Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm  (läst 3625 gånger)

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
Flasklamm
« skrivet: 08 mar-06 kl 20:32 »
Hur ofta och hur mycket välling ska lammungar ha.
När kan man börja dra in på det.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

middel

  • Gäst
Re:Flasklamm
« Svar #1 skrivet: 09 mar-06 kl 14:34 »
Flasklamm skall inte ha välling! De bör få lammolact eller annan mjölkersättning för lamm (viktigt att det inte är för kalvar eftersom fett och proteinhalten är aldeles för låg = lammen svälter sakta ihjäl). Lamm som får för lite näring får ett väldigt karakteristiskt utseende där huvudet och magen ser aldeles för stora ut i proportion till resten av kroppen. Ryggen är ofta krum också.

Det brukar stå på förpackningen hur man gör och när avvänjning skall ske. Om jag inte minns helt fel så sker den tvärt vid 15 kg, tvärt för att de inte börjar äta annat foder ordentligt annars.

Jag har hört att lamm till tackor som fått juverinflammtion inte skall gå med de andra tackorna eftersom de för smittan vidare via sina munnar (de brukar sno åt sig en slurk här och där när tackorna äter).

Om man är noggrann och får lammen att dricka i lammbar kan man lyckas ganska bra med uppfödningen.

Lycka till!


middel

  • Gäst
Re:Flasklamm
« Svar #2 skrivet: 09 mar-06 kl 14:35 »
Glömde:
När de är nyfödda, matning så ofta som möjligt. Kanske bara ngn halvdeceliter i början, sedan ökar man succusivt. Men som sagt det står på förpackningen till lammnäring.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Flasklamm
« Svar #3 skrivet: 09 mar-06 kl 14:44 »
LG Produkter har bra lammnäring med.

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
Re:Flasklamm
« Svar #4 skrivet: 09 mar-06 kl 22:25 »
Hej tack för svar.
Jag menade lammolact.
Vi kallar det här för välling.
Det står bara på förpackningen att när dom är små ska dom ha ofta.
Lammungen är 4 dagar gammal och jag ger den var tredje timm e även på nätterna.
Börjar bli lite trött att gå upp på nätterna.
 Tror du att den klara sig om jag inte ger den något på natten.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Flasklamm
« Svar #5 skrivet: 10 mar-06 kl 01:56 »
Jorå, jag gav mina det sista jag gjorde på kvällen och det första jag gjorde på morgonen. Satte klockan, på med morgonrocken, ner till lagårn i trätofflorna, i med flaskan och hopp ner i sängen igen ett par timmar. Saknar nästan dom stunderna.

middel

  • Gäst
Re:Flasklamm
« Svar #6 skrivet: 10 mar-06 kl 11:11 »
Den överlever säkert... men ju oftare detso bättre resultat. De första veckorna är viktigast antar jag. Jag hade faktiskt mina inne i köket i en stor papplåda de första dagarna. Minder energi går åt till värme och det är inte lika jobbigt att gå upp och mata...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser