Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för hundar?  (läst 106116 gånger)

manna

• -
Re:Vad har ni för hundar?
« Svar #40 skrivet: 23 maj-06 kl 21:01 »
Jag säger tvärtom. Glöm vallhundarna om det bara gäller att gå hemma på gården, utan "riktigt" arbete. Islänningarna är ypperliga gårds- och vallhundar, men de skäller som bara den. Vaktar gör de oxå.

Jag hade tittat efter hundarna i rasgrupp 9, sällskapshundar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

filurfigur

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 maj-06 kl 21:18 »
Ja jag tänkte att hunden kanske skulle få valla eftersom Lena skrev att hon hunden ska gå ihop med katt, kanin och får. Valla fåren alltså!  :D

Men ska man bara ha hunden som sällskap, så är det ju såklart vettigt med en hund ur sällskapshundsgruppen.

En söt liten cavalier kanske?!?!  ;D  *skämt o sido* Det är en underbar liten hund. Pigg och glad, är med på allt. Men så hade jag turen att köpa en cavalier av en av de uppfödare som har sunda, glada och pigga hundar med framåtanda.  :)

manna

• -
« Svar #42 skrivet: 23 maj-06 kl 21:21 »
... och jag läste "gå ihop" som "gå ihop", dvs fungera tillsammans med...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #43 skrivet: 23 maj-06 kl 21:41 »
Har en mycket vacker snäll mammig bortskämd och enormt stor svart Irländsk Varghund.

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #44 skrivet: 23 maj-06 kl 22:02 »
Filurfigur

Seamus är nu inne på sin 15:e vecka, han börjar bli stor och tung och framförallt stark i käftarna, vill gärna bita i tröjärmen eller byxbenen, liksom för å kolla om jag blir rädd eller backar, han testar hela tiden och en gång har jag behövt bli riktigt arg på honom, då tittade han inte mer på mig den kvällen utan lommade snällt å la sig när han kom in. Första gången det hänt dessutom...

Annars går det bra, han är med mig på jobbet 2 dagar i veckan, dels för och vänja sig vid mig eftersom det är jag som kommer ha honom omkring mig,dels för att pränta honom på mig och mitt mönster. Han börjar visa vaksamhet mot vissa människor på jobbet men än så länge inget morr eller skäll. Men han har bra koll redan.

Lena A

Om jag varit som du och bor på gård hade jag som ovanstående säger valt en hund ur grupp 9, varför inte en Grand Danois, de kräver mycket lite motion, första 1,5 åren ingen alls eftersom de växer så fort. De är bra vakthundar, skäller inte mycket och är mycket trevliga i lynnet. De sover mestadels men har full koll om nånting händer. Och de äter inte så mycket som folk vill tro.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lena A

« Svar #45 skrivet: 24 maj-06 kl 10:59 »
Manna, ja jag menade att "gå ihop med" är lika med "fungera ihop med".

Tack för tips hittills.  :)

Ja, det låter som om det kanske borde bli en ur sällskapshundsklassen.

Filurfilur, Cavalier har jag inte tittat på men du verkar gilla den och det är bra att den är lätthanterlig.

Jag tror Grand Danois och Irl varghund är för stora (även om jag gillar dem). Huset är inte särskilt stort och vi ska ju få plats också  ;)

Vallhund är jag osäker på...... vi har 2 får  ;D, så mycket vallning lär det inte bli.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #46 skrivet: 24 maj-06 kl 14:25 »
Fördelen med Grand Danois är att de bara ligger och slöar hela dagarna, man kan liksom "stig över" dem :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sockergryn

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 24 maj-06 kl 16:17 »
Tyvärr dras cavalieren med en massa sjukdomar, det kan ju vara något att tänka på.

Annars rekommenderar jag labrador, fungerar utmärkt som gårdshund.

filurfigur

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 24 maj-06 kl 17:08 »
Ja det är sant att det finns en del sjukdomar på cavalieren. Dels kan de få blåsljud på hjärtat, och dels kan de få någon ögonsjukdom. En del har lite dåliga tänder, men om det beror mest på hunden eller på att ägaren inte sköter sin hunds munhygien ordentligt, det vet jag inte...

Hur som helst är det ju viktigt att välja en uppfödare med omsorg, och att man kollar upp linjerna, så att det är bra hundar bakom valpen.

Det finns ju tyvärr en del rasbundna sjukdomar inom många raser, men en seriös uppfödare avlar på bra hundar och de följer rasklubbarnas och SKKs rekomendationer. De uppfödare jag känner arbetar hårt med att få fram bra hundar och att raserna de har ska bli friska och sunda.

Jag har en cavalier själv, så jag är ju inte helt opartisk.  :) Men jag känner ganska många som har cavalier, och eftersom jag nästan bara har vänner och bekanta inom hundvärlden så måste jag ju ändå säga att en lättare och behändigare hund får man ju leta efter. Lätta att ta med sig, men inte så små och klena att de inte orkar gå långa skogspromenader och sånt. Alltid pigga och glada, och så är de så supersnälla och mysiga. Den enda nackdelen jag kan se med en cavalier är de, som de flesta andra pälshundar, fäller lite. Och så är risken att man matar dem så de blir tjocka, för de tittar ofta på en som om de inte fått den minsta matsmula på över en månad... trots att de precis ätit upp sin mat. Men de kan ju inte öppna kylskåpet och servera sig själv, så man får ju helt enkelt lära sig att stå emot de där ögonen.

Min cavalier fyller snart 8 år och folk tror fortfarande att hon precis vuxit ur valpstadiet nästan... och hon har i stort sett varit frisk hela livet. Har bara fått en pinne i ögat en gång, så att hornhonnan gick sönder, och så har hon skadat benet i ett agilitylopp på en tävling.

Nåja, du får köpa vilken hund som helst såklart. Jag ska inte sitta här och göra alltför mycket reklam för cavaliererna nu... var och får ju skaffa en hund som passar dem själva. Vi är ju alla olika och har olika behov och krav.  :)

Lena A

« Svar #49 skrivet: 25 maj-06 kl 11:03 »
Filurfigur. Tack för info om Cavalieren. Jag har också förstått att den är behändig och lättsam.

Sockergryn. Ja, labradoren är en ras som jag gillar och även Golden. De "passar" inbillar jag mig bra som gårdshund.

Kimma. Grand Danoisen låter intressant, men det är ju ett jättehund  ??? ;D Får den för sig att springa inomhus, så får den ju inte plats ;D ;D ;D Berätta gärna mer om den. Hur som helst kan ju en sådan bara kliva över eltråden till fåren  ;D, så där lär inte vara problem. Dessutom är den ju större än fåren, så de kanske får slag  ;D ;D

Vi får se vad det blir för ras tids nog.

Suorja

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 25 maj-06 kl 14:39 »
bland ras, husky- podenco...eller som vissa vill få det till ..renrasig alaskan husky..ha ha

fin o frisk är hon vart fall

Lena A

« Svar #51 skrivet: 26 maj-06 kl 09:04 »
Suorja, vilken härlig hund och vilken fin bild!! ;D

Susanne

« Svar #52 skrivet: 26 maj-06 kl 14:22 »
Suorja, kan inte annat än hålla med Lena: fin hund!  :D
Är han lika duktig i draget som han är fin?

Suorja

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 26 maj-06 kl 19:35 »
tack..

nja, hon har tyvärr aldrig fått chansen att dra med ett spann. men hon drar min axel ur led när vi är ute o går... >:(
så vi brukar ta cykeln... :)

Lusa

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 28 maj-06 kl 13:01 »
5 amerikansk bulldoggar som är med och jobbar drar lite kärror med ved odyl och en mops som föser fåren och fjäderfäna

mvh  Dennis

vad roligt att du använder hundarna i det arbetet, borde fler göra:)
vilken modell av am bulldog är det du har föresten? och många! har ni uppfödning? *lite nyfiken*

Lusa

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 28 maj-06 kl 13:06 »
Querst, hur är Bichon Frisé som gårdshund  ???. Du kanske inte bor på landet?

Vad tycker ni andra man ska skaffa för hund  ??? Hunden ska kunna springa fritt på gården, gå ihop med katt och andra djur (inkl kanin och får), inte vara alltför vaktig och skällig, inte heller behöva massvis med motion (frånsett att den får springa av sig på gården) utom normala promenader.

någon mastiff skulle jag säga

Lena A

« Svar #56 skrivet: 28 maj-06 kl 19:32 »
Mastiff har jag också fått råd att skaffa från andra. Men de dräglar väl  ??? Det är inte så kul om hunden är inne  ;)

Bondbruden

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 29 maj-06 kl 22:30 »
Hejsan

Jag har en tollare (nova scotia duck tolling retriever) som heter Tindra och är 1 år gammal. Har tidigare haft blandraser i 18 år, men nu alltså skaffat min första "pappershund". Helt underbar ras  :). Hon är med mig på gården och hjälper till med alla djuren. Vi tränar lydnad och deltar i utställningar med henne, men skall börja träna henne i jakt nu också och i agility då hon blir lite äldre, typ nästa sommar.
Om hon blir finsk utställningschampion, får godkänt på anlagsprovet, samt har bra höfter, armbågar och ögon kommer vi att ta åtminstone en valpkull efter henne. Håller som bäst på att fundera ut ett namn till vår kennel...

Skulle vara kul att komma i kontakt med andra tollar-ägare!

Hälsningar: Johanna

Lena A

« Svar #58 skrivet: 30 maj-06 kl 09:44 »
Det låter som om tollaren skulle gilla mina hönor  :'(, alltså kanske inte en bra gårdshund.

Lusa

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 30 maj-06 kl 11:55 »
Mastiff har jag också fått råd att skaffa från andra. Men de dräglar väl  ??? Det är inte så kul om hunden är inne  ;)

vissa mastiffraser dreglar ju en del, men inte alla. Min gör inte det (cane corso), en behändig, trevlig och nätt mastiff, ingen jakt eller  intresse av andra djur, barnvänliga, lugna, håller sig kring sin familj och bostad. Vakten finns där, men endast på gott. Inget aggressivt eller överdrivet. Det är min erfarenhet av främst cane corso (och andra mastiffraser) som jag vet om bor på landet och strosar omkring som "gårdshundar".En mastiff i koppel i stan är inte en lycklig mastiff, det är främst där tråkiga incidenter skett, det är inte en lyckig hund!

http://www.racc.nu
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 12:13 av Lusa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare
torbjorn, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser