Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmeplatta till vatteautomat - var köpa?  (läst 6518 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Värmeplatta till vatteautomat - var köpa?
« skrivet: 03 dec-09 kl 09:54 »
Jag vet att det finns på Högberga men deras frakt är så dyr... Så har ni andra tips på var man kan köpa en värmeplatta till vatteautomat så blir jag glad!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Krågedal

• Östergötland
SV: Värmeplatta till vatteautomat - var köpa?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-09 kl 14:11 »
djuraffärer (i din närhet)  . Själv så tycker jag dem är dyra! Så hönsen och kaninerna får dricka silverte!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

putte95

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 dec-09 kl 14:23 »
över allt i lantbruks butiker/hemsidor typ :).. som bole, nordpost mm

jasmine83

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 dec-09 kl 14:53 »
köpte min på lantmännen...
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Pettersborg

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 dec-09 kl 15:02 »
Vi köpte vår på högberga mycket billigare än andra vi jämförde med.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #5 skrivet: 03 dec-09 kl 15:03 »
 :) Tack!

Ja. Högberga är väl inte dyrare men frakten är ju typ 180kr... Ska pröva Lantmännen!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-09 kl 17:45 »
128 faktiskt ;D om det inte väger mer än 3 kilo, men det kan väl inte en värmeplatta göra ???

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #7 skrivet: 03 dec-09 kl 17:59 »
 :D Aha! Men är det inklusive 50kr för postförskott eller vad det heter? Hm, får kolla....  :P

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #8 skrivet: 03 dec-09 kl 18:02 »
3kg = 128:-
Postförskottsavgift 50:- tillkommer.

Så 178kr kostar frakten...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 03 dec-09 kl 18:13 »
ahh, glömde. sorry!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 03 dec-09 kl 19:45 »
Ska pröva Lantmännen!

De borde kunna ta hem i alla fall.

Krågedal, vad menar du med silverte?

Krågedal

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 04 dec-09 kl 13:41 »
varmtvatten som te utan "tepåse"! :-[ ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Bergslagsflickan

• -
« Svar #12 skrivet: 04 dec-09 kl 21:57 »
http://www.zoosajten.se/vatten-varmare-p-347.aspx

De har en butik i Svedala (väl i din närhet?) och då kostar den 125 kronor. De funkar bra helt utomhus när man värmer vatten till vildfåglar, så det borde ju gå lika bra i höns eller ankhus. Alternativ till värmeplatta.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #13 skrivet: 05 dec-09 kl 15:45 »
 :o :D Men rackars så smart! Stort tack för tipset!

Vildrosen.

« Svar #14 skrivet: 15 dec-09 kl 05:33 »
Jag körde förbi willab lantbruk (eller vad de nu heter) och köpte min där. Verkar fungera bra.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 15 dec-09 kl 09:56 »
Jag skulle beställa på Granngården men de beställer från Nordpost och där hade värmeplattan utgått ur sortimentet. Jag beställde från Dalviks Kvarn och det skulle kosta 380 kr totalt.
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lina W

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 15 dec-09 kl 16:32 »
Bergslagsflickan- tyckte den såg toppen smart ut den där vattenvärmaren, liten och till bra pris. Tyvärr hade de utgått hos leverantören, jag mailade och frågade. Vet du någon annanstans de går att få tag på?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Bergslagsflickan

• -
« Svar #17 skrivet: 15 dec-09 kl 18:47 »
Bergslagsflickan- tyckte den såg toppen smart ut den där vattenvärmaren, liten och till bra pris. Tyvärr hade de utgått hos leverantören, jag mailade och frågade. Vet du någon annanstans de går att få tag på?

Jag talade faktiskt just med Zoosajten idag, då jag ska beställa där så det kommer fram innan jul och jag behövde veta lagersaldo på några saker. Fredrik som jobbar där har alltid varit väldigt tillmötesgående, så om man frågar vad det är för märke på produkten och genom vilken grossist den kommer kan man säkert genom grossisten ta reda på om det finns någon annan svensk återförsäljare. De flesta internetbutiker går ju genom en svensk grossist som Gibbon exempelvis, som i sin tur tar in lastpallar med produkter.

När jag vill ha något försöker jag ta reda på själva produktens namn och fabrikat, och googla mig fram till antingen ÅF eller webbutiker, och sedan ge en lokal zoobutik eller en internetbutik att hem produkten åt mig.

Just vattenvärmaren har jag nog bara sett hos zoosajten. Men egentligen, rent logiskt, varför skulle inte en doppvärmare med termostat som är avsedd för ett akvarium fungera lika väl? Om man bara ser till att anordna en vattenskål där hönsen inte kan komma i kontakt med just doppvärmaren? Jag gissar att det inte direkt kommer bli IP54 och godkänt för djurstallar, däremot borde det ju bli en lösning? Exempelvis som man köper för vildfåglar, en anordning med en stor petflaska med en skål längst ned där vattnet sipprar ut, och en doppvärmare instucken ifrån ovansidan, eller så?

http://www.amazon.com/Farm-Innovators-All-Seasons-Plastic-Fountain/dp/B001CCSJCQ/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=pet-supplies&qid=1260898400&sr=1-1

I USA finns det allt i ett, om man vill lyxa till det med en vattenautomat med termostat, men då bör man nog ta reda på om strömmen genom en adapter eller elkabelbyte går att omgöra till svenska uttag.

Själv tror jag att jag kommer använda en vattenfontän för små katter till mina kommande kycklingar och täcka stor del med material så kycklingarna inte drunknar. Inte för värmens skull utan för att det finns ett filter i de fontänerna som gör att när vattnet cirkulerar renas det.

Men de flesta produkter med el är ju som sagt inte godkända för djurstallar så man bör nog ha dem på ett säkert ställe så man inte åstadkommer en brand. Men det kan ju gälla även för uppvärmda vattenkoppar eller värmeplattor med, sunt förnuft.

Mina kycklingar kommer ju att ha det varmt, och då är det ju viktigt med fräscht vatten som byts ofta så inga dumma bakterier frodas, av värmen istället. Så hur man än gör kan man ju göra fel! :)

Fredrik som har Zoosajten har själv höns fick jag reda på idag, så han är bra på hönsprodukter. Jag tipsade honom om LGs nya produkter som jag beställde efter tips på alternativ i en annan tråd, medel mot fotskabb, förkylning mm, och han är inte alls omöjlig inför att utöka sitt sortiment efter förslag eller efterfrågan. Eftersom jag näthandlar både till hund katt och höns är det skönt att beställa från ett och samma ställe. Zoosajten har även syskonsajten Zooimporten.se och där finns ännu större urval.

Christine
« Senast ändrad: 15 dec-09 kl 18:51 av Bergslagsflickan »
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #18 skrivet: 16 dec-09 kl 11:56 »
Det fungerar också med att ha värmelampa ovanför/intill vattnet om det inte blir alltför kallt.

Jag sätter på min med timer kl.0600 så att vattnet tinats tills dess att den vanliga lampan går på kl.800. Sedan brukar det klara sig, det blir plusgrader inomhus. Om det är kallare än så sätter jag på hela dagarna, både för vattnet och för hönornas skull. Och när det är väldigt kallt får lampan vara på dygnet om.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #19 skrivet: 16 dec-09 kl 12:07 »
Det fungerar också med att ha värmelampa ovanför/intill vattnet om det inte blir alltför kallt.

Jag sätter på min med timer kl.0600 så att vattnet tinats tills dess att den vanliga lampan går på kl.800. Sedan brukar det klara sig, det blir plusgrader inomhus. Om det är kallare än så sätter jag på hela dagarna, både för vattnet och för hönornas skull. Och när det är väldigt kallt får lampan vara på dygnet om.

:D Det har blivit min lösning också iom att jag inte fått tag på något annat. Har en keramiklampa som bara värmer och inte lyser. Och vi bor ju i skåne så det är inte så lång period som det är aktuellt. Har vattnet ute annars men nu får de väl slabba lite inne då det behövs ;). Annars hade dte varit kanon med doppvärmaren man kan ha utomhus....

Angående akvariedoppvärmare :P så värmer de till minst 18 grader.... Så det kan bli lite slöseri med energi ;)!

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, ärt, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser