Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor och höns tillsammans?  (läst 16079 gånger)

cress

• Närke
Ankor och höns tillsammans?
« skrivet: 08 dec-09 kl 20:22 »
Går det bra att åtminstånde dela inhägnad? Eller går det bra att dela hus också?

Hur har ni som har både höns och ankor?!
Stolt ägare till: 2 islandshästar,3 maine cooner ,Några brahmor,faveroller,hedemora,australorp,silkes och holländska vithättor..

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Ankor och höns tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-09 kl 20:23 »
jag har både ankor och höns ihop, men ger mina djur vatten ute, eftersom ankorna slabbar så mkt....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 dec-09 kl 20:38 »
Vet flera som har ankor och höns i samma hus. Nackdelen är att ankorna slabbar med vattnet så det blir väldigt slabbigt.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 08 dec-09 kl 21:13 »
mina får gå i ett eget hus, men de kan gå tillsammans med hönsen ute, alltså i samma inhängnad. skulle kunna ha mina höns tillsammans med ankorna. för det har som bratnas, sitt vatten ute. de dricker hellre ut sin balja, eller basäng om man har det *ska inskaffas*

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 09 dec-09 kl 07:23 »
jag måste ha mina ine för annars ätter räven upp de. mina ankor ska få en egen bur nu som blev över.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 dec-09 kl 07:50 »
Jag har Myskankor ihop med hönsen. Ankorna har fattat att matautomater finns inne, så de går in och äter, och till äggläggning på sommaren, men i övrigt håller de sig ute i hönsgården. De sover under bar himmel, även om de har valmöjligheten att antingen gå in till hönsen, eller sitta under vindskyddet. Vindskyddet använder de om det regnar mycket. Och en anka brukar sitta som en plugg i hönshusluckan (som har ett litet tak). Innanför sitter i regel en ungtupp som plugg från insidan! ;D

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-09 kl 13:52 »
jag har ankor o höns tillsammans och det funkar superbra! som dom andra säger här så slabbar ankorna med vattnet så jag har en papegojbur botten med lite spån i som vattenskålen står i så det är bara att rengöra burbottnen 2 gånger i veckan istället för hela höns/ank huset. mina ankor följer efter hönsen hela tiden och hjälper varandra att hitta mat ute i trädgården och dom sover ihop under värmelampan under kalla nätter. kan inte se några nackdelar med att ha höns och ankor tillsammans mer än just att ankorna slabbar med vattnet :)
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Mushi

« Svar #7 skrivet: 10 dec-09 kl 16:49 »
Jag är inte för att ha ankor och hönor tillsammans. Hönsen sprätter i ankornas bädd och ankorna blöter ner vilket inte höns trivs med. Det är ofta svårt att få ruvningar och kläckningar att fungera, hönsen stör ankorna. Fast det finns säkert ankor/hönor som ruvar utan att bry sig om varandra.

Bäst tycker jag det är att låta ankorna få en rovdjursäker utegård i anslutning till sitt hus där de kan ha vatten och mat. Har de vatten inne blir det förfärligt mycket städning.

Hönorna har stängt om natten, annars går de ut och börjar de gala klockan 3 på morgonen..

anne-lie50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 dec-09 kl 09:30 »
jag har både ankor, höns o kalkoner ihop, visst blir det blött efter ankornas bad, men när man bor här i Jämtland är det inte så lätt att låta dem bada utomhus på vintern, orkar man inte ta reda på efter dem ska man inga ha.   mvh  Anne-lie

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 15 dec-09 kl 19:58 »
Jag som tidigare har haft många fjäderfä (gäss, ankor & höns) och sedan i princip varit djurlös under ett par år sitter just nu och planerar hur jag vill ha det i nya huset. Här finns nämligen ingen gnällig granne ;D så nu blir det fler fåglar igen ;D ;D ;D

Jag ska under året som kommer bygga nytt för diverse flygfä och även om det går fint att ha alla djurslagen lösa tillsammans ute så länge man inte har för trångt kommer det definitivt att bli delad bostad för respektive djursort vid ett nybygge!!! Främst för att underlätta skötseln så mycket som möjligt. Även om jag älskar att gå och pilla i djurhuset när tid finns måste det också gå att sköta lätt och snabbt dom dagar då tiden är begränsad!  Och då går det bort att blanda ankor och höns (även gäss) inne.

Hur mycket jag än uppskattar mina ankor (var faktiskt de enda flygfän som jag hade kvar under mina "fågelfria" år)
 så är de ena riktiga slaskpellar och det finns nog inget djur som kan förvandla ett nystädat och fint djurhus till en slaskig våt välling så fort :-\

Så mitt råd är ska du bygga nytt så bygg inomhusdelen avdelad med en del för höns och en del för ankor!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
hilleg, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser