Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på era hästar!?  (läst 20014 gånger)

spamsy

• Gäst
SV: Bilder på era hästar!?
« Svar #80 skrivet: 13 mar-08 kl 03:18 »
JIMMAN:

Dina bilder 124 & diar, är helt overkliga.... Jisses alltså.. Vackert!

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #81 skrivet: 13 mar-08 kl 15:51 »
Liten men naggande god

Vår minsta hela 75cm i manken
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #82 skrivet: 13 mar-08 kl 16:06 »
Skall kanske anmäla mina egna bilder då, eftersom den allmänna uppfattningen om brukstypen av fjordingar är att de är arbetande i lantbruk eller skog (tror jag i alla fall).

Så icke våra. D.v.s. de drar varken harv eller plog och även om vi skogat ut med den äldsta en vinter, så var det för en 6-8 år sen.

Nej, deras arbetsinsats består enbart av att beta och hålla hagarna öppna. Plus att producera gödsel till mina oändliga odlingsprojekt (nya för varje år eftersom ogräset snabbt hittar mina land.) De kommer inte ens att bli korv när de dör, de blir biogas.

Så i våra ögon är de arbetande, frågan är bara vad som ingår i  begreppet arbete och vem som avgör vad som är arbete eller "till nytta för ett alternativt levene".
Håller med, förstår inte den här diskussionen.

Även djur som inte är "nyttodjur" i vanlig bemärkelse kan ju vara till nytta för alternativt levene. Även om de inte bidrar till matproduktion så bidrar de ju till ett mer kvalitativt (alternativt?) levene och är kanske orsaken till att man köpt/vill köpa sin gård. I sådana fall ska vi även ta bort trådar som handlar om t.ex. barn, de är ju inte särskilt produktiva och bidrar inte till hushållet förrän de går att sätta i arbete ;)

De djur som bidrar till harmoni i livet, avkoppling och sällskap är väl också nyttodjur eller  ??? För mig är i alla fall detta med att ha sitt eget torp på landet och viss självhushållning även en strävan efter harmoni i livet och allt som bidrar till detta fyller en "nyttofunktion" :)

Så strunta i dessa "poliser" och fortsätt skicka in bilder på era fina hästar så kan jag fortsätta drömma om den dagen då jag kan skaffa mig en häst  ;D
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Norrsken

• -
« Svar #83 skrivet: 13 mar-08 kl 18:20 »
Håller med, förstår inte den här diskussionen.

Även djur som inte är "nyttodjur" i vanlig bemärkelse kan ju vara till nytta för alternativt levene. Även om de inte bidrar till matproduktion så bidrar de ju till ett mer kvalitativt (alternativt?) levene och är kanske orsaken till att man köpt/vill köpa sin gård.

Precis! Läste att nån undersökt fenomenet med folk som flyttar ut på landet. Och tvärt emot vad de trodde (de trodde att det var männen som ville ut) så var det oftast kvinnans hästintresse som fått familjen att söka sig ut på landet! Och även om det kanske inte från början innefattar nån tanke på alternativt leverne så kan ju intresset väckas på vägen!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

anette i bugared

• -
« Svar #84 skrivet: 13 mar-08 kl 18:56 »
Kan man inte ta upp till diskussion i tråden, om det kommer in en "anmälan", och diskutera om anmälan känns berättigad eller inte?
(Detta gäller naturligtvis inte vid personangrepp eller andra självklara övertramp.)

Som det är nu så verkar den enskilde anmälaren ha rätt mycket makt att påverka trådens utveckling, även om h*ns uppfattning inte delas av majoriteten.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

spamsy

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 13 mar-08 kl 19:59 »
Nu får ju den som inte ville se obehöriga hästar istället läsa diskussionen och det är ju bra... Slipper se min pensionerade ponny men får läsa mitt gnäll.... :)

Intressant undersökning om hästintresse ut på landet.... Kommer du Drömmare ihåg var den fanns?Upplever att det faktiskt är så... Hästar håller ju beten öppna och ägarna sköter ekonomin på annat sätt men djuren gör ju samma jobb, eller???
Minns du Drömmare var artilken fanns?

Norrsken

• -
« Svar #86 skrivet: 13 mar-08 kl 21:07 »
Intressant undersökning om hästintresse ut på landet.... Kommer du Drömmare ihåg var den fanns?

Tyvärr.. minns att det var i nån dagstidning för några år sen. Kan ha varit norrbottenskuriren, men lika gärna VLT (västmanlands läns tidning tror jag den heter.. bodde i västerås ett tag, bläddrade i den på jobbet ibland..)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 20 mar-08 kl 12:45 »
intressant läsning ;)
men framförallt härliga bilder på alla möjliga sorters hästar som man
brukar  ;) på olika sätt.

Bäsen

« Svar #88 skrivet: 20 mar-08 kl 22:51 »
Och hur är det med tävlingar i plogning......

Det där med plogning/plöjning och plogar är lite intressant. Till att börja med finns det inga tävlingar i plogning, åtminstone inte med häst.

Man kan spänna en eller flera hästar för en plog och ploga snö.
Man kan spänna en eller flera hästar för en plog och plöja en åker.

Lokla dialektala skillnader kan urskiljas i svenska språket och då kan det förekomma att man plöjer snö.

Men plogningstävlingar existerar inte om vi pratar häst.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #89 skrivet: 20 mar-08 kl 22:52 »
Jag förstår inte riktigt upprördheten som uppstod efter moderatorns försiktiga uppmaning att hålla tråden till ämnet, visst är det jättekul att forumet upplevs som trevligt, välkomnande och icke fördömande även för de som inte håller på med "brukshästar"...och visst är det svårt att dra en gräns för vad detta innebär, just därför kan man ju absolut tycka att det ska vara högt i tak och att principen för mindre relevanta inlägg bör vara att hellre fria än fälla...

Men det finns trots allt fler forum för "nöjeshästar" än för "brukshästar" och varför kan inte ett forum för brukshästar få reserveras till att handla om just dessa? Visst, en bild hit eller dit på t ex en renodlad rid- eller travhäst dör ingen av att se, det handlar väl mest om att man rent generellt kan tänka till en extra gång om ens inlägg passar bättre här eller någon annanstans. Det är väl samma sak som att man inte går in på ett forum för t ex shettisar och skriver om sina fjordingar där om man i övrigt saknar anknytning till just shettisar? Inte heller om jag går in på ett forum för nordsvenska brukshästar skriver jag ju om min kallblodstravare där.

Nu är kanske inte detta problem så extremt utbrett härinne utan detta var mest ett inlägg i principfrågan ;D.

P.S. Vill bara förtydliga att det inte var undertecknad som gjorde anmälan om nu någon tror det ;) D.S
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #90 skrivet: 20 mar-08 kl 22:59 »
Hehe...vad ser jag att jag själv gjort mig skyldig till i första inlägget i denna tråd  :o :o :o  ;) ;) ;)  ;D ;D ;D

En kallblodstravare i en tråd om brukshästar  :-[.

Nå, får skylla på att jag faktiskt gjorde ett seriöst försök att skola om honom i körningen så att han skulle kunna hjälpa till med enklare sysslor härhemma, i alla fall dra ut lite ved. Men han var väldigt stressad efter sina många år på travbanan och jag klarade inte av att lära honom stå stilla, dessutom var han nervöst lagd och gillade inte linorna. Så nu gör han karriär som ridhäst hos en annan familj  :D.

Inspirerad av en tråd på "Arbetshundar" här på forumet kom jag på att det vore kul att se bilder på era hästar!

Bidrar med en bild på mina egna vänner härhemma, 2-åriga nordsvenska bruksstoet i förgrunden och 20-årige kallblodstravarvalacken bakom.

anette i bugared

• -
« Svar #91 skrivet: 20 mar-08 kl 23:18 »

Det är väl samma sak som att man inte går in på ett forum för t ex shettisar och skriver om sina fjordingar där om man i övrigt saknar anknytning till just shettisar?

Jag fattar vad du menar, men jämförandeexemplet med forum för en speciell ras kontra forum för brukshästar är ju inte så bra, tycker jag i alla fall.
Jag menar...En Shettis är en shettis är en shettis o.s.v. Men vad är en arbetshäst egentligen??? En häst som brukas till arbete inom småbrukets sfär, men återigen, den sfären är stor och i mångt och mycket en subjektiv bedömning, både vad som är småbruk och vad som är arbete.

(Folk (läs "experter" ::)) brukar påpeka att vi gör ju ingenting med våra hästar. Vi brukar svara att det behövs inte, de vet själva vad de skall göra ;)).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #92 skrivet: 21 mar-08 kl 09:37 »
Jo, men just eftersom en klar och tydlig gräns är svår att dra blir det väl lite upp till var och en att fråga sig själv om det man tänkt posta hör till ämnet eller ej. Men eftersom det kommit många nya användare till forumet skadar det ju inte att påminna om att det ursprungliga syftet med denna tavla liksom de andra djurtavlorna härinne är att utgöra forum för just självhushållningsrelaterade diskussioner. Att döma av en del upprörda inlägg tidigare i tråden verkade ju detta inte nått fram till alla.

Jag fattar vad du menar, men jämförandeexemplet med forum för en speciell ras kontra forum för brukshästar är ju inte så bra, tycker jag i alla fall.
Jag menar...En Shettis är en shettis är en shettis o.s.v. Men vad är en arbetshäst egentligen??? En häst som brukas till arbete inom småbrukets sfär, men återigen, den sfären är stor och i mångt och mycket en subjektiv bedömning, både vad som är småbruk och vad som är arbete.

(Folk (läs "experter" ::)) brukar påpeka att vi gör ju ingenting med våra hästar. Vi brukar svara att det behövs inte, de vet själva vad de skall göra ;)).

anette i bugared

• -
« Svar #93 skrivet: 21 mar-08 kl 10:24 »
För egen del tycker jag att man kan vara generös med gränserna och låta även en ridhästägare få visa upp sin älskling. I förlängningen bidrar ju även dessa hästar till att lantbruket har avsättning för sitt överskott (foder, bete och stallplatser).

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #94 skrivet: 21 mar-08 kl 14:14 »
Det där med plogning/plöjning och plogar är lite intressant. Till att börja med finns det inga tävlingar i plogning, åtminstone inte med häst.

Man kan spänna en eller flera hästar för en plog och ploga snö.
Man kan spänna en eller flera hästar för en plog och plöja en åker.

Lokla dialektala skillnader kan urskiljas i svenska språket och då kan det förekomma att man plöjer snö.

Men plogningstävlingar existerar inte om vi pratar häst.

:-[ Jag menar givetvis plöjning..... jag får skylla på snön häruppe att man för nuvarande pratar mer om plogning än plöjning.... ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #95 skrivet: 21 mar-08 kl 14:29 »
Jo, men just eftersom en klar och tydlig gräns är svår att dra blir det väl lite upp till var och en att fråga sig själv om det man tänkt posta hör till ämnet eller ej. Men eftersom det kommit många nya användare till forumet skadar det ju inte att påminna om att det ursprungliga syftet med denna tavla liksom de andra djurtavlorna härinne är att utgöra forum för just självhushållningsrelaterade diskussioner. Att döma av en del upprörda inlägg tidigare i tråden verkade ju detta inte nått fram till alla.

Alltså, det känns som en sådan skitsak.... Trådstartens rubrik var dessutom "bilder på era hästar" och inte ex.vis "hästar som används i självförsörjningssyfte" (har man planer på att senare äta upp sin nöjeshäst så borde faktiskt även nöjeshästarna ha en plats i tråden....).

Med så luddiga gränser ang.användbarhet och brukande + att nöjeshästar och rena brukshästar har i stort sett samma behov så ser jag varken behovet av en avgränsning eller några klara gränslinjer.
Många på alternativ drömmer om självhushållning, har självhushållning till viss del  eller är helt självförsörjande. Skulle hästforumet enbart vara till för de som redan har självhushållning så tror jag inte att arbetshästforumet skulle vara speciellt levande.

Jag ger själv enstaka ridlektioner vilket hjälper mig i min dröm om självhushållning eftersom det på sikt kan göra att jag minskar min arbetstid på mitt "traditionella" jobb och ger mig tid över till mer odling etc, i vilken grupp hamnar jag då? Person x har planer på att kanske så småningom dra timmer med sin häst men har aldrig gjort det, är den då automatiskt utestängd från forumet?
Person y har en numera pensionerad arbetshäst som inte längre arbetar, är den personen välkommen?

Jag tror och tycker att mer fokus skulle läggas på att göra forumet levande och att alla användare som sökt sig till alternativ ska känna sig välkomna, den dag forumet tycks drunkna i totalt oväsentliga frågor kanske det är dags att strama upp men vi är absolut inte där idag.
« Senast ändrad: 21 mar-08 kl 14:30 av Sar »

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #96 skrivet: 24 mar-08 kl 15:47 »
Ser att tråden urartat till en principdiskussion om vilka bilder man ska "få" lägga ut eller inte. Lite trist.

Det blir lite fånigt eftersom ämnet faktiskt heter Brukshästar, var och en får väl då avgöra vad som är en brukshäst men i allmänhet är det ju hästar som används i jord- eller skogsbruket, inget konstigt med det.

Jag har faktiskt tänkt själv på att ämnet Brukshästar här på alternativ handlar om väldigt mycket annat än just frågor om brukshästar.

Jag håller med moderator att vi som skriver här ska försöka hålla oss till ämnet och att det finns många andra webbcommunities om hästar i allmänhet, som ex. bukefalos.

Tack för ordet.

Santoxen

• -
« Svar #97 skrivet: 25 mar-08 kl 18:57 »
Oj,vilken diskussion :o

Ska röra till det lite för er och slänga in denna bilden:

20-åriga Gubben (vbltravare) som drar lite pinnar i skogen, räknas han som brukshäst? ;D

Norrsken

• -
« Svar #98 skrivet: 25 mar-08 kl 19:47 »
Oj,vilken diskussion :o

Ska röra till det lite för er och slänga in denna bilden:

20-åriga Gubben (vbltravare) som drar lite pinnar i skogen, räknas han som brukshäst? ;D

Vilken söting! Har samma goa uppsyn som min! Fux dessutom! Såna gillar jag! Andra får väl ha sin åsikt :-X

Han var faktiskt väldigt lik min lillpålle! Lite mer vitt bara! Man blir ju småkär i honom på den bilden! :D
« Senast ändrad: 26 mar-08 kl 19:40 av Fru Jansson »

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #99 skrivet: 26 mar-08 kl 10:49 »
Självklart!  ;) ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser