Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min ardenner har börjat skena hemåt vid ridning. vad göra???  (läst 13504 gånger)

A bug

SV: Min ardenner har börjat skena hemåt vid ridning. vad göra???
« Svar #20 skrivet: 15 dec-09 kl 20:37 »
Hej,
jag hade börjat om från början om jag var du, tränsbett och tömkörning, och arbetat upp en mjukhet i munnen.
Vad kul att höra någon som tänker åt rätt håll. Självklart börjar man om med ett snällare bett då orsaken ofta är att det har blivit för skarpt i kombination med hård hand då man är rädd för att hästen skall dra.
En ond cirkel som bara blir ondare med skarpare grejor i käften.

Själv hade jag en märr en gång i tiden som enligt den jag köpte henne ifrån var hård i mun ooch gärna gjorde som hon ville, mycket riktigt, jag hade inte mycket att säga till om.
Ett relativt tjockt gummibett av travarmodell, tvådelat, sattes i munnen och på den vägen jobbade vi vidare, efter några månader gick hon lugnt och fint och var mjuk och fin i mun.
Sedan var det ett tredelat som gällde även om hon gick bra på ett rakt.

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 15 dec-09 kl 21:11 »
träffade en kvinna som hade haft ardenner som sa att dom kan vara lite konstiga och barnsliga till 6-årsåldern, är det bara struntprat eller ligger det nåt i det. han blir nämligen 7 nästa år så jag har hoppats lite på att han ska mogna då :-\
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 15 dec-09 kl 21:31 »
Hoppas kan man alltid ;)

Min 24-åring gör fortfarande sina tjurusningar när andan faller på. Speciellt såhärårs när luften är hög och det är svalt och skönt. Förgyller tillvaron tycker hon :-X HAr inte vågat rida det skrället när jag varit gravid- då har jag skickat upp andra ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 15 dec-09 kl 21:32 »
Det är väldigt vanligt att ardenners har låga gomvalv .
Om man då anväder ett två delat bett då slår det upp i gommen o gör jätte ont!

Jag har tunga brukshästar o vi använder aldrig delade bett till nån av dom .
Det jag har tyckt var absorlut bäst i sånna fall som din häst är en mkt smalt western bett med tungport eller heltrakt.

Dom är så tunna att hästarna inte känner avb dom i munnen men om man tar i dom så finns det nåt i handen .
Man måste ha curbstrap till dom betten då dom har skänklar o den tar ju under hakan o ger egen effekt .

Kan nog vara värt att testa i ditt fall , då får du effekten i nacken av hävstångs effekten , curbstarppen som tar under hakan o mindre i munnen fast bra ändå . ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 15 dec-09 kl 23:55 »
Hoppas inte du lockas av tipset att köra hästen innan du fått ordning på den. Gör han samma sak med vagn efter kan det få katastrofala följder för häst, kusk och medtrafikanter  :o!
Håller tummarna att allt reder sig för dig men ta det försiktigt med magen bara....
Har egentligen inte så många tips att ge mer än att han måste lydnadstränas att lyssna på dig. Har en islänning som försöker vända hem när vi ute och tanken har slagit mig att hon skulle kunna rusa. Men bara tanken gör mig rasande och mer krävande mot henne. Träna hemma på volt: lyssna på stopp och framåthjälper med omedelbar lydnad, öka och minska tempot (samma där låt han inte gå och småsova!). Att lyssna framåt är lika viktigt som att stanna vid kommando! Rid ut korta sträckor i början och utöka succesivt varefter det funkar. Sätt upp delmål och "problem" efter vägen (t.ex lydnadsträning att kunna vändas nästan hemma och gå tillbaka en kort bit igen). Beröm är lika viktigt som vid all träning!
Jag gav för några år sedan en häst godis från ryggen när hon hade kommit över sin triskhet som en morot att fortsätta vilja göra rätt. Det gjorde succe´! Det var också en häst som längtade hem  :-\ Personligen tycker jag krav, prestation och uppmuntran går hand i hand.
Lycka till!

Körven

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 16 dec-09 kl 07:49 »

Det sämsta du kan göra är att andvända ett skarpare bett.Ta bort allt skit som nosgrima och skarpt bett.När du är på hemväg skall du kliva av hästen och gå med den.Det är tyvärr något som den hästkunniga eliten glömt bort,att man skall lätta på sadelgjorden och knalla åtminstone den sista Km mot stallet.Det är nyttigt för feta rövar att motioneras,samt att hästen torkar och får en avslappnade och harmonisk inställning till att någon sitter och stutsar på dess rygg.
Är det så att tiden inte räcker till att gå den sista biten,då skall man alvarligt överväga sitt hästinnehav.Det gäller även om man inte klarar av att leda hästen hemöver.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 16 dec-09 kl 12:45 »
Där håller jag med Körven .
Vi sitter oxå alltid av o går sista km hem .

Att distrahera honom ur beteendet kan oxå funka .
Samma sekund som du känner att han vill dra hemåt bara gör någonting väldigt oväntat som att tex dra han i örat .
Om han stoppar sitty beteende så sitt av o kela med honom o ta e´n trevlig promenad hem .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Körven

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 17 dec-09 kl 10:37 »

Samma sekund som du känner att han vill dra hemåt bara gör någonting väldigt oväntat som att tex dra han i örat .
Om han stoppar sitty beteende så sitt av o kela med honom o ta e´n trevlig promenad hem .

Du är en förståndig människa Du..............Jag gjorde något liknande med hästens öron,jag stoppade in fingret i stället,det gav 100% respons.Om han började trixa någon gång så visade jag bara honom fingret.....
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

esten

• -
« Svar #28 skrivet: 17 dec-09 kl 10:48 »
Att massera mulen , örat och svanstången frisätter "måbra" hormoner hos hästen .
Därför den stora effekten vid bremsning .Går det tillexempel inte att bremsa tex vid tandraspning , kan man lugna hästen genom att masssera örat istället .

Dräng

• -
« Svar #29 skrivet: 17 dec-09 kl 13:48 »
Citat från: travelerhorses
skrivet December 16, 2009, 12:45:04

Du är en förståndig människa Du..............Jag gjorde något liknande med hästens öron,jag stoppade in fingret i stället,det gav 100% respons.Om han började trixa någon gång så visade jag bara honom fingret.....

Det där är ju exakt samma metod som shaping, fast man då helst inte ska påverka djuret alls utan låta den lista ut själv vad den ska göra (t.ex. örat). Men annars är det ju samma principer och det verkar ju fungera så få funkar shaping också såklart.

Någon skrev att belöning och godis inte var rätt väg att lära ut? Hur ska man göra annars då? Straffa när hästen gör fel och vara passiv när den gör rätt?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 18 dec-09 kl 21:14 »
Berömma, klappa, kela, ge efter tryck....visa hästen att den gjort rätt ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Nina W

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 19 dec-09 kl 17:56 »
Tillbaks igen!

Jag hade det dær problemet med Blesa, førsta hæsten. En pigg islandsmærr. Men kunde hon springa hem, så kunde hon faktiskt springa tillbaks också tyckte jag. Så jag vænde henne åt det håll vi kom och vægrade hon fick hon sig en liten snært med spøt. Då vi vænde hem igen så skrittade hon vackert på tygeln och lydde minsta vink. Då fick hon mycket berøm och så fick hon gå på løs tygel som beløning. Jag brukade till och med hoppa av ibland før att visa att jag var nøjd. Det hær fungerar inte på alla hæstar. En del tænker nog bara i ett steg, att har jag lyckats sticka så har jag vunnit... Blesa var en stolt och intelligent hæstdam som lærde sig av sina erfarenheter och verkligen inte ville bli førødmjukad. Men jag kommer ihåg en period då vi brukade rida tillsammans med en annan islænning som var minst lika pigg som henne. Dom kunde få før sig att tævla och sådær. Då skaffade jag stång men anvænde den bara då vi red tillsammans med den dær Dovri.

MNehm

« Svar #32 skrivet: 20 dec-09 kl 15:18 »
Har inte läst alla svar, men det jag alltid gör när en häst drar iväg är att i pincip släppa ena tygeln och ta kraftigt i den andra. Använd innerskänkel och tvinga hästen att böja halsen och på så sätt tvinga in hästen på en volt, alternativt springa rakt fram med böjd hals. Huvudet skall inte vara lite ställt utan gärna mulen mot din fot. Efter ett tag blir lite lite väl jobbigt att springa så, eller att springa på en välidigt liten volt. För bäst effekt skall du strunta i att försöka bromsa utan bara att svänga och böja huvudet så mycket som möjligt. Med denna metod slipper du skarpa bett.

Hoppas det funkar!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 20 dec-09 kl 19:38 »
Har inte läst alla svar, men det jag alltid gör när en häst drar iväg är att i pincip släppa ena tygeln och ta kraftigt i den andra. Använd innerskänkel och tvinga hästen att böja halsen och på så sätt tvinga in hästen på en volt, alternativt springa rakt fram med böjd hals. Huvudet skall inte vara lite ställt utan gärna mulen mot din fot. Efter ett tag blir lite lite väl jobbigt att springa så, eller att springa på en välidigt liten volt. För bäst effekt skall du strunta i att försöka bromsa utan bara att svänga och böja huvudet så mycket som möjligt. Med denna metod slipper du skarpa bett.

Hoppas det funkar!

Jo detta även kallat nödstoppen .
MEN har du provat det på en ardenner med den nacken dom har ?
Det är praktiskt taget omöjligt på så grova och tunga hästar .

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #34 skrivet: 20 dec-09 kl 20:27 »

Kan tala om attdet funkade inte på min istadiga islänning som jag hade förr om åren heller. Hon sket fullständigt i tygel och skänkel, men hon var extrem. De flesta avskydde henne, utom matte såklart  :-*. Jag fick hitta ställen på kroppen där pisken kändes och så var jag en fena på att använda en pisk i varje hand! Rekomenderas starkt, annars krånglar de på piskfria sidan.

A bug

« Svar #35 skrivet: 20 dec-09 kl 20:50 »
Kan tala om attdet funkade inte på min istadiga islänning som jag hade förr om åren heller. Hon sket fullständigt i tygel och skänkel, men hon var extrem. De flesta avskydde henne, utom matte såklart  :-*. Jag fick hitta ställen på kroppen där pisken kändes och så var jag en fena på att använda en pisk i varje hand! Rekomenderas starkt, annars krånglar de på piskfria sidan.

Tänka sig, att leta ställen på en hästs kropp där pisken gör sitt jobb och känns ordentligt :o :o
Där kunnandet tar slut där tar våldet vid, undrar hur jag klarat mig utan pisk i alla dessa år???
Aldrig haft ett behov av densamma???

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #36 skrivet: 20 dec-09 kl 20:54 »
Du red aldrig mig häst heller..... Och nej jag är ingen djurplågare  >:(!

A bug

« Svar #37 skrivet: 20 dec-09 kl 21:12 »
Nej, jag red aldrig din häst liksom jag aldrig kallat dig för djurplågare, ett ord som du själv valde att använda, taskigt samvete, vad vet jag?

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #38 skrivet: 20 dec-09 kl 23:57 »
Suck.....Nej inte det minsta, faktiskt. Jag lägger ner den här disskussionen nu, såna här spårar iaf bara ut och tar udden ur trådens syfte. Men ibland kanske man bör kunna läsa mellan raderna innan man kastar sig på knappar och kopierar och uttalar sig. Bara en liten tanke  ;)

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #39 skrivet: 21 dec-09 kl 11:17 »
ja, jag kan bara hålla med, det är helt omöjligt att rubba han en millimeter. kan väl liknas vid ett skenande lok, det är bara att försöka hålla sig kvar och hoppas på att han inte går omkull, nån gång stannar han ju... :-\
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser