Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bråtomnt  (läst 2015 gånger)

lyckans

  • Gäst
bråtomnt
« skrivet: 10 mar-06 kl 16:21 »
är som vet hur får frma pengar bråtomn vi hamnt kris som vi förskt ta oss ur udner ett års tid inge lätt nu jag förskt lösa deta men inte tagit mig ur nu kris annrs stänger dom elen nån som kan ge förslag på hur ska lösa det?


Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:bråtomnt
« Svar #1 skrivet: 10 mar-06 kl 17:59 »
Kan ni inte upprätta en avbetalningsplan hos elleverantören?
Det är nog det enda goda råd jag kan ge er.

Lycka till/

Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

lyckans

  • Gäst
Re:bråtomnt
« Svar #2 skrivet: 10 mar-06 kl 21:14 »
nej det går dom itne med på ska rigna på måndag kola igen går som tänkt så koemr vi få pengar uder nästa vecka perssonen prtade med idag gick inte med på vänta tilsl des om jag kan få sälja mit företags lager så skulle jag kuna lösa halva el skulden i alla fall se om kan lyckas med det.
« Senast ändrad: 10 mar-06 kl 21:15 av lyckans »

Eulalia

  • Gäst
Re:bråtomnt
« Svar #3 skrivet: 11 mar-06 kl 20:43 »
VA!? Inte kan de väl bara stänga av elen, mitt i kalla vintern?  :o
Kan de göra så, finns det inte lagar och regleringar för detta?

Det är klart att de måste gå med på nån slags avbetalningsplan!

hm, läste precis att man har rätt dåligt skydd som konsument, men att det går att få rätt också..fast för henne tog det lite tid  :-\
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9802/08/telegram/inrikes16.html

på Konsumenternas elrådgivningsbyrå står det lite mer :
http://www.elradgivningsbyran.se/fragorsvar/sok.asp?_qa_category_id=53&avd=FRAGORSVAR&_qa_question_id=34&_qa_keyword_id=-1&_form_page_number=1



Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:bråtomnt
« Svar #4 skrivet: 12 mar-06 kl 02:12 »
Jag lider med er, det är så oerhört jobbigt att inte ha några ekonomiska reserver. Har ni inga föräldrar eller nära vänner som kan tänka sig hjälpa till? Hur försörjer ni er i övrigt? Kan ni minska ner på kostnaderna så att ni äntligen kan komma på rätsidan igen?

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:bråtomnt
« Svar #5 skrivet: 12 mar-06 kl 10:12 »
Ska man lyckas med att göra upp en avbetalningsplan så ska man göra det INNAN skulden förfallit. Man ska aldrig vänta och hoppas på att det löser sig.
Det är oftast bättre att man kan betala lite än ingenting så att ringa och säga att de får nada är rätt meningslöst. Sen är det också viktigt hur man bemöter personen man pratar med.

Det låter som det är rätt stor skuld. Då ska du kontakta socialen för även om ni inte har rätt till bidrag så kan de hjälpa till med att prata med elleverantören eller kanske de kan ge ett lån som ni får betala tillbaka till socialen. ( Vet några fall då de gjort så men det är nog nget de tillämpar över lag ).

Elbolagen har inget ansvar mot de som inte betalar sin elräkning. Och de är nog rätt less på de som gång efter gång inte kan betala ÄVEN FAST DET KANSKE INTE ALLS ÄR SÅ NÄR DET GÄLLER LYCKANS SKULD......

Börjar man ta dyra snabba lån sätter man sig verkligen på pottkanten.

Jag kan ändå inte låta bli att fundera lite ::: :-\
Har du lagt pengar på att köpa in ett varulager när du vet att elen ska betalas ???????
Det är ju inte så att elräkningen dimper ner som en överraskning. Läser man av elmätaren varje månad har man koll på förbrukningen och kan betala mer istället för att få en saftig faktura vid årsavläsningen.

Räkningarna först ....... det är enda sättet att ha och behålla en fungerande ekonomi .....
Det har jag lärt mig av egen erfarenhet.

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

lyckans

  • Gäst
Re:bråtomnt
« Svar #6 skrivet: 12 mar-06 kl 11:55 »
det varulager harn i jag haft i felra månader och så fick inte killen forstästa där han jobbade hade praktik och då står vi uttan lön där han har inga stäpel dagar sociala hävdar vi till räkligt med pengar klara oss då är inte bostadstiläget klart altså nya så har vi utta ca 7200 i månad det ska räka till både matt och räkningar blir ca 1200 till matt varge månad och kläder sådant

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:bråtomnt
« Svar #7 skrivet: 12 mar-06 kl 12:21 »
Särskilt viktigt att undvika betalningsanmärkningar om man ska starta egen firma.
Annars får man ingenting levererat utan kontant betalning,
och det kan vara svårt i startskedet.
Sälj alltså hellre av lager osv än att dra på er bet. anmärkningar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:bråtomnt
« Svar #8 skrivet: 12 mar-06 kl 16:19 »
Hur försörjer du dig? På webbutiken?
Går den inte runt är det kanske bättre att ställa sig som arbetssökande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser