Efter tio år i litet 1920-tals lanthus med vedspis och kamin har jag nu flyttat till stor 40-talskåk med värmepanna, en Eryl kombipanna från 1971. Med ett oljepris på 10.000:- kubiken och en förbrukning på säkert 3-5 kubik per vinter fantiserar jag nu efter billigare alternativ. Ved är den självklara basen i en kombipanna men är man hemifrån en tid eller har slut på veden mitt i vintern blir det lite jobbigt...
Min första tanke föll på begagnad frityrolja efter att ha läst en del om den som bränsle till
dieselmotorer. Vissa bygger en mindre rafineringsanläggning i garaget och konverterar frityroljan
till RME eller liknande medan andra skiljer av det värsta, filtrerar noga och sedan förvärmer ordentligt.
Rimligtvis är det inte lika kritiskt att elda en villapanna som att driva en dieselmotor om bränslet håller
låg kvalitet. Åtminstone blir det inte lika dyra reparationer om det skiter sig.
Frågan är nu vad man behöver göra för att elda oljebrännaren med alternativa bränslen med fokus
på lägsta möjliga pris? Omodifierad vegetabilisk olja går vad jag förstått att elda direkt om man förvärmer oljan och har ett ventilsystem som tänder och avslutar på diesel/eldningsolja.
Hur långt behöver man gå med förbehandlingen av begagnad frityrolja? Räcker det med några
veckors lagring för att sedimentera ut de värsta föroreningarna och sedan filtrera noga?
Får man räkna med att sota panna och skorsten mycket oftare? Ska man rent av känna dåligt
miljösamvete eller blir det tvärt om? Även om det kanske sotar mer kanske det kompenseras
av att man återanvänder avfall istället för att elda fossila bränslen?
Om man låter desperation och egoism gå före miljö, kan man rent av elda sin oljepanna
med begagnad motorolja? Jag utgår från att det blir väldigt skitigt i skortstenen och att
kråkorna ramlar av och dör, men hur funkar det rent tekniskt? Sannolikt måste en sådan olja
förvärmas precis som den vegetabiliska. Stora fjärrvärmepannor brukar ju eldas med mycket
tjock olja som knappt ens rinner i rumstemperatur. Begagnad motorolja innehåller säkert en
hel del metallpartiklar som späder på det usla miljösamvetet. Synd att det är så svårt att få
tag på miljövänlig vegetabilisk motorolja för TVÅTAKTARE, åtminstone i begagnad form...

På motorsidan har jag som sagt läst en del om både direkt användning av matolja i dieselmotorer
och om konvertering till RME. Om det finns uppenbara nackdelar med att köra oljebrännaren på
matoljan direkt (med förvärmning) kanske RME-förädling är värd att satsa på. En viktig ingridiens
i processen är metanol och är denna inte allt för dyr antar jag att man lika gärna kan elda upp den
tillsammans med RME-bränslet som att bygga en krånglig utrustning för att skilja ur metanolen
efter processen och återanvända den.
Är det förresten nödvändigt med just metanol? Det vore onekligen smidigt om etanol med visst
bensininnehåll skulle fungera då det finns på macken. Literpriset på E85 är ju för övrigt aningen
lägre än bästa priset jag funnit på eldningsolja och det har fått mig att fundera på om man kan
elda oljebrännaren på E85 efter byte till större munstycken? Miljömässigt vore det kanske minst
lika bra som att elda med rapsolja och sotningen borde bli närmast obetydlig.
Att E85 är billigare per liter har förstås inget med uppvärmningskalkylen att göra utan det är kW/h-
priset som är avgörande och där är nog eldningsoljan köpt i större volym nog det billigaste, tyvärr...
-Förutom veden då förstås... (och sådant man tar hand om gratis)
Blev kanske lite långt och flummigt, men huvudpoängen med tråden är att få synpunkter kring användandet av "skräpolja" i en oljepanna. I första hand då begagnad frityrolja med minsta möjliga
raffinering. Att jag sedan är nyfiken på om man kan elda med begagnad motorolja betyder inte att jag tänker göra det i praktiken. -Något slags mått av miljösamvete har jag trots allt!