Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ful-alternativ till eldningsoljan?  (läst 24169 gånger)

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Ful-alternativ till eldningsoljan?
« Svar #20 skrivet: 16 dec-09 kl 19:06 »
Låt veden stå och suga åt sig av oljan i ett lämpligt kar, speciellt den gegga som inte är lättflytande. Gäller att få bort det mesta vattnet och lite slabbande är det ju säkert så frågan är om det är värt besväret.

Jag vet ju inte ett dugg om det här utan spekulerar bara lite...

Jag tror inte att "konstgjort" vedträ är melodin.

För den mer lättflytande delen av oljan kanske en enkel vekbrännare skulle fungera, en brännare med lämpliga vekar inne i förbränningskammaren, glasull eller annan glasfiber skulle kunna fungera som veke, dessa suger olja från en mindre behållare i förbränningsrummet som matas via ett rör med en kran på för att reglera flödet. men om man kommer upp i några vettiga effekter då är inte säkert.

Troligen måste du in med en ny inre förbränningskammare i pannan. Om förvärmning inte är ett problem kan en pottbrännare (Refleks/Sebring/Warmvind mfl kaminer) fungera bra om man får till bränsletillförseln. Kommer man över en rejäl kamin kan man kanske slakta den och operera in i pannan.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 16 dec-09 kl 19:12 »
Jag har sett försök att helt sonika ha en burk i pannan och elda olja/fett, men det ger inte full förbränning, och takpannorna blir flottiga.

Med en del sörja i sågspån fungerar det bättre, fast jag hade då en kolbädd från ved innan jag slände i.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #22 skrivet: 22 dec-09 kl 11:59 »
Har nu testat att under några dagar elda snuskoljan i en liten plåtburk inne i pannan
intill glödande kolbädd. Jag gjorde först ett par vekar av hoprullade lakansbitar men det visade
sig vara onödigt eftersom kolbädden hettar upp burken så oljan kokar och lätt förgasas.
Det märks tydligt att frityroljan har stort energiinnehåll jämfört med veden men tyvärr
sotar det rejält. Efter bara någon halvliter fritösolja är eldstaden full av fjunigt och fluffigt sot
jag aldrig sett när jag eldar med ved.

Jag har också provat att dränka vedskräpet (barkbitar, träflisor, sågspån) i örkel-oljan och
det brinner förvisso fint men är ett sabla slabb att hålla på med. Jag är också aningen trött på
lukten från pannrummet i sådan grad att den så smått stör min aptit på viss mat... :) :-\

Jag har nu haft en PET-flaska med örkel-olja stående ovanpå pannan i någon vecka och i den har
matflottet sjunkit till botten så att övre 2/3 utgör en klar rödbrun olja med enstaka större flytande
partiklar i som lätt kan filtreras bort. Oljedunken som stått på pannrumsgolvet har inte skiktat sig
lika bra till följd av lägre temperatur och att jag stör innehållet varje gång jag slafsar ur ett
par skopor klägg.

Det känns nu som att direkteldning inte är ett vettigt alternativ, inte bara p.g.a. den kraftiga
sotningen utan också för att det antingen blir ett värre passande än vid vanlig vedeldning och att krångel och risker vid automatiserad påfyllning sannolikt är minst lika komplicerat att lösa som en skiktning/avskiljning av ädlare olja som sedan eldas i oljebrännaren med förvärmning eller dieselinblandning.

Det tjockare klägget kanske går att blanda med vedskräp om man först värmer upp det
och sedan skyffla in sörjan ovanpå en glödande kolbädd.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

sub rosa

« Svar #23 skrivet: 23 dec-09 kl 19:03 »
Det går utmärkt att koppla till ett system som förvärmer oljan till 100bars tryck innan den antänds av brännaren. Därmed kan man elda i princip alla brännbara vätskor/oljor mm. Problemet är att den i hög utsträckning används för elda spillolja från hamnar och bilmek-firmor. Det possitiva är att man sänker utsläppen med nästan hälften tack vare den höga temperaturen.

Här är länken:http://www.bvm.se/1748.html

alternativt:http://www.gefasystem.se/aheat.html
« Senast ändrad: 23 dec-09 kl 19:13 av sub rosa »
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

liddde

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 14 jul-10 kl 22:52 »
Byggde på 70-talet en tillsats till min vedpanna som gjorde att jag kunde elda bl.a. frityrolja. Bockade en 4 mm plåt så att tvärsnittet såg ut som 3 st W som satt ihop. Djupet på vecken var c:a 20 mm. Totala bredden på plåten var anpassad efter luckan på pannan och  djupet var lika med panndjupet - 5 cm. Jag borrade sedan 5 mm hål med c:a 8  cm delning i botten på varje veck. Kortsidorna på plåten försågs med 20 x 4 mm plattjärn för att hålla oljan på plats. Under plåten, vid varje hål svetsade jag kraftig kätting c:a 30 cm långa. Totalt 18 st. Det var en smidd panna så jag kunde punkta fast 2 st skenor av 20 mm vinkeljärn som fungerade som konsoller för plåten. Kopplade sedan en modifierad motorcykelförgasare till dragregulatorn. Körde med detta i c:a 5 år utan några krångligheter. Lätt att bara dra ut om jag ville elda med något annat, vilket jag aldrig ville. Förvärmde med en burk olja med sågspån i   en stund när pannan var kall.
« Senast ändrad: 14 jul-10 kl 22:56 av liddde »

knodden.

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 okt-11 kl 09:50 »
bump av intressant och aktuell tråd 8)

Mekman

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 25 nov-11 kl 22:58 »
Kära vän. Du har nu fått en viss egen erfarenhet av att elda (alternativa) oljor... Jag själv har tyvärr för stor erfarenhet (anlitad och privat) erfarenhet i ämnet. Om du vill leka med frityrolja försök att få så bra förbränning att du inte får en sotbrand eller så.. men, sluta lek med begagnad olja!!! Jag är inte någon självutnämd polis och jag har själv använt det till min uppvärmning, vilket jag ångrar och kommer att tänka på resten av mitt liv. Även om du inte bryr dig om miljön, Tänk på ditt eget liv och kanske dina efterlevande. Jag förstår dig när det gäller ekonomin för så kom jag in i området.. Det finns andra alternativ. Idag önskar jag att jag inte hade lekt med detta spännande område. MVH Torleif

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser