Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghäst som traskar ut ?!  (läst 9179 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Unghäst som traskar ut ?!
« Svar #60 skrivet: 16 dec-09 kl 20:41 »
Han har hållit sej inne ännu ,men jag ska nog köpa en halsring ändå .
Tack för tippset!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #61 skrivet: 03 jan-10 kl 17:53 »
Han har fått en rymmar kompis!!!!
När lillskiten slutade rymma så började en annan häst  :o

Jag o två av mina barn fick leda hem 5 hästar 1mil genom skogen i natt !!!

Hade scan varit öppet så hade jag nog gjort korv av dom i natt .*morr*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 03 jan-10 kl 20:23 »
Nämen det var då själva f*****n :o
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

pålle

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 03 jan-10 kl 20:47 »
 du måste ha ilskna troll hos dej det är ju inge annat än jäkkelskap

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #64 skrivet: 03 jan-10 kl 21:02 »
Ja troll nåt stämmer inte allt bråkar .
Jag rullade ut hö i förmiddags o såg till hästarna när jag var klart körde jag 1km o hämtade två¨rundbalar til .
Jag var borta ca 15min ,, väl tillbaka så stod ALLA hästarna på vägen o stängslet var rivet .

Jag blir så trött så trött ..det är ett jävla jobb att fånga in alla hästar o binda upp dom själv o laga staketet ...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #65 skrivet: 04 jan-10 kl 08:27 »
Du får bygga hingststaket i trä istället, det borde de inte komma igenom  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #66 skrivet: 04 jan-10 kl 21:33 »
Det blir ett väääldigt långt staket  :o

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #67 skrivet: 05 jan-10 kl 08:35 »
Det blir ett väääldigt långt staket  :o
Bygg lite i taget, eller bara där det är "riskområde"  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #68 skrivet: 05 jan-10 kl 22:51 »
Jag funderar på att lägga arbete på lillskiten o tänker då på tömkörning .
Visst kan det inte vara nån skillnad om jag tömmkör i grimma ??
Jag vill ju att han lyssnar på mej i alla lägen innan jag sätter bett på honom .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #69 skrivet: 05 jan-10 kl 22:58 »
Jag tömkörde syrrans nordsvensk med grimma, det gick utmärkt, jag använde en voltigegjord, eftersom jag hade tillgång till en sådan, för att hålla upp tömmarna så att de inte släpade i marken när jag gick fram till hästens huvud för att belöna/berömma. Jag tycker att det är utmärkt om man får hästen att lyda på så små hjälper som möjligt. Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

livsbejakare

« Svar #70 skrivet: 05 jan-10 kl 23:21 »
Känner igen problemet. En del hästar bryr sig helt enkelt inte om elen. Spelar ingen roll hur väl det fungerar. Men vi har en fjording som nu efter bara 17 år börjar uppföra sig riktigt bra. Visst händer det fortfarande att hon går ut om hon vill, men i stort funkar hon bra bara det finns foder, bete etc där hon befinner sig. Ha lite tålamod ett tag och se till att det funkar med el och mat så ordnar det sig nog så småningom. Det kan ta tid, men det måste man ha när det gäller djur.

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #71 skrivet: 07 jan-10 kl 15:56 »
Vi har haft det problemet på unghästar, om jag minns rätt var det främst under deras andra vinter. Raka bogen och en jordtråd 1dm under övertråden fungerade för oss. Problemet här är att kallsnön isolerar bort jordningen, man har bra spänning, men ingen effekt på djuren. Om det inte blivit ett invant beteende så kan det nog gå bra.
I svåra fall spikade vi en planka bakom.
Numera är det lugnt på rymmarfronten.
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #72 skrivet: 07 jan-10 kl 16:33 »
Nu har det varit lugnt ett tag igen *peppar,peppar ta i trä*

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #73 skrivet: 09 jan-10 kl 20:58 »
I gårkväll hade dom forserat stängslet igen  >:(
Vi fick tag på dom nån km bort .
i dag gick jag genom hagen o hittade massa vargspår!!!

Är det detta som händer ,, att vargen driver ut dom så dom flyr ?!
Vad gör jag då?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 10 jan-10 kl 00:14 »
Fyyyy va läskigt. Har tyvärr inga bra tips :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #75 skrivet: 10 jan-10 kl 01:26 »
I gårkväll hade dom forserat stängslet igen  >:(
Vi fick tag på dom nån km bort .
i dag gick jag genom hagen o hittade massa vargspår!!!

Är det detta som händer ,, att vargen driver ut dom så dom flyr ?!
Vad gör jag då?

Om du är rädd för varg kan man ju alltid sätta 5 elträdar runt och ha ett skapligt aggregat. Men är du säker på att det var varg, har du snackat med länsstyrelsen, de brukar ju alltid ha ngn spårare tillhands., eller en aning om en varg finns i området.

Här passerade en varg för några år sen, men jag märkte inget på mina djur, då. Lon stryker runt knuten, såg lite spår när jag fixade en julgran...
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

bo_i_dala

« Svar #76 skrivet: 10 jan-10 kl 10:48 »
Hej!
Om du har "vargspåt" i din hage- ring lst och få detta dokunenterat av deras viltspårare- det kan vara jätteviktigt att ha det dokumenterat nu när det är snö- tänt framåt- du kan få ersättning om du drabbas ekonomiskt och det kan härledas till varg!!
MVH
PS kan man få ekonomisk hjälp att hägna ut vark?? DS
PS2 Det kan inte varit varg ALLA gångerna då du skriver att du sett din unghäst lungt och fint promenera ut genom staketet!??! DS2

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 10 jan-10 kl 14:22 »
Jag har redan 5 trådar med ca 12 cm mellan och ett sprillans nytt aggregat för stora djur och hägn .
jag kopplade bort den nedersta tråden då den bara låg under snön ändå .

Ja jag ska ringa jaktlaget så får dom dokumentera spåren .

Skillnade är ju att min unghäst gick ut o stod utanför stängslet o såg dum ut ..
Nu har vi vid 3 tillfällen fått hämta vettskrämda hästar som rymmt långt .

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare (1 dolda)
Skogsträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser