Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Locka fjärilar?  (läst 3789 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Locka fjärilar?
« skrivet: 10 dec-09 kl 19:32 »
Vilka blommor är bra om man vill locka fjärilar (ej kålfjäril ;)) till sin trädgård?

P.S. Vill ej ta dit nässlor, så vi har väldigt liten tomt och de håller sig ju inte
gärna där man vill ha dem.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Broberg

• Gäst
SV: Locka fjärilar?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-09 kl 22:32 »
Kanadensiskt gullris (om man kan se till att det inte blir ett ogräs) och syrénbuddleja (den kallas fjärilsbuske och man förstår verkligen varför. Den är extrem på att dra till sig fjärilar, men den funkar bara i söder.
Ett par "standardsorter". Vilken klimatzon du bor i har ju också en stor inverkan på vad det finns att välja på.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 dec-09 kl 22:41 »
Liatris- Rosenstav
Echinasea- Röd solhatt

Kommer en fjäril, så kommer alla. Kålfjärilen oxå ;)

Åkertistel är oxå en fjärilsfavorit. Här finne ett par tistlar ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 dec-09 kl 22:46 »
Oregano, salvia, krasse, lavendel....
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 dec-09 kl 22:55 »
En eller ett gäng buskar Syrenbuddleja!!! 'Buddleja davidii', kallas också 'Fjärilsbuske'

1.000.000 fjärilar, humlor, blomflugor och bin.  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 dec-09 kl 23:06 »
Det verkar som om paradisgården bor i Tibro.......det borde nog vara lite vanskligt med Budleja där........ eller vad tror ni andra?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-09 kl 09:59 »
Hej!

Vad många svar jag fick! Tack!

Jennyt: Jaha, då får jag väl stå ut med dem också då ;). Får väl ha fiberduk eller
nåt över kålen.

Vi bor i zon III vad jag förstår av kartor och så, och tomten ligger i söderläge. Borde
väl inte vara några problem då? Står zon 1-4 på en sida jag hittade. Den verkar väldigt
trevlig den där fjärilsbusken, ser vacker ut också. Om man inte vill ha den så stor, kan
man bara klippa ner den då? Typ som med syrener? Är de lätta att ta sticklingar av eller
gräva upp en bit av? Någon som har att dela med sig av till våren då kanske? En sån
här ljuslila skulle jag vilja ha :) , och kanske en mörkare också.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:DHLyAg7PT1u-5M:http://2.bp.blogspot.com/_T8dV4PYE9z0/SrKUxo07QeI/AAAAAAAAA7Y/7RkWohpfDJY/s800/thorin-syrenbuddleja.jpg
« Senast ändrad: 11 dec-09 kl 10:17 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

isatis

• Småland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-09 kl 11:41 »
Jag bor på småländska höglandet, zon 4 - 5. Buddlejan klarar sig fint och är välbesökt av fjärilar. Den här bilden är tagen slutet på september. I örtagården är det full fart med fjärilar bland isop, kungsmynta och alla andra kryddväxter. Fjärilsgodiset framför andra är dock strålögat.

isatis

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 dec-09 kl 12:10 »
Bild på strålöga, tagen 7/8.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 dec-09 kl 13:57 »
Jaha, strålöga skall jag kolla upp också då :). Kryddväxter har jag redan som
skall flyttas till nya stället :)
« Senast ändrad: 11 dec-09 kl 14:01 av Paradisgården »

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 11 dec-09 kl 14:37 »
Till dina sena fjärilsgäster så är vanlig höstaster och kärleksört kanon.
Annars är vanliga kryddväxter riktiga fjärilsmagneter, tex timjan, mejram, lavendel, kungsmynta, vanliga myntor o.s.v. Malva är också bra och sommaraster. Och tistlar tex Mariatisteln som är jättevacker och har ett spektakulärt bladverk/bladkrona.

Jag inser just att listan kan bli rätt lång...................................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 dec-09 kl 14:49 »
Tack! Nån sorts arter finns där jag har mina kaniner, så där kan jag
nog få plocka till mig lite :). Malva kan jag nog också sno åt mig där :).
Nu börjar det nog bli fullt i min lilla trädgård... :)

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 11 dec-09 kl 16:44 »
Glöm inte att många kryddväxter trivs ypperligt i stora krukor, de vill gärna ha det både trångt, torrt och lite magert för att blomma som bäst.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 12 dec-09 kl 13:03 »
Såg att du inte ville ha nässlor  :o , annars så behöver "påfågelöga" (trorjag fjärilen heter)det,mycket vacker fjäril. Gillar du nattfjärilar så ska du ha en kaprifolbuske,lovar att det dyker upp rejäla bamsingar  :o till fjärilar då med riktiga sugtrattar så dom kommer åt nektarn.  ;D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 dec-09 kl 13:32 »
Nässelfjärilar gillar ju dem om inte annat ;) . Hua :o, sånna är jag inte så
förtjust i, men de för komma ändå, för massor av kaprifol skall vi ha :D.

Suzniz

« Svar #15 skrivet: 16 dec-09 kl 12:02 »
Syrenen drar till sig Makaonfjärilen som är lite ovanligare.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 dec-09 kl 14:44 »
Jasså! :D Sån har jag bara sett en enda gång i hela mitt liv. Den flög förbi
när jag badade i sjön hos pappa en gång när jag var liten. Jag var extremt
intresserad av djur och natur redan då och hade till och med läst in mammas
djurbok på band fast jag inte kunde läsa, hehe  :-[. Jag var typ fyra år då
och satt och beskrev alla djur i detalj. Men jag var lite äldre när Makaonfjärilen
kom :). Sorgmantlar är otroligt vackra också - vad lockar man dem med?

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 16 dec-09 kl 16:29 »
Makaonfjärilar har vi i massor på vår lilla syrenbuske, underbart vackra och imponerande stora.

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 3 användare
Galaxie, nybyggarliv, Hans Mühlbach

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser