Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ihopkoppling timmerkälke/skaklar  (läst 12223 gånger)

nordtravare

• Medelpad
SV: Ihopkoppling timmerkälke/skaklar
« Svar #20 skrivet: 18 dec-09 kl 19:30 »
Vi kan båda ha rätt det fanns väldigt många lokala utföranden och ide´er

Ptr

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 20 dec-09 kl 20:02 »
Sen är varge körtillfälle unikt, så det blir till anpassa sig efter vägen

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 dec-09 kl 22:03 »
Jag har som sagt fått förklaringen att kedjorna används då väglaget är "halt" för att förhindra att släden "ormar" sig.. Testade idag utan kedjorna och mkt riktigt började den slingra sig i nedförsbacken, gick betydligt bättre med kedjorna kopplade.

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 21 dec-09 kl 01:01 »
Citera
Skrivet av: Gångtrött 
Infoga citat
Jag har som sagt fått förklaringen att kedjorna används då väglaget är "halt" för att förhindra att släden "ormar" sig.. Testade idag utan kedjorna och mkt riktigt började den slingra sig i nedförsbacken, gick betydligt bättre med kedjorna kopplade.

Har du rekade skacklar med bromsande taggar så slutar ekipaget orma sig om kälken kliver upp på tvärbrädan, som heter ngt jag inte minns. Sen är det ju beroende om det är ett "gammalt" timmerkörarlass eller ej.
Jag har sett brädskrindor, låga slädar med brädsidor som tex sörkörarna hade, med två kedjor istället för en i mitten. De var separerade med tre till fyra dm. Ger oxå ett stabilare ekipage. Men kör man i lite mer snö ormar inte sig ekipaget nämvärt, på isar och plogade vägar är det en annan sak!
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 21 dec-09 kl 23:17 »
Har aldrig hört att man kör timmer på släde, doningar (typ två sammankopplade kälkar) brukar vi kalla det härikring.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

cowboy

« Svar #25 skrivet: 28 dec-09 kl 17:05 »
Parslädar med lavett i Finland  ;).

A bug

« Svar #26 skrivet: 28 dec-09 kl 18:18 »
Många idéer om de där länkarna, vad är rätt och vad är fel?? Kanske allt eller inget.

Jag har dem en länk långa när hästen är i drag i mittenkopplingen. När hästen svänger så kommer den då att dra i mittenkopplet men även i den yttre länken som då sträcks, på så vis dras kälken runt svängen i hela ytterskakelns längd istället för att vridas/brytas runt svängen, mjukare för hästen, skonsammare för skakeln och inte minst skakelaxålet som slipper all tyngd på mitten då den kraftern tas i hela skakeln längd.

Så har jag då fått förklarat för mig av en och annan hästkörare från svunna tider.

Som någon nämnde så ormar sig inte kälken i nedförsbacke då den går upp på skakeln och när hästen är i drag så ormar det sig inte heller om länkarna är lagom långa.

Draupner

« Svar #27 skrivet: 02 jan-10 kl 20:59 »
Jag håller med om att du inte ska bygga om skacklarna, de kan ha någon annan funktion. Jag har lyckats hitta tre fungerande järnskodda skacklar till timmerkälkar bara här i grannskapet. Jag fick dem gratis, så prova att gå runt och fråga. Mina har en ring i stället för enn pigg. Ringen har jag fäst i kälkens ring med en kätting och en ståltråd, en bonnalösning som hållit bra. Däremot har jag aldrig lyckts klura ut vad de små kättingarna är till för, så det var bra att få reda på det.

Pinge

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 14 feb-12 kl 22:39 »
Hejsan!
Som jag ser det på bilderna i första inlägget så är det en sk "sommarskackel" som helt saknar bromsklackarna i bakändan så det blir nog till att se sig om efter en annan skackel helt enkelt

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser