Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghäst som traskar ut ?!  (läst 9222 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Unghäst som traskar ut ?!
« Svar #40 skrivet: 09 dec-09 kl 10:02 »
vi får efterlysa guba för han finns inte på alternativ under det namnet längre

Han går att kontakta genom sin blogg:
http://basen63.spaces.live.com/default.aspx
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #41 skrivet: 09 dec-09 kl 10:34 »
Hej Sar!

Jo då han går med brudarna än, fast de har han redan betäckt som det var planerat  ;D. Men mot våren när de fölat och i sommar blir det annorlunda. Livet som hingst är minsann inte bara ett roligt liv...rätt ensamt också  :'( Han får iofs gå så han ser och kan ha koll på dem, men ändå....

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #42 skrivet: 09 dec-09 kl 11:18 »
Hej igen Sar!

Jag svarade visst i fel ställe  ::) Jaja nu vet du hur min lillkille har det  ;) ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 09 dec-09 kl 16:13 »
Vi tog in han till sin mor när vi visste att hon hade så kort tid kvar ,,
Då upptäckte vi att han inte ens reagerar på ston som brunstar .
Men i denna hage går ett sto som är dräcktig ( inte min) o en shettis , men han reagerar som att han vore tre månader gammal.¨Han blev ju avskild från sin mor vid 7 mån ålder då han blev rejält hingstig över natt o försökte betäcka mamman .
Har gått med pojkarna hela sommeren o hösten ..
Nåt blev fel efter attentatet på honom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #44 skrivet: 09 dec-09 kl 16:17 »
Så du VET att et var ett attentat? Eller TROR du?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 09 dec-09 kl 16:28 »
Om inte jag minns fel så var det väl i bakre regionerna han var söndrig....... Kan det vara så att han i praktiken redan är kastrerad ???

Inte för att det på något sätt löser hans utbrytarförmåga ::) .......det har jag för övrigt inge fler ideer om hur du ska lösa :-\ :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #46 skrivet: 09 dec-09 kl 16:38 »
Isåfall skulle bägge sädesledarna vara av, inte möjligt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 09 dec-09 kl 16:41 »
Mhm....å de e klart......sålänge själva klockspelet är kvar, så borde ju hormonbalansen vara densamma ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #48 skrivet: 09 dec-09 kl 19:09 »
Han höggs av en lång kniv rakt upp i skapet på ena sidan , pungkulan klarade sej endast pga att han var så ung så den kunde dra sej upp in i buken .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #49 skrivet: 09 dec-09 kl 19:37 »
Han höggs av en lång kniv rakt upp i skapet på ena sidan , pungkulan klarade sej endast pga att han var så ung så den kunde dra sej upp in i buken .
Vaddå? Pungkulan har väl inga reflexer att dra sig iväg om nått sticks in bredvid  ??? Hur vet man att inget skadats? Sticker nån in en lång kniv är jag mycket skeptisk till att kulan i det här fallet hinner ta skydd? Har någon verkligen kollat honom att det är som det ska?  Kan inte en ev inflammation gjort honom steril?
Eller ett hypofysfel, lusten sitter ju i hjärnan med.
Nu när jag ändå är här inne och klurar på olika orsaker måste jag få gnälla på veterinärkåren lite generellt. Min lillkille som blev buköppnad blödde ur snoppen några dagar efter operationen. När det gått 1½ dygn och fortfarande sipprade lite så ollonet var blodigt ringde jag och frågade om det var vanligt/onormalt etc. Det hade de ingen aning om! Verkade konstigt enl veterinären, kunde vara urinvägsinfektion el urinstenar. Lät väldigt märkligt på en ung häst med stenar och urinvägsinfektion? Frågade om det kunde bero på att de buköppnat honom och slitit upp hans tarmar och det var blod i buken som nu stötts ut ur kroppen, verkar ju logiskt. Ett blåmärke sugs ju oxå upp av kroppen så småningom. Nej det trodde de inte! Nu gick blodsipprandet bort på 3 dagar och allt är friid och fröjd igen. Hästen var pigg och välmående hela tiden utan feber el dylikt. Pratade med en läkare som sa att det är inte ovanligt att man kissar blod efter en bukoperation.... Vore det inte en rätt bra kunskap även för en veterinär att käna till? Tänk om jag lydde deras råd att tkomma in med honom och fått honom undersökt, det hade blivit en dyr historia på en normal grej.... Blir så less på deras , faktiskt ibland, okunskap på basicsaker! frågade en gång för länge sedan då jag hade en valp på tre v med gröna flytningar om småtikar kunde få slidkatarr, "det har vi ingen aaaning om...." SUCK!
Ja det var ett sidospår bara....

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #50 skrivet: 09 dec-09 kl 22:22 »
Vi tog in han till sin mor när vi visste att hon hade så kort tid kvar ,,
Då upptäckte vi att han inte ens reagerar på ston som brunstar .
Men i denna hage går ett sto som är dräcktig ( inte min) o en shettis , men han reagerar som att han vore tre månader gammal.¨Han blev ju avskild från sin mor vid 7 mån ålder då han blev rejält hingstig över natt o försökte betäcka mamman .
Har gått med pojkarna hela sommeren o hösten ..
Nåt blev fel efter attentatet på honom .

Våra snart 2-åriga hingstar reagerar inte hellre på brunstiga ston och de är inte på något sätt lobotomerade ;) Jag tror att det har att göra med att de är så väl hållna på sin plats i flocken.

Hursom tycker jag inte att du ska riskera att ha honom tillsammans med ston. Det är en stor skaderisk för honom om han blir närgången och märren säger ifrån. Förutom risken för oönskade föl förstås.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #51 skrivet: 10 dec-09 kl 18:14 »
Vaddå? Pungkulan har väl inga reflexer att dra sig iväg om nått sticks in bredvid  ??? Hur vet man att inget skadats? Sticker nån in en lång kniv är jag mycket skeptisk till att kulan i det här fallet hinner ta skydd? Har någon verkligen kollat honom att det är som det ska?  Kan inte en ev inflammation gjort honom steril?
Eller ett hypofysfel, lusten sitter ju i hjärnan med.

Hahaha fråga en man så får du se ...Jo då pungkulorna dras in i kroppen vid smärta eller hot om smärta även på djuren.
Rent fysiskt är han frisk ,,alltså ingen infalammation eller dyl längre .
Det läkte bra o blev kollat med ultraljud bla.
Men det är ju svårt att veta vad som blev följden av allt detta .

Han fastnade med grimmspännet i spraltråden vig grinden här i går o fick sej en rejäl stöt så han bara stod o darrade efteråt .
Hoppas han minns den "kyssen" nu bara .

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 10 dec-09 kl 18:37 »
Jo då pungkulorna dras in i kroppen vid smärta eller hot om smärta även på djuren.

Inte in i kroppen va, utan snarare upp mot kroppen, det finns väl inte så stort hål så att testiklarna får plats att åka hiss upp och ner hur som helst (efter en viss ålder alltså) ??
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 10 dec-09 kl 18:52 »
Citera
Han fastnade med grimmspännet i spraltråden vig grinden här i går o fick sej en rejäl stöt så han bara stod o darrade efteråt .
Hoppas han minns den "kyssen" nu bara .

Hehehehehe ;D :-*

;)

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #54 skrivet: 10 dec-09 kl 19:18 »
Jovisst kan de göra det - kulorna alltså. Men om de åkte upp vid minsta hot eller rädsla skulle ju testikelskador aldrig förekomma och det gör de ju.... Hm varför gav jag mig in i den här disskussionen  :-[?
Nä nu lämnar jag kulpåsen därhän....
Lycka till med honom och hoppas allt löser sig till det bästa!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #55 skrivet: 11 dec-09 kl 17:37 »
Precis han var så liten ( 10mån) när det hände så det var fortfarande möjligt för kulan att dra sej upp i ljumsken .

teufel

« Svar #56 skrivet: 14 dec-09 kl 09:47 »
Lite tips så här i vintertider (och även riktigt varma sommardagar):

Marken leder bäst ström tillbaka när den är fuktig.
Är det frost i marken eller riktigt torrt är ledningsförmågan (konduktiviteten med ett finare ord) dålig, och då kan det hända att hästen inte känner så mycket smärta när han nuddar stängslet.
Om testinstrumentet inte ger så bra utslag kan det bero på detta, och då är tipset att koppla varannan tråd till jord och varannan till spänning. Nuddar man bägge trådarna finns det chans att stöten blir bättre.

Sen finns det en del hästar som är läskigt beräknande och skiter i att det gör ont några sekunder för att de inser hägringen: Frihet efter stötarna. På dem är det tristessen som måste botas så att de stannar i hagen.
Jobba ordentligt med dem, antingen fysiskt eller psykiskt. På en unghäst skulle jag ju självklart rekommendera ledarskapsövningar för att inte slita ut kroppen i förtid. :)

Om nån behöver tips på lämpliga övningar, så håller vi kurser i s.k. hästpsykologi lite då och då strax utanför Göteborg. Hör av er privat om det i så fall.

/P

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #57 skrivet: 14 dec-09 kl 11:18 »
Lite tips så här i vintertider (och även riktigt varma sommardagar):

Marken leder bäst ström tillbaka när den är fuktig.
Är det frost i marken eller riktigt torrt är ledningsförmågan (konduktiviteten med ett finare ord) dålig, och då kan det hända att hästen inte känner så mycket smärta när han nuddar stängslet.
Om testinstrumentet inte ger så bra utslag kan det bero på detta, och då är tipset att koppla varannan tråd till jord och varannan till spänning. Nuddar man bägge trådarna finns det chans att stöten blir bättre.

/P

Kan du förklara hur det ska fungera?
Om jag leder strömmer i från staketet ner i marken så tar jag ju o bryter strömmen o leder bort den .
Man har ju jordspett kopplade till jordskruven på elaggregatet .

Annars så hade ju strömmen gått runt super i hagar där träd o vegitation ligger emot tråden ?? o det gör den ju inte .

teufel

« Svar #58 skrivet: 14 dec-09 kl 23:57 »
Tänk så här:

Istället för att leda strömmen från marken in i ett jordspett och till jordpolen på aggregatet, så ersätter man marken med en trådslinga runt hagen.

Självklart måste då framledningsslingan och jordslingan vara helt isolerade från varandra, och att haka i grindisolatorerna i varandra som man gärna gör om man ska leda in/ut en häst, är uteslutet med spänningen på - då blir det kortis!
Antingen stänger man av spänningen (enklast) tills man har lett in/ut hästarna eller så bygger man en förbiledare under grindöppningen.

Det här finns bra beskrivet i Stängselboken - köps via Jordbruksverkets hemsida, http://www2.jordbruksverket.se/blanketterochtrycksaker.4.29d7ece3112034569ed800049.html?category=DBJ1

Kostar 125:- inkl. moms, och är en bra investering tycker jag!

rixa

« Svar #59 skrivet: 16 dec-09 kl 19:51 »
hej!
jag har en häst som ibland fick för sig att hon inte ville vara i hagen, specielt på vintern när jorden är dålig och hon går barfota, så hon fick troligtvis lite ström.
men hon var även jättejobbig en sommar när hon brunstade och vi hade en hingstig valack ??? på gården, då traskade hon ut stup i kvarten och eftersom hon inte alltid höll sig i närheten och vi har en stor väg bara hundra meter bort, så får man lite lätt panik.
vi tog helt enkelt på henne en kogrimma av järn och lät en kedja på c:a 30 cm hänga ner för att vara säkra på att nåt skulle nå tråden och sen satte vi upp fler trådar så det blev tätare mellan trådarna. vi kände oss jätteelaka men det var det eller att ev bli påkörd att välja på, så då var valet inte så svårt.
hon gick på tråden och hon fick en jäkla kyss, hon ställde sig bredbent o bara svajade en stund, så det var inte vackert men hon har aldrig, peppar peppar försökt gå ut igen.
usch! nu tycker ni väl att jag är en jäkla djurplågare men som sagt jag tyckte det var bättre med en jäkla smäll och att hon höll sig där hon skulle. jag ville inte att hon gick ut och riskera att skada sig på trådar eller ännu värre bli påkörd och värre ändå, vara orsak till att någon faktiskt kör ihjäl sig pga av henne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser