Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinglig vaktelhöna  (läst 3835 gånger)

Archibald

  • Inlägg: 302
Vinglig vaktelhöna
« skrivet: 09 mar-06 kl 21:27 »
noterade igår att en av mina vaktelhönor går lite lustigt, snubblar o så.
ser inget fel på henne och hon ser för övrigt ut att må bra.
jag har ingen aning om hur gammal hon är, så det kan ju vara på sista versen, men jag bara undrade om någon har något klokt att säga om detta.
vad kan det vara?
kan hon sakna något i kosten? Hon fåpr idag fasan start, grönsaker, rivna morötter, jordnötter (osaltade) undulatblandning m.m. de har vitaminel i vattnet o värme osv...


« Senast ändrad: 09 mar-06 kl 21:27 av Archibald »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vinglig vaktelhöna
« Svar #1 skrivet: 09 mar-06 kl 22:58 »
Låter som marek, även vaktlar kan få det.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Vinglig vaktelhöna
« Svar #2 skrivet: 10 mar-06 kl 07:25 »
kan va coccidios? stavas det så.``?
fågel dör i så fall inom NU till max 2 dgr. Enda raka är att ALLTID som fågelägare ha ESBEtree hemma, skriver veterinären ut. Dör inte fågel inom den tiden utan något senare så tippar jag också på marek, och har du en gång fått det i din besättning så finns viruset för alltid kvar, (men då får man hoppas att resten blir resistenta, vilket många blir) men du kan aldrig dela med dig, sälja eller ens sälja ägg eller livdjur till andra fågelägare.
Lycka till med lilla pippin.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Vinglig vaktelhöna
« Svar #3 skrivet: 10 mar-06 kl 07:30 »
glömde säga, så här vet du om det är coccidios. Känn på fågelns bröstben och jämför med en "frisk" fågel. Känner du att det på den sjuka fågeln putar ut mer, eller känns "benigt" så är det garanterat coccidios och då är tiden redan ute. Se i så fall till att du för din övriga besättning får Esbetree omgående innan fler dör. Coccidios är vanlig vintertid och kommer från en bakterie som finns i magen hos fågeln men som när man tex inte städat bra utan det är lite söligt och blött i ströet utvecklas inne i  magen till en monsturös bakteriehärd som dödar fågeln. När man ser första tecknet har man inte många timmar på sig att rädda fågeln, max 78 timmar.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vinglig vaktelhöna
« Svar #4 skrivet: 10 mar-06 kl 16:35 »
Coccidier är inte en bakterie utan en parasit som inte tillhör den normala tarmfloran. Symtomen är framför allt att djuren står uppburrade och ser ut som de fryser. Förloppet är, som Goldqueen skrev, snabbt så åtgärder bör insättas så fort det någonsin går om man ska ha en chans att rädda djuret.

Marekviruset ger, förutom neurologiska symtom, även tumörer i kroppen och djuren blir då även vid denna sjukdom magra och dör så småningom utmärglade. Efter utbrott finns inte viruset alls alltid kvar men det tar lång tid innan det försvinner ur besättningen. Inomhus städas det mekaniskt bort ganska snart men det lever t.ex. 2 år utanför hönskroppen och påverkas inte av kyla.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Vinglig vaktelhöna
« Svar #5 skrivet: 10 mar-06 kl 20:09 »
aha.
när jag kom ut i morse och tände så låg hon under värmelampan och såg burrig ut.
jag gick in, åt frukost och gick ut med resterna från gårdagsmiddagen, och då hade hon dött under den tiden.

som ni skrivit nu så tolkar jag det som coccidios, och jag skall kontakta vet om esbetree.
hur ger man det?
i vattnet, maten eller?

vad kostar det, ungefär?


« Senast ändrad: 10 mar-06 kl 20:10 av Archibald »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vinglig vaktelhöna
« Svar #6 skrivet: 10 mar-06 kl 21:36 »
Enligt receptet ska det ges i vattnet men då en fågel har insjuknat måste man ge det direkt i näbben och med en kraftig överdosering.

Minns inte vad det kostar men det kostar inte skjortan i alla fall.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser