Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ful-alternativ till eldningsoljan?  (läst 24170 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Ful-alternativ till eldningsoljan?
« skrivet: 04 dec-09 kl 15:03 »
Efter tio år i litet 1920-tals lanthus med vedspis och kamin har jag nu flyttat till stor 40-talskåk med värmepanna, en Eryl kombipanna från 1971. Med ett oljepris på 10.000:- kubiken och en förbrukning på säkert 3-5 kubik per vinter fantiserar jag nu efter billigare alternativ. Ved är den självklara basen i en kombipanna men är man hemifrån en tid eller har slut på veden mitt i vintern blir det lite jobbigt...

Min första tanke föll på begagnad frityrolja efter att ha läst en del om den som bränsle till
dieselmotorer.  Vissa bygger en mindre rafineringsanläggning i garaget och konverterar frityroljan
till RME eller liknande medan andra skiljer av det värsta, filtrerar noga och sedan förvärmer ordentligt.
Rimligtvis är det inte lika kritiskt att elda en villapanna som att driva en dieselmotor om bränslet håller
låg kvalitet. Åtminstone blir det inte lika dyra reparationer om det skiter sig.

Frågan är nu vad man behöver göra för att elda oljebrännaren med alternativa bränslen med fokus
på lägsta möjliga pris? Omodifierad vegetabilisk olja går vad jag förstått att elda direkt om man förvärmer oljan och har ett ventilsystem som tänder och avslutar på diesel/eldningsolja.
Hur långt behöver man gå med förbehandlingen av begagnad frityrolja? Räcker det med några
veckors lagring för att sedimentera ut de värsta föroreningarna och sedan filtrera noga?
Får man räkna med att sota panna och skorsten mycket oftare? Ska man rent av känna dåligt
miljösamvete eller blir det tvärt om? Även om det kanske sotar mer kanske det kompenseras
av att man återanvänder avfall istället för att elda fossila bränslen?

Om man låter desperation och egoism gå före miljö, kan man rent av elda sin oljepanna
med begagnad motorolja? Jag utgår från att det blir väldigt skitigt i skortstenen och att
kråkorna ramlar av och dör, men hur funkar det rent tekniskt? Sannolikt måste en sådan olja
förvärmas precis som den vegetabiliska. Stora fjärrvärmepannor brukar ju eldas med mycket
tjock olja som knappt ens rinner i rumstemperatur. Begagnad motorolja innehåller säkert en
hel del metallpartiklar som späder på det usla miljösamvetet. Synd att det är så svårt att få
tag på miljövänlig vegetabilisk motorolja för TVÅTAKTARE, åtminstone i begagnad form... ;D

På motorsidan har jag som sagt läst en del om både direkt användning av matolja i dieselmotorer
och om konvertering till RME. Om det finns uppenbara nackdelar med att köra oljebrännaren på
matoljan direkt (med förvärmning) kanske RME-förädling är värd att satsa på. En viktig ingridiens
i processen är metanol och är denna inte allt för dyr antar jag att man lika gärna kan elda upp den
tillsammans med RME-bränslet som att bygga en krånglig utrustning för att skilja ur metanolen
efter processen och återanvända den.

Är det förresten nödvändigt med just metanol? Det vore onekligen smidigt om etanol med visst
bensininnehåll skulle fungera då det finns på macken. Literpriset på E85 är ju för övrigt aningen
lägre än bästa priset jag funnit på eldningsolja och det har fått mig att fundera på om man kan
elda oljebrännaren på E85 efter byte till större munstycken? Miljömässigt vore det kanske minst
lika bra som att elda med rapsolja och sotningen borde bli närmast obetydlig.

Att E85 är billigare per liter har förstås inget med uppvärmningskalkylen att göra utan det är kW/h-
priset som är avgörande och där är nog eldningsoljan köpt i större volym nog det billigaste, tyvärr...
-Förutom veden då förstås... (och sådant man tar hand om gratis)

Blev kanske lite långt och flummigt, men huvudpoängen med tråden är att få synpunkter kring användandet av "skräpolja" i en oljepanna. I första hand då begagnad frityrolja med minsta möjliga
raffinering. Att jag sedan är nyfiken på om man kan elda med begagnad motorolja betyder inte att jag tänker göra det i praktiken. -Något slags mått av miljösamvete har jag trots allt!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Ful-alternativ till eldningsoljan?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-09 kl 15:14 »
Det finns sk alloljebrännare som klarar spillolja, åtminstone för några år sen så stod det i annonserna också, men numera håller dom tyst omet (i Sverige vill säga).

Ser nu att det fortfarande annonseras om såna, varmluftpannor för verkstadsuppvärmning brukar det vara.
Något tveksamt att skriva i annonsen att den går att elda med spillolja, när det är olagligt att faktiskt göra det...

http://www.blocket.se/stockholm/Alloljepanna__Alloljekamin__Tillbehor_24842545.htm?ca=11&w=1
« Senast ändrad: 04 dec-09 kl 15:24 av Foppas fot »

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 dec-09 kl 17:26 »
Jag har en kompis som eldar med gratis beg fritörolja, han använder sin gamla brännare, men har ett förvärmesystem som pannan fixar, ett rör genom varmvattentanken.  Han låter oljan stå ett tag och skiljer ut det värsta på botten, men även det som blir fast vid låg temeperatur går att bränna om det värms upp lite först.

Det är ibland lite joxande, men för en besparing av 30000:-/år  så får det gå an.

Förvaringen av oljan sker i 25 litersdunkar (som han hämtar i) och han ställer en vid pannan och stoppar ner slangen, sen rullar det själv.

Det luktar inget särskillt, och sotaren har inte klagat. Man kan se lite fettfläckar på taket.  Det är fem år han använt begolja.

Spillolja ska man inte ge sig på, lika olagligt som omoraliskt.  Spillolja från tvåtaksmotorer är som sagt inte lätt att komma över ::).
« Senast ändrad: 04 dec-09 kl 17:28 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 04 dec-09 kl 20:36 »
Den främsta anledningen till att man inte vill att folk ska elda spillolja är ju att den kan innehålla tungmetaller, främst bly från glidlager. Men blyhaltiga lagermetaller har med tiden blivit mindre och mindre vanliga i bilmotorer, sedan många år är de legeringarna huvudsakligen baserade på tenn och aluminium. Så jag har en känsla av att motor-spilloljan är betydligt mindre giftig idag än vad den var för 30-40 år sedan.

Växellådsolja ska man inte alls elda eftersom den (framför allt då hypoidolja, GL-4 och GL-5) innehåller svavelhaltiga tillsatser. Att elda den är som att elda billig eldningsolja från 60-talet - man släpper ut stora mängder försurande SO2 och SO3, den senare reagerar dessutom med vatten och bildar svavelsyra som fräter sönder skorstenen om man håller för låg rökgastemperatur.

När det gäller begagnad frityrolja så kan jag rekommendera http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=5407 , i synnerhet inlägg #7.

Winnie

« Svar #4 skrivet: 05 dec-09 kl 11:02 »
Off-topic...

Men en Eryl-kombi är ypperlig till att elda pellets i oljedelen i...

kurt

« Svar #5 skrivet: 05 dec-09 kl 20:01 »
Jag begriper ju inte hur du skulle kunna få en stabil tillgång till någon av dessa oljeprodukter? Med vedpanna och stora ackumulatortankar behöver man inte elda mer än max 2 ggr/vecka. Vill man ha mer underhållsfritt är ju flis ganska underhållsfritt.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #6 skrivet: 05 dec-09 kl 22:40 »
Jag kollade med lokala pizzerian och blev lovad en dunk beg. frityrolja om fem eller tio liter i veckan. Med en kåk som dricker säkert fyra kubik olja per vinter lär det bli ett sabla flängande mellan olika upphämtningsställen med extra resekostnader som resultat. Husets bränslebehov vore intressant
att jämföras med bilens men med tanke på att bilmotorn lär kräva bättre bränslekvalitet och riskerar
att ge dyrare reparationer än oljebrännaren i huset känns det som att valet är enkelt.
Jag lär nog fortsätta elda ved i huset men försöka få till en lösning så att jag kan komplettera med
frityrolja. Får jag ihop mitt lilla dieselmotorprojekt blir det nog vanlig mack-diesel eller möjligen APC (eller heter det ACP?). förutsatt att det är så vettigt som reklamen påstår.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 06 dec-09 kl 11:22 »
Citat från: JohnA
Med en kåk som dricker säkert fyra kubik olja per vinter lär det bli ett sabla flängande mellan olika upphämtningsställen med extra resekostnader som resultat.

Du kanske borde titta över isoleringen av kåken först, 4 kubik är mycket.

Digger

« Svar #8 skrivet: 06 dec-09 kl 11:28 »
ja, ungefär 40000kwh är rätt saftigt, beror ju på storlek o ort också, men isolering är en engångskostnad. Börja med taket i så fall, brukar ge mest per insatt krona, och det är ju varmare vid taket, så du har ett naturligt högre värmeutstrålning där. Källaren ger minst i vinst, då marken är varmare än luften ute på vintern.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #9 skrivet: 08 dec-09 kl 01:26 »
När det gäller dieselmotorer har jag på flera ställen läst om folk som blandar diesel uppemot 50%
frityrolja och kör utan förvärmning. Om det funkar med liknande blandningsförhållande på
oljebrännaren utan någon som helst ombygnad vore det bekvämt. Det är sannolikt också bränsle-
och tidskrävande att fara omkring och hämta tiolitersdunkar på tillräckligt många restauranger för att
få ihop till hela vinterns värmebehov med enbart frityrolja.

Vet faktiskt inte hur mycket olja huset gör åt med en vinter helt utan vedhjälp. Siffran är en gissning en oljeleverantör gav mig. 237 kvadrat varav 2/3 från 1946 och 1/3 från 1980 då man också tilläggsisolerade den äldre delen. Speciellt välisolerad är kåken INTE men så som den är bygd blir det både dyrt och arbetsamt att göra en betydande förbättring. Dessutom tror jag risken att drabbas av fuktproblem/mögel är mindre om jag är snäll mot kråkorna med billigt bränsle istället för att göra det
som egentligen borde vara det enda rätta...

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 dec-09 kl 08:02 »
När det gäller dieselmotorer har jag på flera ställen läst om folk som blandar diesel uppemot 50%
frityrolja och kör utan förvärmning. Om det funkar med liknande blandningsförhållande på
oljebrännaren utan någon som helst ombygnad vore det bekvämt. Det är sannolikt också bränsle-
och tidskrävande att fara omkring och hämta tiolitersdunkar på tillräckligt många restauranger för att
få ihop till hela vinterns värmebehov med enbart frityrolja.

Vet faktiskt inte hur mycket olja huset gör åt med en vinter helt utan vedhjälp. Siffran är en gissning en oljeleverantör gav mig. 237 kvadrat varav 2/3 från 1946 och 1/3 från 1980 då man också tilläggsisolerade den äldre delen. Speciellt välisolerad är kåken INTE men så som den är bygd blir det både dyrt och arbetsamt att göra en betydande förbättring. Dessutom tror jag risken att drabbas av fuktproblem/mögel är mindre om jag är snäll mot kråkorna med billigt bränsle istället för att göra det
som egentligen borde vara det enda rätta...

Innan kompisen hade förvärmen, körde han med en blandning av olja och begfett, mellan 60 och 80% fett, beroende på hur bra fett han hade. Det var ingen konst att få 1000 liter begfett eller mer. Han lämnar ut dunkar, med sitt namn på, detta gjorde att han på så sätt fick bättre diciplin på vad som hamnade bland fettet. och ingen kunde lätt kommma före och försöka få fettet.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #11 skrivet: 08 dec-09 kl 11:37 »
Ah, smart insamlingsmetod Skytten! Jag bor tyvärr lite "off" och har bara två mindre städer
längs min ordinarie rutt. Jag har hittills en enda säker leverantör och där blir det 5-10
liter i veckan.  Kinarestaurangen gör förhoppningsvis av med mer olja men den tycks vara
stängd för renovering. En annan restaurang jag kollade med sade att de redan har en
kille som hämtar olja till grisar. -Kan det vara nyttigt tillskott för grisar eller har jag
en hemlig eldarkonkurent som inte vill avslöja syftet med oljan?

Nu ska jag se till att skaffa några platsdunkar som är så genomskinliga som möjligt
och förse dem med mitt namn, telefonnummer och kanske även restaurangens namn.
Om det kan funka med mer än 50% WVO-inblandning i dieseln till oljepannan utan förvärmning
ser jag ingen anledning att krångla med ombyggnader.

Jag antar att WVO är mindre "lagringsstabilt" än diesel och kanske det också kan bli så
att blandningen skiktar sig? Det kan nog vara klokt att inte hälla veg-oljan direkt i
dieseltanken utan elda pannan via mindre tankar/dunkar jag kan ha bättre koll på.

Inte är det några problem med urluftning och liknande i en oljebrännare? Den enda brännare
jag tittat närmare på var för säkert 30 år sedan och där drevs pumpen av samma motor
som fläkten. Jag antar att det sitter en magnetventil med tryckstyrd överströmning
och att oljan återcirkulerar till tanken med pumpens fulla flöde till dess att brännaren
tänder. Jag har sett att det finns ett relativt stort återflöde när brännaren brinner.
Gissar också att det finns ett tidrelä som avbryter tändningsförsöket om brännaren
inte lyckats tända inom en viss tid. Finns en återställningsknapp på brännaren.
Ska man hålla på och byta bränsledunkar stup i kvarten antar jag också att det är bra
med kortast möjliga ledning för att få snabb urluftning.

Vad för slags filter bör jag ha när jag blandar WVO med diesel? Jag antar att även en
oljebrännare är känslig för skräp även om den kanske är mer tolerant och tålig
än en dieselmotor? Jag lär göra en för-filtrering innan jag blandar oljan med dieseln
och då kanske ett storköks kaffefilter funkar om det sakta får rinna av sig självt?
Kan ju låta oljedunkarna stå i pannrummet så det rinner lättare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 08 dec-09 kl 12:21 »
Jag har för mig att oljebrännare brukar vara gjorda så att pumpen ger ett betydligt högre flöde än det största munstycke man kan tänkas använda i brännaren kan släppa fram. En tryckregulator (shuntregulator) släpper fram överskottsflödet till returledningen.

Det är nog mycket bra att ha oljan stående i genomskinliga dunkar så man kan se om det finns vatten som bottensats och i så fall vara försiktig så att man inte pumpar upp det. Ett problem är "flottet", egentligen härsknade och delvis sönderdelade fettsyror, som lägger sig som en kaka i fast form ovanpå oljan, den smälter inte förrän vid 30-40 °C. Man vill förstås elda upp även flottet men det krävs förvärmning (eller mycket varmt pannrum) för att det ska hålla sig flytande och pumpbart.

När det gäller filter så föreslår jag att man behåller det vanliga fristående brännoljefiltret/vattenavskiljaren men dessutom grovfiltrerar oljan, kanske i samband med överpumpning från dunkarna till en "dagtank".

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 dec-09 kl 12:37 »
Det mesta av vattnet kommer bort under  sedimenteringen, som bäst görs under den varmare årstiden.  En del av det som blir fast form löser sig i dieseln, och vad jag har sett tycks den fasta delen sjunka till botten.
Nära pannan kan det bli tillräckligt varmt. 

Förvärmning är givetvis bäst, och det behövs inte så avancerade saker för det.  Man kan bygga om anslutningeen för en elpatron, där ett rör går ut och in.   Före  det når pannan måste det vara något så när flytande.

Det skulle även och kanske bättre kunna gå att ta och bygga om vid en elementanslutning om det finns element i pannrummet, så att varmvatten cirkulerar genom en rörslinga i fett-tanken, då skulle nog ingen diesel behöva blandas i.  Den värme som "spilles" ersätter elementets funktion.

Begfettets kvalite varierar avsevärt, alla som levererar kan man knappast använda, då det kan finnas matrester och vatten i alltför hög grad.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 10 dec-09 kl 09:21 »
Men seriöst människa, du kan väl inte på fullt allvar mena att du ska elda spillolja hellre än att isolera kåken  :o

Man kan ju tänka lite grann på miljön - om alla såg till att bo i rejält isolerade hus, motsvarande minst 30 cm gullfiber i väggar och 40 cm i tak och med randisolerad grund så skulle vi minska utsläppen av växthusgaser radikalt.

Att ta tillvara överbliven frityrolja är ett bra steg men låt bli spilloljan, vilken faktiskt är olaglig dessutom.

Kanske det går att koppla någon form av stoker till pannan ?

Då kan du ju skaffa en flistugg och börja flisa själv och med ett rejält magasin så kan ju pannan klara sig bortåt en vecka på egen hand.

Sly finns det gott om och utgör en underskattad resurs.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 10 dec-09 kl 11:51 »
Men seriöst människa, du kan väl inte på fullt allvar mena att du ska elda spillolja hellre än att isolera kåken  :o

Man kan ju tänka lite grann på miljön - om alla såg till att bo i rejält isolerade hus, motsvarande minst 30 cm gullfiber i väggar och 40 cm i tak och med randisolerad grund så skulle vi minska utsläppen av växthusgaser radikalt.

Att ta tillvara överbliven frityrolja är ett bra steg men låt bli spilloljan, vilken faktiskt är olaglig dessutom.

Kanske det går att koppla någon form av stoker till pannan ?

Då kan du ju skaffa en flistugg och börja flisa själv och med ett rejält magasin så kan ju pannan klara sig bortåt en vecka på egen hand.

Sly finns det gott om och utgör en underskattad resurs.

Har man en mindre portabel flistugg, får man ofta betalt för att rensa upp grenar efter trädfällning, de vill bara bli av med det fortast möjligt.
Trädfällningsfirmans taxa är lätt att konkurrera med.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 12 dec-09 kl 16:17 »
Jag läste häromdagen att värmeverken betalade skogsägaren i snitt sådär 20-25 kr per MWh.

Det priset kan man ju väldigt lätt konkurrera med  ;D

Förmodligen kan man tom hitta husägare som betalar för att man tar hand om slyn åt dom...

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 12 dec-09 kl 18:09 »
Man säljer inte till värmeverk, utan eldar själv, och som sagt får betalt för man rensar.
1 kubik flis är väl 100 liter olja, således en hundring i värme, om man jämför med oljan.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #18 skrivet: 16 dec-09 kl 11:59 »
Allt detta prat om flis och ändå har jag tills nu hängt upp mig på att den begagnade frityroljan
måste eldas i oljebrännaren. När jag härom dagen tog en närmare titt på äckeldunken jag
fått från pizzerian konstaterade jag att den innehöll mycket mer än bara begagnad olja.
I dunken var det fullt av hushållspapper man förmodligen torkat av fritös och stekbord med
eftersom tanken var att lämna oljan på återvinningsstationen som vanligt.

Jag fiskade upp många meter snuskpapper genom att linda det på två trästickor och fick en
smaskig slickeklubba. In i kombipannans vedlucka med pinnen och se den brann finfint
som en fackla! Att jag inte tidigare tänkt det självklara (?) att oljan borde kunna eldas
precis som den är med matrester och annat godis bara jag matar in den på rätt ställe
i pannan! Även gamla fettmättade potatisbitar borde vara bränsle.

Nu gäller det att konstruera någon slags påfyllningsbar flottbrännare som kan skjutas in
genom askluckan under vedluckan. Lika gärna som jag kånkar och hugger ved i massor
varje dag kan jag kosta på mig att då och då hälla in en slurk äckelolja. Även om jag behöver
fylla på en gång i timmen blir det mindre arbete än med veden och att kunna elda oljan direkt
från pizzerian utan minsta filtrering vore onekligen smidigt. Det bore också gå att konstruera
ett enkelt påfyllningssystem med pump och flottör.

Nu är bara frågan om jag bygger mig en miljöförpestande sotmaskin? Jag vill varken spy
ut hemsk rök i naturen eller få brandfarligt sot i skorstenen, åtminstone inte värre än det
veden ställer till med. Nog för att en dieselmatad oljebrännare finfördelar bränslet under
högt tryck men förbränningen sker ändå under atmosfärstryck med gul sotande flamma.

Kanske kunde man även elda dieseln i ett slags konstgjort vedträ i form av plåtburk
med veke eller liknande utan att avgaserna blir värre? Det jag ser som knepigt jämfört med
vanlig oljebrännare är att man knappast kan ordna en automatisk tändning enkelt.
Är kanske enda poängen med den pump- och fläktmatade oljebrännaren att den kan
sköta sig själv?

Mitt WVO-fyllda artificiella vedträ har jag tänkt ska placeras ovanpå eller brevid
en vedbrasa som förvärmer och tänder frityroljan. Eftersom jag ändå kommer ha ved
som huvudbränsle har jag inga problem med att starta med träpinnar eller hålla en
mindre brasa/glödbädd vid liv samtidigt som oljeeldningen pågår.

Genom att ha en relativt liten volym på oljebehållaren inne i pannan blir risken för
otäcka haverier med utspilld och okontrollerat brinnande matolja minimerad.
Påfyllningssystemet kan vara manuellt med en signallampa som påkallar min personliga
insats varje gång oljan behöver fyllas på. Därmed försvinner risken att ett automatiserat
system fortsätter pumpa in massor av olja om något går galet.

Idéer om brännarutformning någon?

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 16 dec-09 kl 14:28 »
Ful fritösolja i sågspån kan man elda direkt i vedpannan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser