du har fått massa bra svar här, hoppas nått hjälper dig med honom. Med bra svar menar jag självklart inte bara mina tips  ;)

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #42 skrivet: 21 dec-09 kl 13:56 »
nej, vet inte varför han vill hem. körde m. släde i går och det var inga problem vilket det sällan är när han blir körd, är precis som han tycker att det är att fjanta runt när man rider han vill nog känna att han arbetar och gör nytta.
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 21 dec-09 kl 22:54 »
Prova att låta han dra tungt o använda kroppen så o se om det blir bättre .
Tömkörning med stock efter är ju ganska så soft arbete för dej med magen menar jag .

En annan tanke ,, vad väger du?
Våran ardenner/shire sket fullständigt i stalltjejen o skulle dra o ha sej ( 50kg tjej) men med min dotter på 118kilo så kände hästen av ryttaren o lyssnade mkt bättre o försökte aldrig med sånna dumheter.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Blåhaken

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 22 dec-09 kl 19:37 »
Du har fått många o bra svar hittills redan men jag kan inte låta bli att svara jag också, även om jag inte har något nytt att komma med egentligen.

Jag känner varken dig eller hästen, men eftersom du är gravid o hästen så pass ung, tycker jag du ska sälja honom vidare och skaffa en äldre läromästare till hela familjen. Du har mycket jobb kvar med hästen och han har lärt sig att han kan leva rövare med dig på ryggen. Du har ett mycket svårare utgångsläge i träningen än vad en ny människa skulle ha med hästen. Ska man rätta till ett problem ska man ha all tid i världen på sig när man tar ut hästen för träning - rätt klädd, mätt, ingen som kommer och stör och man ska kunna vara borta ett dygn om så krävs innan man får som man vill... ;)

storäng

• Småland
« Svar #45 skrivet: 22 dec-09 kl 21:52 »
håller helt med dig. kommer kanske en rutinerad körkarl som ska kolla på honom i mellandagarna och ha han att köra med i skogen regelbundet.
I fall han köper honom så är tanken att jag ska köpa en helt pålitlig och rutinerad körhäst som man kan lita på i alla lägen, då slipper jag kanske att få spöken i huvudet och föra vidare dom till hästen. Vilket säkert kan ha varit felet med den nuvarande hästen, jag har nog helt enkelt varit för feg/orolig och osäker o det har hästen känt av.
men men det känns altid hemskt att behöva sälja en familjemedlem :'(
tack för alla svar ;)
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 dec-09 kl 00:53 »
håller helt med dig. kommer kanske en rutinerad körkarl som ska kolla på honom i mellandagarna och ha han att köra med i skogen regelbundet.
I fall han köper honom så är tanken att jag ska köpa en helt pålitlig och rutinerad körhäst som man kan lita på i alla lägen, då slipper jag kanske att få spöken i huvudet och föra vidare dom till hästen. Vilket säkert kan ha varit felet med den nuvarande hästen, jag har nog helt enkelt varit för feg/orolig och osäker o det har hästen känt av.
men men det känns altid hemskt att behöva sälja en familjemedlem :'(
tack för alla svar ;)
   ja kan bara hålla med dej och tycker du jör helt rätt för både dej och hästen mvh

MNehm

« Svar #47 skrivet: 26 dec-09 kl 14:51 »
Jo detta även kallat nödstoppen .
MEN har du provat det på en ardenner med den nacken dom har ?
Det är praktiskt taget omöjligt på så grova och tunga hästar .

Nej
Jag har aldrig provat det på en stor och tung häst, rider mest halvblod, quartar och araber.

Iselin

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 04 feb-10 kl 14:32 »
mitt tips är 7games (horsemanship)

Ptr

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 04 feb-10 kl 15:46 »
Hörredu, om du nu är gravid, så lugna dig med vådliga hästäventyr, fast jag är grabb så har jag hört att graviditet går över efter ett tag,och då oftastpå ett bra sätt. Sen blir arbetet att ta rätt på detta ännu större! Ägna tid och omsorg åt att bara vara med hästen, och åt dig själv förståss. Till hästen fins både tid och råd såsmåningom, oraoa dig inte över det.

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 04 feb-10 kl 16:07 »
Jag hade nog väntat tills graviditeten är avklarad (ifall det händer ngt)....

Under tiden ägnat mig åt markövningar och jobbat med röstkommandon och flyttat hästen undan tryck.

Sedan hade jag skaffat ett milt bett och börjat jobba med vikt och röstkommandon samt att gå undan för tryck också när jag sitter på ryggen. (på slacka tyglar)Förstärk med hjälp av tygelhjälper om inte hästen förstår. Beröm DIREKT (jag använder rösten och kli i manen) hästen börjar göra rätt, samt eftergift.

(kanske borde man göra det i inhägnat område) (jag håller hellre till i skogen).

Vill han springa så låt honom springa sig ordentligt trött på ditt kommando. Var noggran med att inte ta samma väg med än två gånger i rad (eller växla gångarter mellan gångerna)så att han inte lär sig att han ska springa vid vissa delar av vägen. Jag rider alltid på slacka tyglar eftersom min häst varit väldigt hård i munnen och han blir mjukare allteftersom.

Lycka till och var försiktig. Mvh Sandra

Snoken

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 04 feb-10 kl 18:27 »
Du skrev att det funkar bra från marken - men har du inte respekt från ryggen så har du inte det till 100% på marken heller. Gör fler nh-övningar; sätt mer press på honom och var mer EXAKT med var du vill ha stopp, vändningar, ökningar osv så du är säker på att allt sker på dina villkor.
Vore Jag i dina skor skulle jag inte rida på ett bra tag, bara koncentrera mig på markarbetet. Passar ju fint med magen också...
Tänk på att "att trött ut" hästen innan ridning, som longering, låta den jobba tungt osv - ger bättre och bättre kondition! Får du det inte att funka med halter så har du snart en riktig atlet till häst som kan springa precis hur långt och länge den vill.
En shettis likväl som en ardenner känner av flugorna som sätter sig i pälsen på dem, och kan alltså känna av lika lätta hjälper.

metzan

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 07 feb-10 kl 10:54 »
Jag hade min häst ett tag hos en tjej som hade ett tufft sto - ett riktigt kraftigt halvblod som skulle testa alla. Hon stegrade helt plötsligt på väg hem från hagen, eller nafsade tag i armen/ryggen, försökte slita sig loss, klämde in folk i dörrar/väggar och det ena med det tredje...

Eftersom hon inte var min och ägarinnan inte tyckte det var något större problem (!) så kunde jag inte markarbeta eller jobba med ledarskapet på annat sätt. Jag valde istället att hela tiden överraska henn, att hela tiden ligga steget före henne för att kunna hantera henne. När vi gick hem från hagen gick vi kringelkrokar över stock och sten i skogen för att hon skulle ha huvudet fullt av tankar. Den biten vi var tvungen att gå längs en väg bytte jag håll/gjorde en volt, stannade, småsprang, och "krånglade" med henne hela tiden. Väl inne i stallet hade jag något intressant i handen hela tiden (olika färgglada påsar blev favoriten) tills jag "blev av" med henne i boxen.

Det här var ju mer överlevnadsstrategi tills jag kunde flytta min häst, men det funkade bra faktiskt.

storäng

• Småland
« Svar #53 skrivet: 10 feb-10 kl 21:28 »
det kom aldrig nån och kollade på honom så han får vara kvar på gården. Min man har fått köra med honom i skogen istället, där han funkar jättebra. själv så är jag kvar på marken, ut och promenerar med honom och så.
Han är väl kanske mest lämpad för att köras, han är ju trots allt en ardenner.
Funderar på att skaffa ett inkört gudasnällt, väluppfostrat varmblod till mig i stället efter graviditeten som jag litar på till 110% så får min man ha ardennern för sig själv ;)

brainghost

• Småland
« Svar #54 skrivet: 13 feb-10 kl 08:59 »
NI måste ha ett förtoende för varandra köpte min älskade donna som föl för ca 20 år sedan körde in henne själv har både ridit henne o kör henne ofta mött timmerbilar på småvägar hon bryr sej inte,en gång gick selen sönder så den åkte ner o la sej över frambenen ja "proade"så hon stannade direkt aldrig vari något tillbudhar väl haft tur likadan om hon varit med i skogen så få hon gå hem själv o jag kommer hem efter med motorsågen så står hon o väntar vid ladugården, behöver aldrig hämta henne en vissling så kommer hon travande jämt,men sen är det svårt att köpa en "begangnad"häst som man inte vet vad den varit med om...
lycka till o va rädd om dej

Kallas gardAnita

• Dalsland
« Svar #55 skrivet: 28 jun-10 kl 00:02 »
http://www.youtube.com/user/IneAnnikaSaito

Ta en titt på dom 5 filmerna om ni vill. Filmerna är mest av Ine Annika vår äldsta dotter som leker med våra 4 hingstar. Ta en närmare titt så ser en att en inte behöver huvudlag alls...
Kom på kurs om ni vill! Ha roligt med hästarna! Och vinn hästarnas hjärta !
Anita

bo_i_dala

« Svar #56 skrivet: 30 jun-10 kl 20:22 »
Hej!
Har skummat lite i tråden.....

I unga år fick jag rådet att byta till skarpare bett..... ett jävla skitråd visade det sig!

Du kan inte vinna denna strid med skarpare bett!
Var i världen bor du, jag tror inte du behöver råd i text du behöver hjälp precis när "skiten når fläkten"- alltså i realtid!

Jag tror det finns någon i din närhet som kan hjälpa dej!!
Hör gärna av dej!
mvh

Nina W

• Värmland
« Svar #57 skrivet: 30 jun-10 kl 20:59 »
Jag hade ett Islandssto i sjutton år som ganska piggt och småbusigt. En trevlig och rolig märr att ha. Då hon var pigg coh glad, och det var hon oftast, så gick hon och småpep "fnittrade" för sig själv då man red. Ett och annat litet bus kan man väl tåla, men inte ofrivilliga spurter hemmåt.
Jag försökte med allmän lydnadsträning, att hoppa av och leda henne sista biten hem om hon var extrapigg, byta bett men inte till ett skarpare, rida lite dressyr på hemväg så att hon skulle få något annat att tänka på... Det sistnämda funkade ganska bra, men ändå inte alltid. Så till sist blev det den hårdaste metoden. Kunde hon springa hemmåt, så kunne hon banne mig springa tillbaks dit hon stack också! Vägrade hon så smiskade jag till henne med dressyspöet. Och sedan fick hon vackert skritta hem på tygeln. Efter att ha blivit tvingad tillbaks så var hon alltid väldigt ödmjuk och skrittade fint på tygeln, tuggade på bettet och öronen rörde sig. Jag märkte att nu tänker hon... Och efter bara några gånger så upphörde stickandet hemmåt. Enda gångerna stack efter det var om hon inte kunde låta bli att tävla med någon annan pigg och glad häst. Hon blev 25 år, gick bort för sex år sedan, saknar henne.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #58 skrivet: 08 jul-10 kl 18:46 »
Hej!

Nu ska jag försöka mig på att ge dig lite tips och kommer säkerligen låta URPRÄKTIG ::) men men det får jag väl ta ;) Jag har ingen aaaaaning om hur mycket hästerfarenhet du har, så jag börjar lite kortfattat, så får du skriva tillbaka åsså kommer väl alla andra oxå igång ;)

Jag tycker inte det låter som om din häst skenar utan att han tar bettet och sticker......för att sätta dig på prov. Typiska ponnyfasoner, fast i stor förpackning. Han testar ledarskapet och det ligger i alla hästars natur. Om du säljer denna häst och skaffar en ny......kommer den göra likadant.

Här handlar det om att visa att det är du som bestämmer! Det finns olika vägar dit och många sätt att göra det på. Själv börjar jag på marken. Åk på en kurs.....Köp en bok (det finns otaliga).... ta hjälp av nån duktig granne eller vän....

Är man gravid tycker jag personligen att detta är ett svårt problem att ta i eftersom man i själ och hjärta måste vara övertygad om att man är överlägsen hästen. När man är gravis är man sårbar och de listar de rackarna ut. Kruxet är ju att ingen annan kan göra det åt en heller för så dumma är ju inte våra kusar heller :-X

Nu är jag nyfiken på vad du tror :)
Detta vare ett klokt svar.

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #59 skrivet: 08 okt-10 kl 21:24 »
Byt till ett mildare bett och mjuka upp honom i munnen. Arbeta honom från marken så mycket som möjligt fram tills att du fått ledarskapet till 100%.   Prova gärna på klassisk dressyr, det finns en toppen kille från portugal som heter Ricardo Reis och han kommer upp till sverige ganska ofta, varannan månad eller så och håller clinics på olika platser i landet. Jag har själv ridit för honom, men i Portugal, och bättre lärare står inte att få i denna värld.  :)
Klassisk dressyr går ut på att man tränar hästen på ett mjukt sätt, dvs man rider med endast vikthjälper och skänkeln. Tyglarna använder man inte på något annat sätt än att ha i handen IFALL man skulle behöva stoppa hästen på annat sätt än via sitsen.   :-[
 När man är gravid kan man bli lite nervös av hästar som testar gränserna på olika sätt, man blir mer medveten om sin egen sårbarhet och är rädd för att barnet i magen ska skadas. Den känslan sitter gärna kvar efter att man fött barnet, nu har man ju ansvar för en ny liten människa liksom, men av egen erfarenhet kan jag säga att man ska ALDRIG ge upp kampen om ledarskapet med en häst för när man väl "bevisat" sitt ledarskap så förbättras kommunikationen enormt.  Jag skulle inte rekommendera bytet till annan häst, och inte för att verka fördomsfull, men varmblod har ofta blivit felhanterade från början och då står du där med ytterligare ett "problem" på halsen. Nej, få ordning på relationen till er ardenner istället. En körhäst vinner mycket på att bli riden, alla muskler behöver användas för att främja god fysisk hälsa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Vilda-Matilda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser