Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensilage-spill i djupströbädd  (läst 3867 gånger)

louise

• Gäst
ensilage-spill i djupströbädd
« skrivet: 29 nov-09 kl 11:06 »
jaha, använder för första gången ensilage till fåren. De spiller lika mycket som med hö, och jag inser att jag nog måste städa undan spillet regelbundet. Enslige börjar ju mögla och blir varmt annars. Men hur lätt blir det att krafsa av det lager som är ensilage? En djupströbädd ska man ju inte pilla runt i. Hur gör ni andra?

bo_i_dala

SV: ensilage-spill i djupströbädd
« Svar #1 skrivet: 29 nov-09 kl 12:25 »
Hej!!
Låter spillet ligga kvar!

försöker minimera spillet- fundera på hur du kan göra det.
Varför blir det en massa spill, om alla djur får plats att äta samtidigt blir det mindre spring/ spill, detta är vad jag kan hjälpa dej med!
mvh

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 29 nov-09 kl 14:04 »
Har aldrig prövat själv men har hört av flera andra att de hackar ensilaget och på det sättet nästan inte har något spill alls.
Åsenfår, hundar och katter

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 nov-09 kl 14:40 »
Ja nu har jag spill. Det är ingen lösning att önska man hade mer hackat ensilage.

när ensliage ligger kvar hos kaninerna blir det värmeutveckling och mögel. Hur kan inte bli samma hos fåren?

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 29 nov-09 kl 14:46 »
En djupströbädd skall ju brinna (= bli varm och börja brytas ner). Så länge fåren rör sig på ytan har vi aldrig haft några problem med mögel, däremot kan ju bädden bli väldit blöt om det är blött silage.

lj

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 29 nov-09 kl 15:29 »
Använder normalt hö till fåren men var ett tvungen att köpa ensilage ett år. Det gick inte bra. Hade en foderhäck ute, som de selektiva varelser de är hamnade naturligtvis en del utanför. När häcken blev tom lyckades enstaka lamm ta sig in in och förorenande, naturligtvis. Men 11 tackor dog under 3 dagar. jag tror att de åt av spillet utanför häcken och fick gasbrand. Efter den erfarenheten passade jag så det aldrig blev helt urätet.

Moses

« Svar #6 skrivet: 29 nov-09 kl 17:15 »
Att du miste såpass många får tror jag inte berodde på gasbrand utan på botulisn.
Dvs ensliaget var dåligt och det fanns något dött djur, del av hare, rådjur eller sork inpressat i ensilagebalen.

hustran

« Svar #7 skrivet: 29 nov-09 kl 17:25 »
Håller med föregående. Vi fodrar alltid ensilage ute. Mockar på sommaren (ypperligt kompostmaterial) och kan flytta plats om det skulle bli för geggigt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 29 nov-09 kl 20:03 »
Vi fodrar mest med ensilage och låter spillet ligga.

Nu har de iofs rundbal ute, men förra året fodrade vi i inomhushäckarna och då blev det en del spill i ströbädden.

En nackdel med ensilage jämfört med hö är att det går åt mer halm eftersom bädden blir blötare med ensilagespillet.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 29 nov-09 kl 20:31 »
 Vi har alltid fodrat ute i fri tillgång = fåren har blivit ordentligt feta och trampar ner en hel del. Under en vecka har det gått åt 4 balar med hackad ensilage. (Ca 50 tackor ) Det ned trampade har vi skrapat bort med traktorn en gång i veckan tills det blivit för kallt så det har fryst.

I år provar jag med att lägga in balen i lagårn och fodra "för hand" morgon och kväll i foder bordet. Det ser ut som om alla bättre får sin andel då, Jag ser inget spill, det är inte bara de starka som äter hela tiden + att det går bara åt 2 balar i veckan ! Fåren verkar helt nöjda med detta.  Jag tänkte testa detta så länge de är låg dräktiga, sen måste jag nog ge dem i fri tillgång igen.
Förhoppningen är att inte få så stora lamm och så många fel lägen då lammen varit stora och inte kunnat vända sig rätt inför lammning. De får inget kraftfoder förrän efter lammning.

trädman

« Svar #10 skrivet: 29 nov-09 kl 22:56 »
Ja nu har jag spill. Det är ingen lösning att önska man hade mer hackat ensilage.

när ensliage ligger kvar hos kaninerna blir det värmeutveckling och mögel. Hur kan inte bli samma hos fåren?

Låt spillet ligga och se bara till att ströbädden håller sig torr. Min erfarenhet är att det går åt lite mer strö till fåren om man ger dem ensilage än när de får hö. Förmodligen är det delvis en effekt av att spillhöet annars blir strö som bidrar till att hålla ströbädden torr.

Wisteria

« Svar #11 skrivet: 29 nov-09 kl 23:33 »
Du kan ha snedställda ribbor i foderhäcken så att de får vrida på huvudet för att komma ut då släpper de oftast ensilaget de har i munnen och drar inte ut så mycket och att det ska gå åt mindre med spill. Låt ensilaget ligga kvar. Har du ett väldigt blött ensilaget kan man behöva strö över så att det inte blir så geggigt.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 nov-09 kl 08:49 »
Jag tänker inte bygga om hela foderhäcken nu.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 30 nov-09 kl 09:49 »
Mycket spill beror ju oftast på att ensilaget innehåller för många grova strån. Sånt fåren inte ska äta alltså!

trädman

« Svar #14 skrivet: 30 nov-09 kl 22:15 »
Mycket spill beror ju oftast på att ensilaget innehåller för många grova strån. Sånt fåren inte ska äta alltså!

Jag skulle snarare säga vill. Får är mycket duktiga på att sortera och äta det "godaste först". Tror knappast de tar skada av att äta grövre gräs, om det inte är något slags buskensilage eller andra konstigheter.

Wisteria

« Svar #15 skrivet: 30 nov-09 kl 22:19 »
Jo men lammen kan avmagra väldigt snabbt om man har för grovt grovfoder, de är finsmakare de rackarna...

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 30 nov-09 kl 22:36 »
Nackdelen med spillet är att det blir svårmockat till våren (jag gör mockningen för hand). Annars gör det mig inget att fåren dräller lite foder i ströet.
Hos kossan gjorde vi så, att hon har sitt foderbord utanför boxen och begränsad möjlighet att dra med sig ensilaget in i boxen från bordet. Hos henne är det ett riktigt slavgöra att mocka ur hennes djupströbädd på våren om vi inte ser till att så lite ensilage som möjligt hamnar i bädden.
Kanske kan man göra likadant för fåren om man inte gillar inblandningen av ensilagespill i ströbädden.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 30 nov-09 kl 23:50 »
Jag tänker inte bygga om hela foderhäcken nu.

Det behöver du inte, spillet är ingen fara. Kanske får du ströa lite mer för att hålla det torrt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Fåraherden

• -
« Svar #18 skrivet: 01 dec-09 kl 10:53 »
Vad sägs om att ha foderhäcken ute? Eller håller du fåren instängda vintertid?
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

« Svar #19 skrivet: 01 dec-09 kl 11:28 »
Citera
Jag skulle snarare säga vill. Får är mycket duktiga på att sortera och äta det "godaste först". Tror knappast de tar skada av att äta grövre gräs, om det inte är något slags buskensilage eller andra konstigheter.
De är anpassade för att äta finfibrigt. Naturligtvis ger de sig in på det grövre om alternativet är svält, men då är det kanske bättre att de får strö med det ::) Eller att man gör som jag, regelbundet rensar bort det grova och ger till nötkreatur och hästar.
Fårens ultimata längd på bete är 4-5 cm. Varför tror man då att ensilaget ska vara 50 cm och fåren ska tycka det är lika gott? Fåren vet vad de behöver och jag tror man ska respektera det. Att de ratar det grövsta har sin anledning exempelvis som Wisteria skrev.

Från: Nyttig Länk!
Citera
Dessutom en intressant rapport i Fåran (John Deere) om fårforskning i Australien: Får är kända för att kunna balansera sitt foderintag. På bete har de förmågan att söka upp och välja växter som täcker deras behov av näringsämnen och energi. dr Dean Revel konstaterar att när får blir angripna av sjukdomar eller skadedjur, medvetet äter örter som hjälper dem att bli friska. Lammen lär sig av sina mödrar. (Hur bra är det då att plocka bort lammen?)
Revel uppmanar därför till plantering av läkeväxter i betesmarken och konstarerar: "Djuren vet bättre själva vad de ska äta och vad de ska välja bort. De är själva kapabla att skapa en balanserad kost för en hälsosam mage och tarmar."

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser