Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljummet vatten till fåren?  (läst 2194 gånger)

Norna

• Blekinge
Ljummet vatten till fåren?
« skrivet: 14 dec-09 kl 17:47 »
Nu när det börjar bli kallt med minusgrader så vill man ju skämma bort fåren lite extra  ::)  :)
Idag hade deras vatten frusit så då gav jag fåren ljummet vatten från kranen inne i huset. Det blev jättepoppis!! Men så kom jag på tanken att det inte är så nyttigt att dricka ljummet vatten, det har man ju alltid hört, men vad tror ni? Är det dumt att ge fåren det?

Tacksam för svar  ;)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

putte95

• Gäst
SV: Ljummet vatten till fåren?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-09 kl 17:50 »
på sommaren är ju inte vattnet alltid jättekallt...

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 17:54 »
Nu när det är så kallt så häller jag i en eller två vattenkannor jättevarmt vatten i fårens vattenbalja, som då blandas med det iskalla... De verkar dricka det med god aptit.
Det är nog bara att fortsätta som du gjort.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 18:02 »
Den gamla tanken om att ljummet/varmt kranvatten inte skulle vara nyttig hänger ihop med att rör ger ifrån sig mer partiklar i varmt än i kallt vatten. Vet inte om det är något problem numera, med nyare rör. Min syster är övertygad om att det inte är hälsosamt att ge bebisar välling gjord på varmvatten från kranen av just denna anledning.

Någon som vet något om vilka rör man ev ska undvika, eller om det handlar om så små mängder att det inte spelar någon roll?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 14 dec-09 kl 21:30 »
Att man inte ska dricka varmvatten från kran beror på att gamla kopparrör avger koppar och vi blir förgiftade. Det är väl inte farligt för får. Jag har inte varmvatten i lagården så jag har en vattenkokare där och värmer vatten så fåren får ljummet. Det märks att de gillar det.
Åsenfår, hundar och katter

Robb

« Svar #5 skrivet: 14 dec-09 kl 21:45 »
Att man inte ska dricka varmvatten från kran beror på att gamla kopparrör avger koppar och vi blir förgiftade. Det är väl inte farligt för får. Jag har inte varmvatten i lagården så jag har en vattenkokare där och värmer vatten så fåren får ljummet. Det märks att de gillar det.

Vad gulligt och omtänksamt detta lät!  :D Jag trodde mina var bortskämda men jag har ingen vattenkokare till dom, tur att det snart är jul, då kan dom få det i julklapp!  :)

Norna

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 14 dec-09 kl 22:09 »
Vad gulligt och omtänksamt detta lät!  :D Jag trodde mina var bortskämda men jag har ingen vattenkokare till dom, tur att det snart är jul, då kan dom få det i julklapp!  :)

Ja, det får nog bli årets julklapp till tackorna!  :)  :-[

I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Leifw

« Svar #7 skrivet: 15 dec-09 kl 15:53 »
Största grejen med ljumet vatten är nog bakterietillväxt. Så har man få får och stor vattenbalja är det nog inte så bra.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 15 dec-09 kl 18:23 »
Största grejen med ljumet vatten är nog bakterietillväxt. Så har man få får och stor vattenbalja är det nog inte så bra.

Det lär väl inte vara något problem vintertid, vattnet kallnar snart och fryser ;)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Fåraherden

• -
« Svar #9 skrivet: 15 dec-09 kl 20:23 »
Ljummet vatten är inte ett problem, snarare tvärt om. Fåren kan dricka mer om vattnet är ljummet och lär tillgodogöra sig fodret bättre.

Prova själv att dricka ett glas vatten som stått ute en stund i snön och nästan frusit. Det känns ju inte så jättehälsoamt, magen knyter sig ju nästan. Det är samma sak för fåren.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 15 dec-09 kl 20:54 »
Det som gör att ljummet vatten skulle kunna vara farligt hör ihop med kopparrör, ju varmare vatten ju mer koppar fälls ut i rören.

Även att tex boverket idag förordar att man inte har kopparrör till tappvatten så tror jag ärligt talat inte att det är någon större risk för vare sig dig eller dina får.

När det gäller Legionella, legionärsjuka, så är det dels väldigt specifikt temperatur område som dessa kan leva i plus att det är helt ofarligt att dricka legionella då dessa "bassilusker" måste inandas för att man ska bli sjuk.

Ur Legionellasynpunkt så är det alltså otroligt mycket farligare att duscha i ljummet vatten än att dricka det.

trädman

« Svar #11 skrivet: 15 dec-09 kl 23:15 »
Och kopparen löses ut av vårt försurade vatten .

Jo, men långt i från alla har surt vatten.

Fåraherden

• -
« Svar #12 skrivet: 17 dec-09 kl 14:38 »
Precis, dessutom är det ju rätt ovanligt att får dushar;-)

Min värmelampa som håller vattnet isfritt värmer också upp det lite. Mina får dricker dock just nu inget vatten. Kikade igår. Av cirka 70 tackor, med några lamm, hade ETT djur går fram till vattnet igår. Hos det ena gänget var vattnet orört, inga spår i snön. De äter väl snö antar jag.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
emilar03, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser