Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min ardenner har börjat skena hemåt vid ridning. vad göra???  (läst 13543 gånger)

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
min 6-åriga ardennervalack har dom senaste 2 gångerna skenat. 1:a gången så tog han bettet och gick åt höger (närmsta vägen hem) när jag då skulle vända han åt vänster så börjar han tokgaloppera och jag kan inte göra någonting förrän han stannar självmant. sen vände jag honom och tänkte att då ska han jäklar få galoppera tillbaka åt det hållet vi skulle, sen när han va trött skulle jag pröva att lägga en volt åt vänster men då galloperade han tillbaka och så höll vi på så fram och tillbaka kanske 5 ggr innan han gick som jag ville.
och 2:a gången så skrittade vi bara över en åker och när vi precis skulle igenom grindhålet så skenar han iväg fågelvägen hemåt mot en stenmur som tur var så stannade han precis innan stenmuren för att sen sätta av i sken samma väg som vi kommit. jag hoppade sen av och ledde han en bit förbi där han börjat skena och sen gick vi hem.
pg.a graviditet så vill jag inte rida han längre och knappt köra heller i fall han skulle göra likadant m. vagn bakom sig.
Undrar i fall det är nån som vet nån eventuell lösning på detta problem eller ska man bara sälja honom och köpa en gammal märr :-\
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Prova med ett vassare bett ett tag tills han slutat med dumheterna.
Det är ju nästan livsfarligt att skena med en så stor häst och dessutom gravid.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

storäng

• Småland
jag har ett skarpt bett, hade först ett pessoabett men fick sen tipset att köra på ett liverpoolbett som han var jättekänslig för, så då prövade jag att rida på det och har sänkt till 3:e hålet alltså det skarpaste men han märker inte det ens. Men det kanske är helt fel att rida på ett liverpoolbett ???
och jag har med kommit på att det är livsfarligt m. en så stor häst som skenar, det är därför jag funderar på att sälja honom till en som verkligen har mkt tid för han så at han får jobba flera dar i veckan. trodde när jag köpte han i februari att det skulle vara en sån där mysig lufsig ardenner som man bara kan hoppa upp barbacka på. vi var väl lite köpkåta när vi kollade på honom, provkörde bara m. släde i en hage....
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Dethär hittade jag om pessobett:

Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig än mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer. Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet.

Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoa, desto svårare blir det att betsla ner.

Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan, kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor (bild ovan) är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan.

Han är med andra ord troligtvis redan stum i munnen och då gör ett skarpare bett ingen nytta, därför du inte får gensvar från liverpoolbettet. Hur länge har han haft pessoabett?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jennyt

• Västergötland
Hej!

Nu ska jag försöka mig på att ge dig lite tips och kommer säkerligen låta URPRÄKTIG ::) men men det får jag väl ta ;) Jag har ingen aaaaaning om hur mycket hästerfarenhet du har, så jag börjar lite kortfattat, så får du skriva tillbaka åsså kommer väl alla andra oxå igång ;)

Jag tycker inte det låter som om din häst skenar utan att han tar bettet och sticker......för att sätta dig på prov. Typiska ponnyfasoner, fast i stor förpackning. Han testar ledarskapet och det ligger i alla hästars natur. Om du säljer denna häst och skaffar en ny......kommer den göra likadant.

Här handlar det om att visa att det är du som bestämmer! Det finns olika vägar dit och många sätt att göra det på. Själv börjar jag på marken. Åk på en kurs.....Köp en bok (det finns otaliga).... ta hjälp av nån duktig granne eller vän....

Är man gravid tycker jag personligen att detta är ett svårt problem att ta i eftersom man i själ och hjärta måste vara övertygad om att man är överlägsen hästen. När man är gravis är man sårbar och de listar de rackarna ut. Kruxet är ju att ingen annan kan göra det åt en heller för så dumma är ju inte våra kusar heller :-X

Nu är jag nyfiken på vad du tror :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

storäng

• Småland
Hej. jag har haft häst sen jag var 6 är nu 25 år. har gått på lite nh-kurser och på marken så är han klart underkastad men när jag kommer upp i sadeln så vet han väl att där är jag en liten pissmyra.
han testade mig i början m. att inte vilja gå el. vända, kan dock inte hålla emot om han vill vända men jag kan däremot vända runt han igen och har aldrig låtit han vinna. tycker bara det är märkligt att han har börjat dumma sig igen efter att ha fungerat ett tag.

svar på kimmas fråga, jag vet inte hur länge han har gått på pessoabett, förra ägaren hade det.
men hur ska man börja om från början utan att man tappar all kontroll?? har testat med hackamore men det var sista gången, hade ingen effekt alls.

esten

• -
Du kunde köra med honom om jag förstod första inlägget rätt .
Jag tycker man blir mycket starkare i vagn än på ryggen , om man har en vagn UTAN ryggstöd så att man kan lägga hela kroppstyngden i tömmarna .
Sedan också använda handstroppa som på trav tömmar .
Det finns skarpare bett att ta till , tex nacktöm vilket bara går i vagn , tredelade bett , saxbett , etc.
Ett gags kan ev hjälpa då det rör sig mer i munnen och är svårare för hästen att bita fast .
Ett tjockt rakt bett som liverpol ska man inte använda om hästen beter sig så här ,
Jag tror på smalare bett och med flera leder , smalare bett är också svårare att bita fast .
Sedan göra en paddock nära stallet och trötta ut honom med lite dressyr så kanske han kommer på att en långpromenad efter
vägen/i skogen var inte så dum ändå .

Jennyt

• Västergötland
När jag fick hem mina två märrar så hade de gjort som de ville i flera år :-X De gick båda på skarpa bett utan att överhuvudtaget bry sig om någon fullkommligt hängde i tömmen. De körde helt sitt eget race.......

Jag tog bort allt...nästan. Bytte ut betten mot smala tre.delade och tog bort nosgrimmorna. Jag red med pisk i handen, inte för att på något sätt rappa upp dem, men för att ha möjlighet att påkalla uppmärksamhet när de inte lyssnade. Kontrollen sitter inte i munnen. Tycker absolut att du ska fortsätta med NH om du trivs med det :D Tror att det är den typen av arbete som kommer göra att ni finner varann. Hederligt hårt arbete är ju inte fel heller för att få kusen att pysa ut överskott. Att jag tycker att du ska ta bort allt kraftfoder behöver jag kanske inte nämna ;)

Det og ungerfär ett år av riktigt envist arbete innan jag hade mina där jag ville........ nu har jag haft dem i fem år och den ena gör fortfarande uppstickarförsök. En del ger sig aldrig fullt ut och jag tycker inte heller att det är nödvändigt. De individerna har ofta mycket eget huvud och är därför bra på så många andra sätt. Den andra märren är mer utav en följeslagare och testar inte på samma sätt längre. Lättare att samarbeta med men klarar aldrig ut saker själv.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

esten

• -
Ett annat tips jag glömde är .
Byt ofta bett . Givetvis mellan bett som du känner att du kan lita på hästen med men tex ett snällt tränsbett på liten ridbana .
Ett vassare bett vid uteritt . Ett mittemellan bett ,osv .
Travarna har ofta tre uppsättningar av bett och huvudlag att byta emellan . Ett för motionskörning , Ett för snabbjobb /tävling , och ibland ytterligare ett för/vid tävling .
Det är lättare att få en häst som respekterar bettet på det sättet , och när man vet att hästen kanske kan bli för vass har man möjlighet att använda det bett som man vet funkar i situationen .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Hej,

jag hade börjat om från början om jag var du, tränsbett och tömkörning, och arbetat upp en mjukhet i munnen. Om du har möjlighet, gå en kurs, med eller utan hästen för att få inspiration och nya idéer. Ibland måste man bara se ett problem från en ny infallsvinkel för att få kraft att ta tag i det.

Väldigt prisvärda verkar t ex Svenska blå stjärnans kurser "Tömkörning med Anders Eriksson" i Göteborg eller "Natural Horsemanship", Uppsala. Se www.svenskablastjarnan.se för mer info.

Det finns också ett ställe strax norr om Hässleholm som heter Hearts&Horses, som ger kurser för problemhästar.

Det finns säkert andra om man letar på nätet. Hoppas att du inte ger upp och att du hittar en lösning som funkar för dig och hästen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Min ardenner har börjat skena hemåt vid ridning. vad göra???
« Svar #10 skrivet: 15 dec-09 kl 17:59 »
Syrrans fjording hade också såna här dumheter för sig både med syrran och med min pojkvän. När jag red honom så tittade han mot stallet och hade nog kunnat tänkt sig att gå dit men det räckte med en halvhalt eller skänkelvikning för att han skulle komma på andra tankar.

Har du nån äng eller nåt inte allt för långt från stallet där du kan rida runt på en volt och se till att han kommer i arbete särskilt när ni är på den delen som är närmast hem. Ställ honom i rörelseriktningen och lägg på mycket ytterskänkel och ha gärna ett spö i ytterhanden för att ytterliggare visa att du menar allvar. Rid sen kors o tvärs och se till att det är du som bestämmer vart ni ska, Rid inte långa sträckor rakt fram utan sväng hela tiden åt något håll så han aldrig vet vart ni ska. När det funkar kan ni prova allt längre och längre bort från stallet.

Skenar gör han ju inte för han har full kontroll på vad han gör.

storäng

• Småland
« Svar #11 skrivet: 15 dec-09 kl 18:09 »
tack för alla svar, blir nog så att jag får tömköra honom hädanefter, funderar oxå på att ta en kurs i klassisk ridning är det nån som har erfarenhet av det? vet inte så jättemycket om det men har fått för mig att det ger väldigt känsliga och lyhörda hästar men det kanske är från häst till häst.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 dec-09 kl 18:23 »
Glöm inte av den gamla hederliga promenaden i grimma och grimskaft ;) Inte kravlös på något sätt.

Har tyvärr ingen erfarenhet av klassisk ridning......är det samma sak som akademisk.......sen finns ju bruksridning oxå.....och... och... tror faktiskt att det mer handlar om tränarens förmåga att förmedla kunskap, än inriktning....... hoppas ni iallafall får det trevligt tillsammans  :)

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 15 dec-09 kl 18:32 »
Titta gärna in på Markus Holst sidor om akademisk ridning .
Han finns i närheten av göteborg , men reser genom landet då och då .
http://markus.ridakademi.se/index.php
Kolla speciellt sidorna :
Marcus ridhandbok   och   Diamantens Dansskola

Dräng

• -
« Svar #14 skrivet: 15 dec-09 kl 19:01 »
Hoppas det går bra att jag lägger in en liten fundering. Har ingen erfarenhet av hästar (skulle gärna ha en ardenner istället för traktor dock!) men jag använder shaping på min hund och jag vet att det fungerar på alla djur. Skillnaden är väl att hästar är så stora att man t.ex. inte kan hålla fast dom som man kan med en hund och därför måste man använda vissa obra metoder, som att åsamka smärta osv för att få övertaget över hästen. (Eller att det är såpass mycket pengar inblandat att man använder grisfösare för att få hästen att göra som man vill?)

Är det ingen som använt shaping på en häst? Alltså klickerträning, eller positiv förstärkning.

Det är så man lär t.ex. delfiner att hoppa genom brinnande ringar, hämta bollar eller vadsomhelst som är fysiskt möjligt för djuret. I korta drag så "klickar in" man djuret först. Dvs; man gör t.ex. ett klickljud och ger samtidigt djuret en liten bit av det absolut godaste den vet. Sedan upprepas det till djuret vet att "klick"= belöning. Sedan börjar man klicka (och belöna!) djuret precis i ögonblicket det gör som man vill. Om hästen skenar åt höger vid ett visst ställe så rider man dit och innan hästen skenar iväg, om man ser att den ens tittar åt rätt håll så klickar och belönar man. Sedan upprepas det med längre stunder mellan klick. När man börjar dra ut på tiden (med bara en sekund första gången) så kommer hästen måsta prestera något för att få belöningen. Den kommer kanske vrida hela huvudet åt rätt håll, då klickar man direkt. Så fortsätter man så tills hästen kanske tar ett steg åt rätt håll, klick. Tillslut kommer den automatiskt välja din väg, först i hopp om belöning, ju längre det går desto mer sällan kan man börja belöna. Till slut kommer hästen gå där ändå. I tron att den gör så bara för att den vill. (Den vill ju det iofs, men man har ju lett den dit.) Det negativa jag kan se är att hästen kanske börjar skena åt vänster istället. ;)

Jag vet inte, man kanske redan använder shaping på hästar. Eller så tycker ni att det är otroligt fånigt eftersom man tränat hästar likadant hur länge som helst (det tror jag iofs inte) men jag tänkte att det var bättre att skriva något än att vara tyst. Kanske någon kan testa iaf.

Det bästa med denna metod är ju att du (med fördel kanske) kan träna det med hästen utan att behöva sitta på. Perfekt när du är gravid ju. Då kan du ställa dig framför hästen, åt det håll du vill den ska gå. Då när du klickar för att hästen uppmärksammar rätt håll lär den börja gå emot dig för att få belöningen. Och vips så blir det ännu enklare att leda den till att hitta rätt väg, hehe.

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 15 dec-09 kl 19:15 »
Det finns ett ordspråk om hästhantering som är väldigt sannt ;
Bettet är aldrig starkare än den hand som håller det .
Vilket i teorin betyder att den som är skicklig kan rida sin häst med taggtråd i munnen utan att göra den illa .
En ardenner kan väga uppemot 700 kg , så den kraft som finns där när den lägger iväg är fruktansvärd .
Och ibland måste man tänka inte bara på sin egaen och hästens säkerhet utan även på att inom området (tex ridskola ) finns många andra som kan komma ivägen av bara farten oskylldigt .

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 15 dec-09 kl 19:24 »
Nog skam tycker jag att både djur och människor ordentligt ska ha reda på när de gör fel (med det menar jag INTE att varken djur eller människor ska ha stryk!) Det utesluter inte positiv träning. Jag vill nog påstå att det är enda sättet att få någon med sig. Just klicket och godiset har jag dock aldrig förstått mig på. Här hos mig ser jag till att vara såpass ranghög att den bästa belöningen är att jag är riktigt nöjd och glad och kär ;) Ett ordentligt BRA och TACK och kramar och lek får de mina nöja sig med.

Ger jag hästarna godis i handen trampar de ner mig tillslut....blir tiggiga och nafsiga och allmänt ouppfostrade :-X Gjorde dock ett undantag från min regel när jag vaccinerade hästarna sist. Ja,ja, var och en blir saliga på sin egen tro ::)

Bra ändå att du tar upp den mutorna istället för straffen. Det är viktigt att hålla nivån på pluss ;D

Dillen

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 15 dec-09 kl 20:00 »
Säger som flera andra innan, testa med vanligt tredelat bett och börja om från början :). Det är ju ett ypperligt tillfälle att ta "ett steg tillbaka" nu när du är gravid nu också, kanske bara jobba från marken? Om du har NH-erfarenhet är ju det också ett jättebra verktyg för att stärka ledarskapet. Om hästen är riden på ett så pass skarpt bett som pessoa under en längre tid (hästen är ju rätt ung också) så kan det nog vara väldigt givande att lite börja om från början, att arbeta fram en känslighet i munnen på nytt.

Gällande "klick-träning" eller liknande belöningssystem så är jag tveksam till sånt, iallafall att ge godis som belöning vid prestation eller "gott uppförande". Ett drömscenario är ju att hästen lyder för att den vill, för att den ser ryttaren/människan som naturlig ledare och inte för att den ska få godis efteråt?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 15 dec-09 kl 20:13 »
glöm inte att stänga stalldörren om du inte vill bli avdragen i dörren sade en kunnig hästkarl till mig en gång.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 dec-09 kl 20:25 »
 ;D ;D ;D Kloka ord

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser