Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket isolerar egentligen en gardin?  (läst 22955 gånger)

Menteverde

Hur mycket isolerar egentligen en gardin?
« skrivet: 25 nov-09 kl 22:35 »
Det är ju givet att en gardin framför ett fönster ökar isoleringseffekten ganska mycket, frågan är bara hur mycket?

Detta skiljer ju sig såklart mycket från fall till fall, men skulle gärna vilja ta del av några sakliga och vetenskapliga exempel.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Hur mycket isolerar egentligen en gardin?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-09 kl 22:43 »
Värme kan ju överföras på tre olika sätt: ledning, strålning och konvektion.

Gardinen är inget vidare värmeisolerande vad beträffar ledning av värme, men däremot stoppar den strålningsförlusterna genom fönstret. Om den är lämpligt placerad (sluter tätt mot fönsterbrädan osv) så kan den också hindra konvektion, dvs att den varma inomhusluften strömmar förbi fönstret, kyls där och orsakar "kallras". Man får en stillastående halvkall luftkudde mellan gardinen och fönstret.

Det är nog svårt att ge några allmängiltiga siffervärden, är jag rädd. Gardinen gör också definitivt bättre nytta ju sämre fönstret är (1-glas, otätt runt fönsterbågarna osv).

Pysslan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-09 kl 23:13 »

Ja det viktigaste är ju att se till så gardinen inte hänger så värmen brån batteriet går bakom och värmer bara fönstret.

Jaghar ett stort fönster som är dåligt isolerat. Brukar låta rullgardinen vara nere gansk ofta då det är riktigt kallt. Drar upp när (om) solen först fått värma mellan fönster och rullgardin. I solfallet spelar ju färgen på gardinen en viss roll också.

Menteverde

« Svar #3 skrivet: 25 nov-09 kl 23:33 »
torbjorn: Jo, så är det ju, borde specificerat mig lite noggrannare.

Egentligen borde man kanske ha radiatorerna utskjutna en bit från väggen så att man kan ha en gardin mellan väggen och radiatorn. Eller låga radiatorer, så luftflödet går förbi den stängda gardinen.

Allmängiltiga siffervärden går nog inte att ta fram, men däremot måste ju några detaljerade enskilda exempel finnas.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 26 nov-09 kl 00:32 »
Har tyvärr inga siffror.

För att få en bra effekt av gardiner som ska isolera så måste man ha tjocka tyger. Gardinerna sys med ett fordertyg på baksidan. Gardinerna blir alltså i dubbelt tyg. De ska även vara så pass breda att de har veck även när man dragit för dem.

Har varit i England "förr i tiden" och fått uppleva detta live i div gamla dragiga hus/gods med enkelglas i fönstren.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

teufel

« Svar #5 skrivet: 26 nov-09 kl 23:27 »
Menteverde:
Det finns reflekterande plåtar att köpa för att hindra värmen som strålar in i väggen bakom radiatorn, att värma upp väggen.
Googlade lite och hittade den här produkten:
http://www.v-reflektor.com/reflektorer.html

Vill man göra en enkel lösning själv monterar man aluminiumfolie på en träskiva som man sticker in bakom radiatorn. Har man elradiatorer måste man demontera dem och montera tillbaka dem ovanpå träskivan, för att bibehålla rätt avstånd till brännbart material.

/P

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 26 nov-09 kl 23:36 »
För att en sån där värmereflektor ska fungera bra i längden så måste man hålla den ren och blank. Det är alltså en stor fördel att lätt kunna dra ut den.
Istället för aluminiumfolie på träskiva kan man använda s k husvagnsplåt, alltså småknottrig aluminiumplåt som är blank på ena sidan och målad på andra sidan. Den är tillräckligt styv för att hålla formen av sig själv.

Moderna elradiatorer kan man ofta fälla ut från väggen för att göra rent bakom, i så fall är det ju inget som hindrar att man skruvar fast plåten bakom radiatorns väggfästen.

teufel

« Svar #7 skrivet: 27 nov-09 kl 11:09 »
Vad är det som gör att "husvagnsplåt" reflekterar bätre?
Knottrigheten, eller tjockleken på metallen eller att den är målad på ena sidan?

Jag googlade runt lite och hittade diskussioner på en del forum kring principen för sådana reflektorer. Många var tveksamma till att de fungerar, och en del trodde att de i praktiken bara ger max 1% besparning.
Jag skulle gärna vilja ha lite mer fakta kring hur det förhåller sig.
Är det någon som har någon bra oberoende kontakt på ett testinstitut eller myndighet, gällande det här?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 nov-09 kl 13:06 »
Jag funderar i liknande banor:  hur mycket isolerar tjockare väggbonader i ett timmerhus?
Detta användes ju  mycket förr i tiden. Var det för isoleringseffekten eller för att täta småspringor?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #9 skrivet: 27 nov-09 kl 16:24 »
Småspringor känns mycket enklare att täta med lämpligt drev förr bl.a. vitmossa och idag kanske även glas eller stenull så jag tror inte att det var främsta anledningen.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 28 nov-09 kl 00:21 »
Vad är det som gör att "husvagnsplåt" reflekterar bätre?
Knottrigheten, eller tjockleken på metallen eller att den är målad på ena sidan?

Den reflekterar inte bättre än vilken annan blank aluminiumplåt som helst, men eftersom den blanka sidan är eloxerad håller den sig blank länge och knottrigheten gör att den är styvare och lättare att hantera än en lika tunn slät plåt. Dessutom är den lätt att komma över i stora släta sjok från husvagnsvrak.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 28 nov-09 kl 00:53 »
Jag funderar i liknande banor:  hur mycket isolerar tjockare väggbonader i ett timmerhus?
Detta användes ju  mycket förr i tiden. Var det för isoleringseffekten eller för att täta småspringor?

Väggbonader togs fram till fest. Man klädde in hela väggar med bonader och tyger. Det var inget man hade hängandes på väggarna i vardagsslag i stugorna. Traditionen har förhistoriska anor. Ordet bonad = göra i ordning. De hängde uppe en kort tid då de annars blev nedsmutsade av vedeldningen i stugorna. [Wikipedia]

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

vilde

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 28 nov-09 kl 12:01 »
En gång i tiden har jag hört att ett tvåglasfönster med en rullgardin nere är lika bra som ett treglasfönster. I mitt hus där jag har tilläggsisolerat huset från insidan har jag hyfsat djupa fönstersmygar, inne i smygarna har jag rullgardiner, de drar jag ner på kvällarna. Gardinerna är inte täta men jag inbillar mig att de tar bort en hel del av den värmestrålning som annars går ut genom glaset mot en svart himmel på natten.

Pysslan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 nov-09 kl 15:26 »
... Gardinerna är inte täta men jag inbillar mig att de tar bort en hel del av den värmestrålning som annars går ut genom glaset mot en svart himmel på natten.

Jag är övertygad om att det är så. Dessutom lämnar en del av draget bak rullgardinen.

Menteverde

« Svar #14 skrivet: 30 nov-09 kl 21:37 »
Persienner! Förfular inte ett vardagsrum så som en rullgardin men lär ge ett bättre U-värde än en sådan.

Läste i en PDF om energiglas att ett energiglas kombinerat med ett vanligt glas i ett standard kopplat fönster ger ett U-värde på 1,8-1,9. Detta energiglas stoppar e.u 85-96% av strålningsförlusterna.

http://www.trosa.se/PageFiles/905/Broschyr%20f%C3%B6nsterrenov%20med%20energiglas.pdf?epslanguage=sv

Nej, länken är inte så rolig som man kan tro när man ser adressen.  ;)

Persienner lär stoppa strålning minst lika bra och försvårar dessutom konvektion mellan glasen. Därför kan man med fog anta att U-värdet blir lika bra eller bättre som med ett energiglas om man har persienner i fönstret.

En gardin stoppar mycket strålning men värms också upp av rummet och börjar stråla själv. Detta gäller särskilt mörkare gardiner. Som nämnts bör nog en gardin vara tjock och sluta ganska tätt runt fönstret. Rimligtvis borde den ju inte ligga över en radiator heller.

Man kan ju kanske sy gardinen dubbel och lägga typ underlagsfoam för golv i den. En kort sån vit gardin som inte når över radiatorn kombinerat med persienner och man får antagligen ett kanon U-värde! Synd att korta gardiner är fulare än långa dock.

Det här med reflektorplåtar bakom radiatorn tror jag är överdrivet. Är väggen bakom vit reflekteras ändå runt 80% av strålningen.

vilde

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 01 dec-09 kl 16:53 »
Citera
Persienner! Förfular inte ett vardagsrum så som en rullgardin men lär ge ett bättre U-värde än en sådan.

Smaken är som baken..... jag tycker persienner är mycket fulare än rullgardiner ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 04 dec-09 kl 09:47 »
Smaken är som baken..... jag tycker persienner är mycket fulare än rullgardiner ;)

Jag med!  :)

Kan berätta att i hallen uppe i vårt hus har vi två fönster med enkelglas och inga innanfönster (förre ägaren modifierade karmen av någon anledning så de gamla inte passar längre och den nuvarande ägaren har inte fått tummen ur att göra något åt det). På vintrarna har det alltid varit kallt i hallen och speciellt när det blåser, då är hela huset kallare. Förra året satte jag upp rullgardiner och drar ner dessa när det är riktigt kallt. Det blir då en knapp dms luftspalt mellan enkelglaset och rullgardinen som går utanför fönstersmygen och ligger an mot fönsterfodret. När jag drar ner rullgardinerna så drar jag ner dem så de slutar bakom elementen. Vid kallt och blåsigt väder så kan det göra 5 grader och t o m mer (om det är nordliga vindar) i temperatur. Så i vårt fall isolerar de rejält.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #17 skrivet: 08 dec-09 kl 21:35 »
Jag har använt textilvaxduk och gjort rullgardiner av, de går innanför elementet och tätar bra. Utanför dem har jag rätt tjocka gardiner som jag också drar för när det är kallt.

I det gamla huset som har lösa innanfönster ska vi byta rutorna i innanfönstren til energiglas så småningom. Tror det blir kalasbra
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

stedevil

« Svar #18 skrivet: 09 dec-09 kl 09:00 »
Håller just nu på att totalrenovera en lägenhet. Istället för karm och dörr till ett rum där möbler mm står så är det fasttejpat ett gammalt lakan lite halvdant i ovankant som räcker ner till golvet. När resten av lägenheten hade radiatorerna avstängda och höll 10C så fick jag skruva ner termostaten på radiatorn i det rummet för det höll 25-30C.

Så hur mycket isolerar en gardin? Förbluffande mycket...

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 dec-09 kl 09:14 »
jag bor i hus i ett land där nästan alla har bara englasfönster. Det finns thermogardiner att köpa och alla har dom. Det finns inga element under fönstrena och man har tjocka draperier med typ vaxduksbaksida. Det gör MYCKET skillnad att dra för gardinerna och så fort solen går ner så dras gardinerna för. Kallaste ute temperaturen är 3-6 minus nattetid och jag har haft ner till bara 5 pluss inomhus då det inte finns isolering i väggarna. Skillnaden mellan att dra för gardinen eller inte är ENORM.
Dom flesta har gasolvärmare eller lösa elelement eller vedspis.
Jag har bar vedspis och att dra för gardinerna är STOR skillnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser