Jag har som sagt fått förklaringen att kedjorna används då väglaget är "halt" för att förhindra att släden "ormar" sig.. Testade idag utan kedjorna och mkt riktigt började den slingra sig i nedförsbacken, gick betydligt bättre med kedjorna kopplade.
Många idéer om de där länkarna, vad är rätt och vad är fel?? Kanske allt eller inget.
Jag har dem en länk långa när hästen är i drag i mittenkopplingen. När hästen svänger så kommer den då att dra i mittenkopplet men även i den yttre länken som då sträcks, på så vis dras kälken runt svängen i hela ytterskakelns längd istället för att vridas/brytas runt svängen, mjukare för hästen, skonsammare för skakeln och inte minst skakelaxålet som slipper all tyngd på mitten då den kraftern tas i hela skakeln längd.
Så har jag då fått förklarat för mig av en och annan hästkörare från svunna tider.
Som någon nämnde så ormar sig inte kälken i nedförsbacke då den går upp på skakeln och när hästen är i drag så ormar det sig inte heller om länkarna är lagom långa.