Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såga av dig fingret utan risk  (läst 11368 gånger)

Suresh

• -
Såga av dig fingret utan risk
« skrivet: 13 dec-09 kl 19:45 »
En genialisk uppfinning som gör avsågade fingrar ett minne blott.

« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 20:03 av Suresh »

bokmalen

SV: Såga av dig fingret utan risk
« Svar #1 skrivet: 13 dec-09 kl 20:04 »
Fantastisk uppfinning!
Många fingrar skulle den spara, om den var spridd på marknaden!
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 13 dec-09 kl 20:08 »
En genialisk uppfinning som gör avsågade fingrar ett minne blott.

http://www.youtube.com/watch?v=wFp62jDcoFM

Han har blivit grisigt rik på den uppfinningen  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Menteverde

« Svar #3 skrivet: 13 dec-09 kl 20:59 »
Undrar om den löser ut ifall man sågar blött trä? Kan nog räcka med att det ligger ett blött ytterskikt efter ett kort regn eller så på det man sågar.

Imponerande teknik annars.

Digger

« Svar #4 skrivet: 13 dec-09 kl 20:59 »
har lyckas med att såga mig i armbågen, slå det om ni kan...

En arbetskamrat hade egen firma förrut, då såga han av sig flera fingrar. Han saknar ett pekfinger för han hitta den inte i spånet, sen tog han de han hitta o åkte till sjukhuset o fick de fastsydda
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 21:03 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 13 dec-09 kl 21:17 »
Han har blivit grisigt rik på den uppfinningen  ;D

Vet du det?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 13 dec-09 kl 21:27 »
Vet du det?

Ingen aning,men kan inte tänka mig nåt annat.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 13 dec-09 kl 21:32 »
Ingen aning,men kan inte tänka mig nåt annat.

Då glömde du ordet "säkert". Mycket oväntat kan hända på vägen från prototyp till färdig produkt.

Suresh

• -
« Svar #8 skrivet: 13 dec-09 kl 21:34 »
Undrar om den löser ut ifall man sågar blött trä? Kan nog räcka med att det ligger ett blött ytterskikt efter ett kort regn eller så på det man sågar.

Imponerande teknik annars.

Kan tänka mig att den måste ha någon inställning för test och kalibrering, så att inte maskinen kraschar för varje olämpligt trästycket.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 13 dec-09 kl 21:49 »
Imponerande teknik, men risken är stor att den invaggar i falsk säkerhet.
Nånstans slutar de flesta tekniska system att funka...
Jag fortsätter nog lita till matarpinnar av trä.

M8e

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 13 dec-09 kl 22:10 »
Jag tycker då att den ser onödigt våldsam ut. Man skulle ju kunna flytta klinga neråt ett par cm istället för att stoppa den. ???

Sen så behövde man ha fingrarna onödigt nära klingan innan den stannar. Man skulle ju kunna ha en ir-sensor/termometer och stannar/flyttar/bromsa klingan när man är någon cm från klingan. Om man nuddar klingan så går "storbromsen" in.
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 22:13 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Sjaunja

• -
« Svar #11 skrivet: 14 dec-09 kl 19:37 »
Underbart! Jag älskar ju snickerimaskiner, men just det där sågmomentet brukar ibland utlösa läskiga "nu sågar jag av tummen tvångstankar".

bakben

« Svar #12 skrivet: 14 dec-09 kl 19:59 »
Underbart! Jag älskar ju snickerimaskiner, men just det där sågmomentet brukar ibland utlösa läskiga "nu sågar jag av tummen tvångstankar".

Inga "nu rikthyvlar jag fingrarna av mig"-tvångstankar?

Jag har väldig respekt för handmatade rikthyvlar.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Menteverde

« Svar #13 skrivet: 14 dec-09 kl 22:29 »
Jag tycker då att den ser onödigt våldsam ut. Man skulle ju kunna flytta klinga neråt ett par cm istället för att stoppa den. ???

Sen så behövde man ha fingrarna onödigt nära klingan innan den stannar. Man skulle ju kunna ha en ir-sensor/termometer och stannar/flyttar/bromsa klingan när man är någon cm från klingan. Om man nuddar klingan så går "storbromsen" in.

Värmeutvecklingen vid klingan/träbitar som legat i solen gör nog tyvärr den iden svår att genomföra.

Jag tror tyvärr det är svårt att skydda sina fingrar från en byggsågens hungriga bitande med annat än sunt förnuft, metodiskt lugnt arbete och träklampar för att skjuta på det man sågar med.

Suresh

• -
« Svar #14 skrivet: 15 dec-09 kl 04:50 »
Jag kan se idén användbar för skolor, konstinstitutioner och andra ställen där ovana personer skall tillåtas hantera sågen.

Vana hantverkare kommer att nobba den, just därför att de litar på sig själva och inte vill riskera att behöva fippla med byte av sågklinga närhelst något går lite fel.

stedevil

« Svar #15 skrivet: 15 dec-09 kl 11:00 »
Ja, iden är bra, men det borde som sagts vara konstruerat så klingan bara drogs ner, inte stoppades med total ödeläggelse so följd. Men då kanske uppfinningen skulle vara svårare att kommersialisera? Inga delas som behöver bytas = ingen stadig inkomst = ingen investor som är sugen på att betala för produktutvecklingen...

M8e

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 15 dec-09 kl 11:50 »
Jag kan se idén användbar för skolor, konstinstitutioner och andra ställen där ovana personer skall tillåtas hantera sågen.
Tonåringar kommer nog att börja leka/"testa" ganska snabbt...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 15 dec-09 kl 11:57 »
Jepp, med en sån i skolslöjden fick skolan nog ha en saftig reparationsbudget.

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 15 dec-09 kl 12:08 »
Och samtidigt invagga alla elever i falsk trygghet .
Som den eleven som stoppade in handen i hyveln för att posta om . Strömmen var avslagen men hyveln/fräsen hade inte stannat .
H*n gick träteknisk på gymnasiet .
Efter ett flertal op. så hade man kommit fram till rekonstruktion , att flytta tår till handen för att åtminstonde återskapa något som likna ett tummgrepp .

Eller min klasskompis som kom på att h*n skulle testa sågskyddet i skogshuggarbyxorna . Och satt motorsågen mot benet .
« Senast ändrad: 15 dec-09 kl 13:05 av esten »

Sågaren

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 15 dec-09 kl 12:59 »
att tänka först och såga sedan är en bra ide att undvika skador, det gåra att tillverka mallar och jiggar som gör att man undviker att hålla fingrarna för nära klingan.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

882 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser