Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hökbesök - brukar de hållla i sig?  (läst 7850 gånger)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Hökbesök - brukar de hållla i sig?
« Svar #40 skrivet: 06 dec-09 kl 07:27 »
skator är bra på att varna oxå...hade en sparvhök på besök i förrgår som satt på biltaket! och spanade på unghönsen..gjorde inget trots att en grupp dvärgkochin var ute oxå..var helt cool och satt bara och väntade på att han skulle prova på nån kochinhöna men höken flög iväg efter en 10 min utan att göra nåt försök..vet att dom kan slå skator men där går nog gränsen...en dvärgkochin skulle den nog oxå klara av men dom ser ju större ut än vad dom är pga fjäderdräkten
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #41 skrivet: 08 dec-09 kl 14:08 »
För två veckor sedan tog hökjäveln vår fina Vera, en av våra första fem hönor (Lohmann), den finaste av dem såklart. Vi stängde in hönorna i hönsgården och lät dem gå där tills i dag, min man skulle jobba i trädgården och tyckte att de kunde få vara fria. Vi gick bara in för att fika när jag hörde ett himla liv på tupparna. Jag gick ut och såg en av de vita tupparna jaga en annan av de vita tupparna, de brukar vara osams och tänkte först att det bara var det, men sen såg jag att alla de andra hönorna och tupparna gått in i det innersta rummet i hönshuset och blev lite konfunderad, så jag gick ett varv runt till baksidan av hönshuset och där nere i backen en bit såg jag hökaset lyfta från en höna och bara skrek ut av ilska och sorg.

Då såg jag att hönan, vår söta lilla Goldie, lohmannmamma och blommepappa, reste sig och linkade fram till mig. Jag lyfte upp henne och sprang fort in till maken. Vi synade henne noga över hela kroppen men hittade inte mer än några små revor i skinnet. Det blödde inte ens.

Jag satte in henne i hönshuset hos de andra, hon gick lite försiktigt men hoppade efter ett tag upp på en pinne. När jag bar ut matrester till dem nyss hoppade hon ner tillsammans med de andra, de hade satt sig på pinnarna nästan allihop, men hon åt inget, inte ens när jag höll fram en bit bröd mot henne.

Så, vad ska jag göra nu? Bör hon bo avskilt med värmelampa eller klarar hon sig tillsammans med de andra. Jag förmodar att hon har fått en fruktansvärd chock. Jag fick en chock, vad ska inte då hon ha fått, stackars lilla gumman!

Vera - rest in peace

Lilla Goldie som lillhöna i somras
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #42 skrivet: 08 dec-09 kl 18:24 »
Och här knep hökeländet en ung brahmahöna idag...  :'(
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Jennyt

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 08 dec-09 kl 18:52 »
Rakadero- Låt du hönan sova med de andra inatt. Om hon inte är sig själv imorgon bitti så kan du ju börja fundera på att ta undan henne. De brukar rätta till sig efter några timmar ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Pigan

• Halland
« Svar #44 skrivet: 09 dec-09 kl 19:11 »
Här har vi mest ormvråk. Ganska många, men jag har inte haft problem med dem förren igår. (Hönorna har gått här sen i Juni).

Hörde hur hönorna skrek utanför köksfönstret och när jag tittade ut hade alla sprungit och gömt sig i häcken, utom en liten stackare som ormvråken hade satt efter. Hon undkom med nöd och näppe när hon kilade in mellan grinden och nätet till "lilla hönsgården" och ormvråken blev rädd och flög sin väg när jag öppnade fönstret.

Idag var han tillbaka igen, vid samma tid som igår. Jag vågade inte låta dem gå ut på gräsmattan idag utan de fick vara kvar i den lilla hönsgården. Där har de bra skydd av häcken på två sidor och en låg men väldigt vid och tät bok som täcker nästan hela ytan. (Försöker näta "tak" runt trädet nu så gott det går.) Idag hörde jag dem inte men rätt var det var när jag tittade ut genom fönstrer var det helt tomt på höns och i en stor björk jämte hönshuset satt ormvråken. Han fick inget med sig idag heller. Alla hönor och tuppar hade sprungit in i hönshuset och trängt in sig så många det gick i varje rede och ingen av dem vågade visa sig utanför hönshuset mer idag.

Vad ska man göra för att bli av med elendet?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #45 skrivet: 09 dec-09 kl 21:02 »
Är du säker på att det är ormvråken och inte en hök som hittat till dig? Ormvråkar ska inte ta höns, deras klor är inte gjorda för sådana byten.

Duvhök

Ormvråk
« Senast ändrad: 09 dec-09 kl 21:05 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #46 skrivet: 10 dec-09 kl 12:32 »
Rakadero- Låt du hönan sova med de andra inatt. Om hon inte är sig själv imorgon bitti så kan du ju börja fundera på att ta undan henne. De brukar rätta till sig efter några timmar ;)

Goldie verkar ha hämtat sig bra, hon åt inte första dagen och gick inte ut i hönsgården, men i dag både äter hon och går ut lite. Revorna ser inte värre ut än de hönorna kan få av tupparna när de är som ivrigast så det är nog ingen fara. Men hon måste haft en rejäl fjäderdräkt, det låg massor med fjädrar där höken anföll henne och ändå syns det inte på henne!

Fina bilder Linkoso, men jag ryser när jag ser bilden på duvhöken, precis så såg den ut som flög iväg när jag kom runt knuten.

Jag tror inte heller på ormvråk, vi har sådana här hela tiden, de cirklar i luften och skriker (kolla Linkosos ljudfiler i någon av trådarna om hök) men de har aldrig kommit i närheten av hönorna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #47 skrivet: 10 dec-09 kl 16:49 »
Fina bilder Linkoso! Med dessa bilder vet jag dock att "hökfan" är en ormvråk...
Varför ska inte dom kunna ta höns? Fast den som var här hade problem att få med sig hönan, han hoppade iväg släpandes på henne, orkade inte flyga med henne.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #48 skrivet: 10 dec-09 kl 18:33 »
Jag har också hört att även ormvråken kan ta höns, men kanske inte dom allra största.  >:(

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #49 skrivet: 10 dec-09 kl 19:22 »
Duvhöken kan inte heller flyga iväg med hönan, den är inte så stor egentligen, men har väldigt kraftiga klor om man jämför med ormvråken som har rätt klena 'vapen' (jämför deras ordinarie byten, duva och orm).

Det är många som tar fel på duvhök och ormvråk, att duvhökar har helt olika färg på sin fjäderdräkter beroende på ålder förvirrar t ex en hel del...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #50 skrivet: 10 dec-09 kl 19:53 »
Japp, unga duvhökar har brun fjäderdräkt, som ormvråken. Så kan ha varit en årsunge som är i farten och övar sig på hönsen.  :-\
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #51 skrivet: 10 dec-09 kl 19:58 »
Ofta är det väl just det det är på hösten, årsbarnen som inte hunnit lära sig jaga riktigt bra än. Då är det väl lockande att ta en höna=lätt byte, jämfört med en vildfågel.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #52 skrivet: 10 dec-09 kl 20:14 »
Leta upp flera bilder för er att jämföra med... Här har ni en ung duvhök som slagit sig en kanin eller hare.

Fler unga

Och här hänger en vuxen jäkel i hönsgårdens nättak. >.<

Och här har vi några ormvråkar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 10 dec-09 kl 20:47 »
Citera

Hehehehe ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #54 skrivet: 10 dec-09 kl 21:36 »

Så tycker jag om att se en duvhök!!  ;D

Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 3 användare
Numera, Karlsdotter, Henåanne Sweden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser