Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färsk bipollen?  (läst 13334 gånger)

vargfot

Färsk bipollen?
« skrivet: 03 dec-09 kl 13:34 »
Var kan man få tag på färsk bipollen i Stockhomstrakten?
Vilken tid på året är det tillgängligt?

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Färsk bipollen?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-09 kl 22:54 »
Färsk?
En avancerad gissning är:   sommaren!?  ;D

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
« Svar #2 skrivet: 04 dec-09 kl 09:45 »
Maj, juni, juli. halva augusti.
MEN det går ju att frysa färskt pollen efter torkning och hållbarhet flera år...
Förhållandevis dyrt då endast ett fåtal biodlare behärska tekniken.
Rolfserud

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 dec-09 kl 10:05 »
Det är lika viktigt att samla rätt på rätt samhällen i rätt tid om man har för avsikt att skörda pollen.
Själva infrysningen är mindre problematisk, färskt pollen både luktar och smakar betydligt bättre.

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #4 skrivet: 04 dec-09 kl 11:20 »
Sidofråga, men... vad brukar det användas till?

Jag ser ofta fulla burkar till salu här i fruktaffärer m.m. men har personligen ingen idé om vad jag skulle ha det till.

Går det att röra ner i té precis som honung, använda i bakverk eller något helt annat?
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 dec-09 kl 11:32 »
Handlar det om fulla burkar är det torkat pollen, lite lukt av halm och lite gottgörande proteiner/ämnen kvar.

Många hälsofreaks köper det och har det på fil och i müsli etc. Vanligare i Tyskland än här hemma.

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #6 skrivet: 04 dec-09 kl 13:24 »
Handlar det om fulla burkar är det torkat pollen, lite lukt av halm och lite gottgörande proteiner/ämnen kvar.

Vadå, försvinner näringsämnena när man torkar pollenet? Själv brukar jag blanda med honung "pollenberikad honung" för att det ska hålla sig bra.

vargfot

« Svar #7 skrivet: 04 dec-09 kl 14:01 »
Vadå, försvinner näringsämnena när man torkar pollenet? Själv brukar jag blanda med honung "pollenberikad honung" för att det ska hålla sig bra.

Som jag förstått det försvinner mjölksyrebakterierna när den torkas.

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
« Svar #8 skrivet: 05 dec-09 kl 13:31 »
Ett litet problem bara.
Färskt bipollen med sina mjölksyrebakterier har en tendens att jäsa mer än ätligt.
Så färsk pollen hållbar bara någon dag om inte fryses.  MEN MÅSTE RENSAS::::::
Mjölksyrebakterierna kan man tillsätta senare när man tar det torkade pollenet.....
Rolfserud

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #9 skrivet: 06 dec-09 kl 19:51 »
Hur länge håller sig pollenet i honung? Någon som vet?

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 07 dec-09 kl 10:51 »

Många hälsofreaks köper det och har det på fil och i müsli etc. Vanligare i Tyskland än här hemma.

Ah, måste prova på det någon gång då. Jag är inte särskilt förtjust i socker i yoghurt. Gillar flytande honung, men det här låter som något som kan vara gott att ha i istället.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #11 skrivet: 07 dec-09 kl 21:12 »
Jag hoppas på att producera lite pollen nästa år. Är det någon som vet någon bra länk eller dylikt med fakta om detta? Vill veta så mycket som möjligt. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 dec-09 kl 21:16 »
Jag har skaffat 5 st pollenfällor men avstod under året som gick då avläggarna var för små. Man fäster dem lätt med små spännband runt kupan.
Notera att man måste ta hand om pollen varje dag annars möglar det. Man får alltså antingen torka eller frysa in dag/dag.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #13 skrivet: 08 dec-09 kl 09:41 »
Ja, i flusterfällor men jag har hört att om man har bottenfällor så räcker det med en gång i veckan eller åtminstone med några fler dagars mellanrum då dessa ventilerar bättre. Mycket åka av blir det i vilket fall. Frågan är om det är värt det. Lär behöva ett rätt bra pris på det.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

vargfot

« Svar #14 skrivet: 08 dec-09 kl 13:46 »
Det som fick mig intresserad av färsk pollen var två forskare (Alejandra Vásquez och Tobias Olofsson) som upptäckt olika sorters mjölksyrebakterier i binas honungsmagar och som tros vara orsaken till honungens hälsobringande effekt.

http://www.doktorhonung.se/blog/index.php

Det hade varit intressant att prova att starta en jäskultur med hjälp av färsk pollen.

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
« Svar #15 skrivet: 08 dec-09 kl 14:58 »
Bipollen blandat med honung håller sig lika länge som honungen. Problemet är bara att pollenet har en tendens att flyta upp till ytan när honungen är för lös.( Avser inte nyslungad flytande honung.)

Jfr äldre tiders konservering med honung. Vanligt att konservera kött i honung. När man tröttnade på det söta hade man kött konserverat i salt...
Rolfserud

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 09 dec-09 kl 10:30 »
Jfr äldre tiders konservering med honung. Vanligt att konservera kött i honung. När man tröttnade på det söta hade man kött konserverat i salt...

Har du någon källa/hänvisning till vilken tid detta handlar om? Så vitt jag vet var honung relativt svårtillgängligt och dyrt (salt var det likväl måste jag väl tillägga) så det kan inte ha varit väldigt vanligt att konservera på detta sätt. Jag har åtminstone inte hört talas mycket om denna metod. Användes det i Norden/Europa eller på andra platser i världen?

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
« Svar #17 skrivet: 09 dec-09 kl 10:57 »
Det finns en säker källa där det finns beskrivet med hänvisningar.
Nämligen: Erik Husbergs bok. Honung, vax och mjöd från  1994.
Se sidan 307 om salt,sött och surt  Detta skede under 1500-talet men troligen både tidigare och senare.
Dessutom i diverse litteratur om vikingar.
Finns säkert litteratur från andra länder också.   Då honungen var förhållandevis lätt att få tag på om man hade pengarna.  Sockerröret/betan kom först senare.
Rolfserud

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 09 dec-09 kl 14:03 »
Ah, måste kolla upp detta. Jag blev mest lite förvånad när du sa "vanligt" eftersom det som sagt krävde pengar. Så det var nog inget som gemene man gav sig på. De höll sig så vitt jag vet mest till torkning och rökning och det med det lilla salt de hade råd med.

Vikingatida lagring på detta vis kände jag inte till. Givetvis nyfiken om du har något mer boktips att ge där.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 11 jan-10 kl 15:20 »
Bipollen bör man skörda varje dag för att undvika att det möglar. Mögligt pollen skall man kassera då det kan bildas giftiga ämnen i detta. Pollenet som man skördar skall man torka ned till en fukthalt av mellan 5-10 %. Torkat pollen håller sig sedan under lång tid (kan nämnas att USA hade stora mängder av bipollen under WW2 som födoreserv) utan att direkt ta skada. Förvaringen av pollenet skall vara mörkt och tort, gärna i väl försluten burk.
Om man inte vill lägga upp och torka pollen varje dag, kan man som i en tidigare tråd frysa in det då det håller sig bra även där och sedan torka större mängd vid ett tillfälle. Torkning görs på samma sätt som man torkar svamp eller annan frukt, dock ej med temperatur över ca 40 grader då proteinet förstörs vid hög temp.
Pollenet äts förslagsvis som det är på fil/yogurt tillsammans med mysli eller flingor. Smak/lukt är ungefär som torkat hö/halm.
Är man ovan att äta pollen bör man inte överdosera intaget då det kan leda till magont och diare. Lämplig daglig dos är 1-2 teskedar för att få i dig det mesta av de proteiner som kroppen behöver.
Pollenet som man skördar måste man rengöra från främmande partiklar. Pollenfällor vid flustret ger renare pollen att rengöra än pollenfällor under samhället (bottenfällor) där man lätt får samhällets smuts ned i.

Pollen som säljs här i Sverige har ett kg pris på mellan 500 - 1000 kr/kg och går förvånade lätt att sälja (har prövat själv i år). På ett normalsamhälle kan man skörda mellan 5 - 10 kg pollen per år utan att det påverkar bisamhället negativt.  Detta innebär en extra inkomst utöver honungen på mellan 2500 - 10 000 kr per kupa. Pollenet säljs förslagsvis på marknader, hälsokoster eller på gym där det fungerar som protein tillskott.

Pollen som man skördar ur kakan kallas vanligtvis "bibröd" och måste också torkas efter det att det har utvunnits ur kakan.

Våra grannländer i baltikum har stor erfarenhet av både pollen och bibröd och där används det ofta som förebyggande för många sjukdommar (de har ej subventionerad medicin där på samma sätt som i Sverige).

//Roger

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser