Jag som tidigare har haft många fjäderfä (gäss, ankor & höns) och sedan i princip varit djurlös under ett par år sitter just nu och planerar hur jag vill ha det i nya huset. Här finns nämligen ingen gnällig granne

så nu blir det fler fåglar igen

Jag ska under året som kommer bygga nytt för diverse flygfä och även om det går fint att ha alla djurslagen lösa tillsammans ute så länge man inte har för trångt kommer det definitivt att bli delad bostad för respektive djursort vid ett nybygge!!! Främst för att underlätta skötseln så mycket som möjligt. Även om jag älskar att gå och pilla i djurhuset när tid finns måste det också gå att sköta lätt och snabbt dom dagar då tiden är begränsad! Och då går det bort att blanda ankor och höns (även gäss) inne.
Hur mycket jag än uppskattar mina ankor (var faktiskt de enda flygfän som jag hade kvar under mina "fågelfria" år)
så är de ena riktiga slaskpellar och det finns nog inget djur som kan förvandla ett nystädat och fint djurhus till en slaskig våt välling så fort
Så mitt råd är ska du bygga nytt så bygg inomhusdelen avdelad med en del för höns och en del för ankor!