Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering av vind i fritidshus.  (läst 15325 gånger)

Frithioff

Isolering av vind i fritidshus.
« skrivet: 24 nov-09 kl 08:23 »
Jag har en fråga angående isolering.
I fritidshuset så består isoleringen på vinden av ca: 5-10cm sågspån.
Jag läste någon stans att mineralull isolerar ~2.5 gånger bättre än sågspån vilket fick mig att börja tänka på att skyffla ut spånet och lägga in mineralull.
Men då kom min fru och sa att hon läst om att man kunde få fuktproblem på vinden om den inte värmdes upp.

Då till min fråga.
I ett fritidshus som står ouppvärmt större delen av året, stämmer då det som min fru läst eller är det bara att köra på med att byta isoleringen?
Behöver jag tänka på något speciellt?

Mabande

SV: Isolering av vind i fritidshus.
« Svar #1 skrivet: 24 nov-09 kl 10:47 »
Tyvärr kommer jag nog inte ge så mycket hjälp här, men hade en fundering:
Hur ofta värms stugan upp och är den eventuella vinsten i el / ved värd kostnaden i material / arbete?

D.v.s. om stugan används ett par helger under vintern och mycket på sommaren så kanske det är värt de där extra tiorna som det kostar i uppvärmning att slippa krypa omkring med mineralull i byxorna en helg eller två? ;)

Om spånet har sjunkit ihop kan det i och för sig vara en idé att skyffla ut och lägga nytt (antingen med spån eller mineralull).

Frithioff

« Svar #2 skrivet: 24 nov-09 kl 10:49 »
Det är inte mer än 5-10 cm spån på vinden och jag tänker mig inte vinsten i kr utan snarare i att ha lite mer värme kvar i huset på morgonen när man ska kliva upp och börja elda igen.
El har vi ingen i stugan.

stedevil

« Svar #3 skrivet: 24 nov-09 kl 10:57 »
Spånisoleringen vädrar ut fukt, mineralullen gör det inte. Tycker det därför är en mycket dålig ide att göra som du tänkt i en sällan uppvärmd stuga. Skyffla i så fall ut mer sågspån är mitt tips. 30-40cm är inte fel. Alternativt någon cellulosa lösull som tex warmcell, som också den transporterar fukt. Båda alternativen är dessutom bättre för din hud och dina lungor att jobba med och kanske för er nästa generation med.

Mabande

« Svar #4 skrivet: 24 nov-09 kl 12:16 »
jag tänker mig inte vinsten i kr utan snarare i att ha lite mer värme kvar i huset på morgonen när man ska kliva upp och börja elda igen.
Ah! Det var en vinst jag inte ens tänkte på, den är värd många sköna slantar och mycket jobb :D

Då säger jag nog som stedevil: skyffla på mer spån/ lösull - relativt billig och enkelt :)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-09 kl 17:00 »
Jo, spån isolerar skitdåligt på en svenska !
Dessutom när råttorna har sprungit runt där i några decennier eller mer så är det mera råttlort än spån som isolerar  ;)

Ett alternativ är att isolera med cellplast, dagens cellplast har ungefär samma ånggenomsläpplighet som trä men har noll kapillärsugning och tar åt sig max 2-3% vatten men isolerar dubbelt så bra som mineralull - och sådär åtminstone en 5-6 bättre än spånet.

Cellplasten idag är närmast att jämföra med Gore-Tex som släpper ut ånga men stänger ute väta.

I princip är det bara i ett dragigt vedskjul eller på en loge med glespanel som man inte ska isolera ordentligt, alla former av "riktiga" hus blir bättre med lite isolering... och även spånet hör mera hemma i vedskjulet än i huset.

Frithioff

« Svar #6 skrivet: 24 nov-09 kl 17:58 »
Nackdelen med cellplasten är då priset.  :(
Problemet är att vi bara hyr stugan så vi vill inte lägga ner för mycket pengar och hyresvärden lägger inte ner något på husen mer än material till yttre underhåll.

stedevil

« Svar #7 skrivet: 24 nov-09 kl 18:15 »
Ett alternativ är att isolera med cellplast, dagens cellplast har ungefär samma ånggenomsläpplighet som trä men har noll kapillärsugning och tar åt sig max 2-3% vatten men isolerar dubbelt så bra som mineralull - och sådär åtminstone en 5-6 bättre än spånet.

Cellplasten idag är närmast att jämföra med Gore-Tex som släpper ut ånga men stänger ute väta.

??? Kan du ge en länk till detta supermaterial med Lambda 0,015-0,02W/mK och utmärkta ångdiffution nästan utan att något stannar i materialet.

Låter som en saga för mig.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #8 skrivet: 25 nov-09 kl 00:55 »
För mig oxå, berätta.....

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 25 nov-09 kl 08:38 »
Helst: Lägg på vindpapp på befintligt spån för att få luften att "stanna upp". Obs ingen plast eller liknande. Köp några säckar kutterspån på närmasta ställe och bred ut. Lägg mineralull närmast skorstenen!

Annars: Oftast så är det inga större problem med mineralull och liknande - men det kan bli så var försiktig. Skulle tro att du kan göra på samma sätt med vindpapp och sen rulla ut mattor med 10 cm mineralull. Täta noga vid alla genomföringar - exempelvis skorsten så inte fuktig, varm luft går rätt in i isoleringen. Som sagt - detta kan innebära problem men är en vanlig lösning som oftast går bra.

Dessutom är det ju inte ditt hus!  ;)

Tänk bara på att inte lägga isoleringen hela vägen vid takfoten utan stick gärna ner en bit masonite eller liknande för att ha en luftspalt mot yttertaket.

Lycka till!

pallebulan

« Svar #10 skrivet: 25 nov-09 kl 20:41 »
Ersam verkar ha koll på läget!Kutterspån isolerar Mycket bättre än sågspån(fråga på närmaste snickeri)
och är lättare att hantera,lägg i säck å bara ös ut!
Kom ihåg en rejäl luftspalt mellan yttertaket å spånen med masonit,papp,el dyl som håller spånen på rätt ställe.
Vidare föreslås en ventil i varje gavel strax under nock för att undvika kondensproblem.
Använd ej plast i någon form!
                                                                              lycka till

Menteverde

« Svar #11 skrivet: 25 nov-09 kl 21:27 »
Frithioff:
Byt inte isoleringen, kompletta bara med mer.

Här nedan kan du se hur distansen mellan taket och isoleringen ska göras. Detta är mycket viktigt, då det annars gärna blir kondens på taket med fuktskador som följd.

http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/konsument/vinden/vindsbjalklag/vindsbjalklag.html

Paroc säljer en specialprodukt för detta men det går såklart lika bra med någon skiva (t.ex. det som säljs under namnet Masonit) och någon form av distans bakom.  

Eftersom det inte är ditt hus som inte ens alltid står uppvärmt så är det ju knappast värt att lägga speciellt mycket tid och pengar på riktig isolering.

Annars hade man ju velat göra huset riktigt luftätt inifrån för det första och sen isolerat ovanpå sågspånet. I gamla hus brukar en väldigt stor del av värmeförlusterna gå ut genom små otätheter överallt.

Att tilläggsisolera med lösull är mycket bekvämare än vanliga skivor iallafall, om det är mest ekonomiskt vet jag inte.

Ekofiber verkar vara ett relativt miljövänligt isolermaterial:

http://www.ekofiber.se/

Vanlig minerallösull finns det ju med. Rätt jävligt att jobba med, men att spruta en liten vind med lösull tar ändå inte mer än någon timme.

Instämmer i att det inte ska vara plast i ett hus som inte alltid står uppvärmt eftersom det i ett sådant hus vandrar fukt åt båda hållen och man kan då få kondens på plasten. Förvärrar också eventuella vattenläckage från taket.

Ska du isolera med spån tycker jag du ska lägga t.ex. 45 mineralull på spånet för att göra det mer brandsäkert. Samma sak precis runt skorstenen, där bör du ta bort spånet och lägga mineralull tjockare runt, hur mycket får någon annan svara på.

Tacitus:
Också sugen på lite mer fakta om denna cellplast som förmodligen inte ens Nasa har.
Förutom detta tror jag inte att ett material som cellplast är tillåtet eller iallafall rekommenderat att ha i samma utrymme som murstocken.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 25 nov-09 kl 21:33 »
På tal om att spruta lösull, så brukar det löna sig att anlita någon entreprenör som sprutar maskinellt hellre än att köpa lösullen i säckar och skotta ut själv. De där entreprenörerna brukar ha mycket bättre pris på lösullen än man någonsin kan få som privatperson.

När jag isolerade mitt vindsbjälklag för 7 år sedan, så jämförde jag priser på lösull i säck på olika ställen, det låg mellan 12000 och 26000 kr, jag tror att Coop bygg var billigast och Beijer dyrast (då räknade jag med 35 cm lösull och 70 m²). Sedan blev det så att jag anlitade en entreprenör istället, och det slutade med 8500 kr sammanlagt - material, maskinhyra och arbete!

Frithioff

« Svar #13 skrivet: 25 nov-09 kl 22:11 »
Tack för alla tips.
Anledningen till att jag funderade på att byta ut sågspånet är att det har legat där sedan huset byggdes och har blivit rätt så kompakt. Det har även på vissa delar läkt in vatten från taket så spånet ser inte så fint ut längre.

Litemotvalls

« Svar #14 skrivet: 25 nov-09 kl 22:28 »
Tillhör dem som har goda erfarenheter av cellulosafiberisolering av typ Ekofiber, både på vindar, väggar och slutna bjälklag. Undviker mineralull av flera skäl och är mycket tveksam till cellplast som vindsisolering. Ska kanske nämna att jag jobbat inom byggbranschen sedan 1963, så jag har sett en hel del exempel.... Lycka till Frithioff!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 25 nov-09 kl 22:37 »
Om man isolerar med mineralull så bör man ha plast underst, så att inte ev fuktig luft innifrån kondenserar i isoleringen, det vandrar inte ut utan blir bara blött!
med cellulosabaserad isolering vandrar fukten ut och torkar uppepå.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Menteverde

« Svar #16 skrivet: 25 nov-09 kl 22:44 »
Temeriaire: Nej, inte i ett hus som inte står uppvärmt året runt. I ett konstant uppvärmt hus vandrar fukten alltid utåt vintertid. I ett hus som inte alltid är uppvärmt vandrar ibland fukten utåt och ibland inåt. Dom gånger då fukten vill vandra in i huset kan man få kondens på plasten vilket kan ge fuktskador.

Därför ska ett fritidshus tätas från insidan med t.ex. vindpapp, drevningar, akryltätning och allt vad som nu kan vara praktiskt bara det inte är vattentätt.

Jag är skeptisk till att cellulosa isolering skulle vara så magiskt bra mot fukt. Däremot verkar det ju miljövänligare och trevligare att arbeta med.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 25 nov-09 kl 22:48 »
Härom veckan såg jag ett bra exempel på att fukt kan vandra även genom mineralull.

Huset byggt på 60-talet, från början ca 100 mm mineralull på vindsbjälklaget som kompletterades med ett lika tjockt lager till i mitten av 70-talet. Ingen riktig plastfuktspärr utan bara vindskyddspapp i botten, innertaket är gjort av spåntade träfiberplattor.
Diverse plankor och skivor är utlagda mellan takstolarna som landgångar, på ett ställe låg en stor plåt direkt mot mineralullen. När den lyftes bort så var den sjöblöt på undersidan! Man bör notera att det inte fanns några glipor i mineralullen under plåten.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 25 nov-09 kl 23:03 »
Härom veckan såg jag ett bra exempel på att fukt kan vandra även genom mineralull.

Huset byggt på 60-talet, från början ca 100 mm mineralull på vindsbjälklaget som kompletterades med ett lika tjockt lager till i mitten av 70-talet. Ingen riktig plastfuktspärr utan bara vindskyddspapp i botten, innertaket är gjort av spåntade träfiberplattor.
Diverse plankor och skivor är utlagda mellan takstolarna som landgångar, på ett ställe låg en stor plåt direkt mot mineralullen. När den lyftes bort så var den sjöblöt på undersidan! Man bör notera att det inte fanns några glipor i mineralullen under plåten.

Det är ju klart, var vattnet stannar beror ju på var kondenspunkten är, i det här fallet var den tydligen ovanför isoleringen, så det kondenserade på plåten, men det kan ju kondensera inne i isoleringen också...

Menteverde: Det är ju iaf så att tex ekofiber är typgodkänt utan ångspärr, men inte gullfiber vad jag vet.  Finns också Tex Vital träfiberisolering som gör reklam om just detta att man slipper plast i huset. Och sen är det ju såå mycket trevligare att hantera.

Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Frithioff

« Svar #19 skrivet: 25 nov-09 kl 23:27 »
Så om jag använder mineralull så får jag problem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

904 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser