Startar en ny tråd så att de som vill slippa politiken kan få slippa det. (Förresten, är jag kanske ensam om att tycka att anonyma skattepotter är mänskligare än välgörenhet vice versa personlig tacksamhetskuld och livegendom?)
När jag nu begrundat AntiUrbans länktips och PFs inlägg, (se Att inte lönearbeta) så tror jag att de ekonomiska och socialpolitiska system ni vill ha liknar det som nu tillämpas i USA. Är det rätt uppfattat? Eller finns det något annat land som ännu bättre kan exemplifiera idealet?
Vi verkade inte komma nån vart med hur urgallringen ska gå till när det gäller att strypa bidrag till alla som påstås fuska. (Lustigt nog så har väl socialdemokraterna föreslagit en konkret metod för framtida gallring, eller var det inte de som menade att folk hädanefter ska gå till flera läkare när de är sjuka?)
Men vad anser ni om företag som flyttar produktionen utomlands? (Gäller oftast lite större företag). Det är skatteflykt i stor skala anser jag, och INTE BRA för den svenska ekonomin! Ett förmodat svar: Det är inte lönsamt att bedriva företag i Sverige. Inte undra på att företagen flyttar. Investerarna vill ju ha valuta för sina satsade pengar! (UTAN att arbeta - pengarna skall göra jobbet åt de som kan investera sitt överflödskapital. Om de så har ärvt sig till pengarna i många led och aldrig lyft ett finger. min anm.) Och det är helt naturligt, förstås. "Om man accepterar att "min omsorg om mitt liv" är något gott, då måste man också acceptera att "någon annans omsorg om sitt liv" är något gott - och då kan man inte leva sitt liv på ett sätt som kränker andras egenintresse." (tänkvärda ord av Per-Olof Samuelsson,
www.nattvakt.com). De ger ju faktiskt människor bröd för dagen i de länder, dit de flyttar produktionen! Så skattesatsen kan väl i princip aldrig bli låg nog, så länge det finns möjlighet att tjäna mera på att inte betala skatt i Sverige och så länge det finns länder kvar med lägre skatter, lägre löneläge, färre fackföreningar och lägre social välfärd än vad vi har? Eller var ligger den optimala procentsatsen??? Räcker det cirka precis till att hålla oss med militär, rättsväsende och polis?
PS: I motsats till P-O Samuelsson tycker jag att altruism är lika med egoism och inte ett förvirrat hyckleri. Ingen gör något för någon annan utan att själv tjäna på det. Det är bara så att vissa är lagda så att sinnesfrid/känna sig "god" etc. väger tyngre än materiell standard. Har man stor inlevelseförmåga så "lider" man med sina medmänniskor. Kanske en psykologisk felkonstruktion, men det egna lidandet lättar då genom tron att man kan minska lidandet för andra. Inte min bag - men kanske Moder Theresa trodde att Gud älskade henne mer för hennes gärningar? De döende hon plockade in från gatan sket nog högaktningsfullt i vilket!!!