Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förlamning på kaninungar  (läst 5672 gånger)

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
Förlamning på kaninungar
« skrivet: 14 dec-09 kl 13:11 »
Hej hej
Min syster har ett litet problem med kaninungarna.
En av kaninungarna blev förlamad när den va 10 veckor. Den ungen avlivades deräkt.
Sen hände det igen men en annan unge som är ca 13 veckor. Det är ungar ur samma kull.
De blev helt förlamade så de blir liggandes på sidan. Kan ev rör lite på tassarna men inte mer.
Men de kan skita normalt. Och de har ätit in i det sista. Så man har inte märkt något konstig på dem.
Det har hänt under natten. Så när man kommit ut på morgon så ligger dem förlamande.

Funderar på om det kan va något genetiskt för förra kullen som denna honan som har de här ungarna nu hände det samma med  1 unga utav 4 ungar. Det är inte samma pappa till båda kullarna.

Funderar också på om det kan va någon vitamin eller mineralbrist. Men tycker att det bör märkas på de andre kaninerna också. Kör med samma foder till alla!

Aldrig att Jag har haft de här problem och vi kör med samma föder.  Men vi har inte samma raser på kaninerna kan det bero på det kanske? Det är lejon och teddy kaniner hon har.
Jag tycker detta är lite konstigt.

Nu är det så att de här 2 kaninerna som blev förlamade är avlivad.
Men finns en unge kvar ur denna kullen som mår bra. Är ju så klart jätte rädd att det ska drabba honom också.
Men om det nu skulle hända igen tror ni det finns något man kan göra åt det eller i förebyggande syfte?

Mvh Linda

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
SV: Förlamning på kaninungar
« Svar #1 skrivet: 14 dec-09 kl 19:44 »
Ingen som har någon ide?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 14 dec-09 kl 19:45 »
det var ju inte bra  :-\
« Senast ändrad: 15 dec-09 kl 14:11 av oskar98 »
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 14 dec-09 kl 20:36 »
Citat ifrån en sida på nätet jag hittade:

Citera
Kaninförlamning

Det är nästan uteslutande ungar under 4 månader och högdräktiga eller diande honor som drabbas och det är inte klarlagt än var den kommer ifrån. Vissa kaniner i en kull drabbas men andra inte. Det kan hjälpa med antibiotika om man ger det i tid, men man vet inte om kaninen skulle ha tillfrisknat även utan antibiotika.

Det är ingen som vet vad kaninförlamning är eller vart den kommer ifrån. Det finns heller inga bevis på att sjukdomen smittar eftersom man inte hittat något spår av infektion.

Tillståndet kan liknas vid det när en kanin nyss vaknat ur narkos. Vissa kaniner hr blivit helt förlamade och andra har kunnat hålla huvudet upprätt.

Helene Alm är en veterinär som bedriver efterforskning på kaninförlamning för att hitta botemedel mot denna sjukdom.

http://www.tomelilla.nu/elle/kaninforlamning.htm
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Meritaton

« Svar #4 skrivet: 15 dec-09 kl 10:18 »
Kaliumbrist brukar ofta vara orsaken.
Kalium reglerar natriumhalten och båda styr muskelfunktionerna.

Tomatjuice brukar råda bot på de eftersom de har höga halter kalium.

En annan sak som kan orsaka är Kalciumbrist.

Det e ofta ungar/ungdjur som blir drabbade, men även honor med stora kullar kan drabbas.

Alla kaniner har olika behov helt enkelt. Växande djur likaså.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 15:29 »
Jag tror att det är något ärftligt (ärftlig brist eller oförmåga att ta upp ämnen). Jag har också haft erfarenhet av detta vid tre tillfällen. Första två gångerna var det två kullar från samma hona (olika fäder). Andra gången (flera års mellanrumm) var det i en annan honas kull. Men aldrig spritt över flera kullar vilket gör att jag inte tvivlar på utfodringen i sig.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 21:00 »
Tack för era svar!

Men hur får man något i en förlamad kanin.
Alltså den kan ju inte svälja eller det kan den ändå??

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 15 dec-09 kl 21:26 »
Kalvförlamning beror ju på selenbrist och eftersom kaniner äter samma sorts foder så beror nog ungdjursförlamning på samma sak. Det brukar drabba dem när de går över från di till fast föda. Jordarna i norra europa är fattiga på selen så det är vanligare här. Speciallt selenfattigt är höet om det regnat mycket under tillväxten och om höet är från årets andra skörd.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 15 dec-09 kl 21:48 »
Ämnet var uppe för något år sedan också:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=41951.0

Landsflykting i storstan...

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 15 dec-09 kl 22:43 »
Kalvförlamning beror ju på selenbrist och eftersom kaniner äter samma sorts foder så beror nog ungdjursförlamning på samma sak. Det brukar drabba dem när de går över från di till fast föda. Jordarna i norra europa är fattiga på selen så det är vanligare här. Speciallt selenfattigt är höet om det regnat mycket under tillväxten och om höet är från årets andra skörd.
Det tvivlar jag starkt på. Ifall det skulle vara selenbrist skulle det drabba fler och mer sporadiskt än flera i en enda kull. Och finns det bevis på att kaniner skulle vara så känsliga för selenbrist? Mina får bla pellets och där finns selen tillsatt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 16 dec-09 kl 01:09 »
Kalvförlamning beror ju på selenbrist
Nää.... så är det väl inte? Det är väl kalciumbrist?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 16 dec-09 kl 07:51 »
Kalvförlamning orsakas av selenbrist, men man botar det snabbt med att ge kalk (kalcium), så har jag lärt mig ialla fall.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Qiz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 16 dec-09 kl 10:57 »
Selenbrist på nöt visar sig genom skakningar, plötsliga dödsfall etc. Muskeldegeneration. Åtgärdas genom att tillföra selen i drabbade besättningar.
Varför skulle det hjälpa att ge kalk vid selenbrist?

Zandra

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #13 skrivet: 16 dec-09 kl 11:20 »
Ursäkta, blandade ihop det, kalvförlamning orsakas av kalkbrist o därför ger man intravenöst kalcium till kor för att snabbt åtgärnda detta. Selenet har inget med detta att göra.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 16 dec-09 kl 17:12 »
Vi har fått lära oss i skolan (SLU) att kalvförlamning orsakas av selenbrist.
Det var någon i kaninvärlden som hade forskat på det, eller om det bara vara en teori, att ungdjursförlamning beror på samma sak. Selen finns tillsatt i de flesta pelletssorter.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 16 dec-09 kl 17:35 »
Nu har jag forskat lite i 'Animal Nutrition'.
Ett försök till översättning:
"Selenets betydelse blev känd på 1950-talet då man förstod att man kunde hindra muskelvävnadsstörningar på får och nöt genom att lägga till selen eller vitamin E i dieten", "Selen har en sparandeeffekt på vitamin E genom att säkerställa normal absorption av vitaminet".
Och lite om vitamin E:
"Lagras inte länge i kroppen, därför viktigt att det regelbundet ingår i dieten", "Finns i grönfoder, speciellt i ungt gräs och mindre i äldre grövre gräs", "förlusterna vid hötillverkning kan vara så stora som 90%", "fungerar som en antioxidant, skyddar cellerna från oxidering av fria radikaler", "Även viktigt del i immunförsvaret", "det vanligaste bristsymptomet av vitamin E i lantbruksdjur är myopati (muskelvävnadsstörning), dyker frekvent upp på nöt, speciellt kalvar när de släpps på vårbete.", "Myopati drabbar främst skelettmusklerna och de drabbade djuren får försvagade benmuskler, de kan vara oförmögna att resa sig", "Hjärtmuskeln kan också drabbas varpå djuret dör". "Myopati drabbar även lamm och unga grisar".

Det var lite utdrag :)

Jag syftar alltså inte på kalvningsförlaming.
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 17:40 av Trasselsudden »

Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser