Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghäst som traskar ut ?!  (läst 9177 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Unghäst som traskar ut ?!
« skrivet: 07 dec-09 kl 04:12 »
Min "lilla" skitunge har senaste månaden gått ut ur hagarna lite då o då .
Detta trotts 5st trådar varav 4 är grova järntrådar  :-\
Fullt ös på elen o ändå traskar han rakt ut ??

Jag har själv stått o sett på när han fundersamt stod o kika på dom andra hästarna i hagen o lugnt o stilla bestämmde sej för att gå den kortaste vägen , rakt genom två rader av tråd 2*5 alltså .
Han bara gick rakt fram tils dom brast eller gav vika !!!

Hur kan han inte känna elen eller bryr han sej inte om det gör ont?
Innan han blev skuren ( se gammal tråd) i somras var han skiträdd för eltrådarna .

Vad gör jag nu?
Han är lätt att hämta , står oftast bara på andra sidan stakete o ser dum ut men så här kan han ju inte få fortsätta .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anna Ho

• Östergötland
SV: Unghäst som traskar ut ?!
« Svar #1 skrivet: 07 dec-09 kl 07:11 »
Du är helsäker på att elen funkar som den ska hela vägen runt ?

Har han mycket vintepäls ? I slutet på betessäsongen har det hänt här att kvigor med mycket vinterpäls knallar rakt igenom utan att känna elen.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 07 dec-09 kl 12:08 »
Ja han är extremt långhårig o lurvig som ett får .
Han går ju på lösdrift så jag kan ju inte klippa honom .
JAg funderar på att fodra hans grimma med foliepapper *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 07 dec-09 kl 12:17 »
tror elen inte funkar helt bra heller.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-09 kl 12:22 »
Jag bytte aggregat i går för säkerhets skull , men jag har sett han få riktiga stötar .

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 dec-09 kl 12:31 »
Jovars, har haft nån unghäst på inkörningen som gett blanka fan i el, i ärlighetens namn har dom inte varit som dom ska upp i hjärnkontoret för övrigt heller....  ::)

Bett som det hänger ståltråd i sägs göra susen. Låter inte så snällt, men att skära av sig senorna med eltråd är inte ett schysstare alternativ...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 dec-09 kl 12:36 »
Jag tror att nånting blev fel på honom sen attentatet i somras.
Han är som en stor lobotomerad hund .
Med tanke på att han inte vill gå nånstanns så tror jag att han inte ens går ut med flit .

Han är inte bett van ännu , o det låter så hemskt ,men jag håller med dej ,,en vacker dag har han skurit av sej benen -

Blöt folie sele kanske??

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 dec-09 kl 12:41 »
Att bara ha i grimman hjälper ju inte, förmodligen kommer han aldig i kontakt ordentligt, men tyvärr är det nog så att får han huvudet emellan trådarna så går han, men du kan ju testa att klä grimman i folie och sen hänga trådar i grimman.
Nån tipasde en annan gång att sätta jordningen på den nedersta tråden, det ska ge extra stor smäll.

Att springa genom eltrådar är livsfarligt, jag skulle inte kunna sova på nätterna  :o

Edit. annars kan du ju lämna honomi träning hos Åke.. ;)     Näääää, den va dålig   :o ;D ;D ;D;D        :-[
« Senast ändrad: 07 dec-09 kl 12:43 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 07 dec-09 kl 12:57 »
Ja jag börjar få magsår nnu !
Tur att han inte går nånstanns , vi bor på en halvö utan direkt trafik så det är ganska så tryggt .

Jag har satt på ett ungtjur aggregat nu .

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 07 dec-09 kl 14:51 »
Av dom hästar jag har haft har vissa unghästar kunnat göra så här . Men det har oftast gått över av sig självt .
Vet ej varför dom börjar och inte heller varför de slutar , FIXidé i skallen bara , vet ej , men ......
Kan berätta om en klasskompis häst som gick i hage med elstängsel . Hästen gick ut precis som den vill när den ville .
Så hästen flyttades till en hage med brädor istället . Där började hästen krypa under .
Så man spikade på mer plank . Då började hästen sätta sg på staketet till det gick sönder . Eltrådar hjälpte inte .
Då provade man sågblad som spikades fast i planken så han skulle känna obehag av att sitta på planken , men inte då Jätteskönt att klia sig på tills planken brast .
Inte ens taggtråd kunde hålla den killen i hagen .

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 dec-09 kl 16:05 »
Ja jag börjar få magsår nnu !
Tur att han inte går nånstanns , vi bor på en halvö utan direkt trafik så det är ganska så tryggt .

Jag har satt på ett ungtjur aggregat nu .

Har du kollat strömmen runt om, varenda dm, med testare ?? För jag menar det räcker ju inte att skaffa större aggregat om det är nåt vajsing nånstann ute på ledningen.

Annars, led fram honom och låt honom lägga mulen på, det har vi fått göra med besvärliga kvigor så att de lär sej-
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 dec-09 kl 16:25 »
Om det är en stor hage, kanske du behöver ett extra jordspett. Rymmare har vi gott om här oxå :-X Blött i marken utgår jag från att det är hos dig oxå, annars kan man ju alltid vattna där de normalt går ut.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 07 dec-09 kl 18:22 »
Att kolla varenda meter av eltråden samt ev. sätta "antenner" i grimman är väl vad jag kommer på.
Annars kanske trähage är bästa alternativet.

Nu när vi har dej "på tråden" så kanske du kan stilla vår nyfikenhet om hur det har gått med dina sjuka hästar?

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 07 dec-09 kl 18:36 »
Hej!

Låter jätteskumt!
Jag skulle kolla jordningen en gång extra!
Har du kollat med en stängseltestare??

MVH!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 dec-09 kl 19:22 »
Jag har funderat lite på din kuse under em.......

Jag har en märr som går igenom tråden om hon går på den. Alltså.....hon går inte undan för tryck utan hon forserar istället :-X Hon går däremot inte på tråden om hon ser den, eftersom hon vet att det gör ont.

Därför undrar jag: Kan det vara så att han inte ser tråden av någon anledning. Du kan ske kan dra en grövre vit tråd oxå........eller kan det vara så att han ser dåligt?....... :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 07 dec-09 kl 19:33 »
Hej!
jennyt fick mej att komma ihåg en kalv som gjorde så för 15 år sedan, det visade sig att hon var på gränsen till blind......
mvh

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 07 dec-09 kl 20:38 »
Jag har ett brett vitt band högst upp.
6st jordspett ,, ska gå med testaren över hela stängslet i morgon o kolla men hagen är ny , blev klar 6nov så jag har svårt att tro att det ligger där men kanske det blir för många km tråd ?
Hagen är ca 6hkt .

Återkommer om dom andra en annan dag när jag orkar tänka på dom .

putte95

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 dec-09 kl 20:55 »
om du ska lära han att där är ström i tråden så lägg lite kraftfoder precis under tråden så får han nog en stöt... det funkade i alla fall här :P...

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 dec-09 kl 21:14 »
För x antal år sen hade vi en sån häst på ridskolan där jag gjorde praktitk. En av de anställda lackade på hästen en dag, ledde tillbaka honom tyill hagen, öppnade grinden o la tråden rätt över hästen. Det blev ett jäkla liv på pållen, men han slutade gå genom tråden..

btw, jag använder blått elrep, och alltid full styrka på aggregatet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 07 dec-09 kl 23:28 »
När han gick igenom sammanlagt 10trådar o drog med sej alla stolp så borde han ju ha känt strömmen ...........

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser