Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hökbesök - brukar de hållla i sig?  (läst 7844 gånger)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Hökbesök - brukar de hållla i sig?
« Svar #20 skrivet: 29 nov-09 kl 00:48 »
Ta bara bort han!  ;)
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

gernsö

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 29 nov-09 kl 07:07 »
Tyyyyyyyst, så får man inte säga.... och göra. ::)
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

bo_i_dala

« Svar #22 skrivet: 29 nov-09 kl 12:37 »
Hej!
En "alternativare" ,är det inte att leva med naturen??

Alltför ofta finner man att det så fort det "passar" kan man göra precis vad som passar, till exempel ha ihjäl en hök?
Det finns massor av sådana exempel- inte konstigt att världen ser ut som den gör!! Inte ens de miljövänliga är vänliga mot moder jord!

mvh

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #23 skrivet: 29 nov-09 kl 14:50 »
Jo hökarna ska väl också finnas i denna värld och det är ju våran skyldighet att skydda våra djur så är det bara, eller också låter man det bara gå.
Och så kan det ju vara för en del mister man nån ibland så What ? Men inte för mig för hos mig har hönsen ett värde, höns har ju ofta inget värde alls för många en mera slit och släng. Man bygger och bygger för att man ska kunna ha en naturlig miljö ändå till djuren så gör nog många.
Men även jag har ju mina lösgående ibland för jag tycker om det. Men man kan aldrig lita på naturen det finns andra där ute inte bara VI och visst tycker jag höken kan ta andra än mina djur....
Men det som jag har erfarenhet av är att det är alltid värst på våren sen på hösten och då är det ju många unghökar som ofta är utsvultna och tar risker.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 29 nov-09 kl 16:03 »
Klokt skrivet.
Hedemorahöns

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 29 nov-09 kl 18:44 »
Har samma problem och här går den på både stort å smått. Funkar det med CD-skivor??
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 29 nov-09 kl 19:04 »
Är de hungriga funkar ingenting annat än att göra ett fort av hönsgården >:(
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 29 nov-09 kl 19:17 »
Har samma problem och här går den på både stort å smått. Funkar det med CD-skivor??

Nej, inget funkar haha :P har testat cd skivor (kaaanska funkar om du fyller HELA hönsgården), fågelskrämma har jag även tesat (dom klurade ut att den inte levde ;) ) och hade som hönsnät över innan fast lite halvdant gjort, men det låg där men det stoppade dom inte!

Nått som jag tycker funkar är oljud, är det ända tips jag kan ge. har inte visat sig en kotte när detär högmusik elle rom tex. spikpistolen är igång :)

Är de hungriga funkar ingenting annat än att göra ett fort av hönsgården >:(

Men som du säger, ett fort! här ska svetsas!! ;)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #28 skrivet: 30 nov-09 kl 08:41 »
 :) En vecka har gått och jag har inte märkt av höken mer! Hade hönsen instängda i sin hage ett par dagar (utan nättak men med julglittriga CD-skivor :-[)  och sedan har de gått fritt igen. Så jag hoppas på att höken var på genomresa :P.
« Senast ändrad: 30 nov-09 kl 08:43 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Luff

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 03 dec-09 kl 14:28 »
Det enda naturliga försvaret som finns är en riktigt bra tupp och rejält m buskar.
En bra tupp lyssnar på småfåglarna och har ett halvt öga på skyn hela tiden.
//Luff

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #30 skrivet: 03 dec-09 kl 22:32 »
Hej!
En "alternativare" ,är det inte att leva med naturen??

Alltför ofta finner man att det så fort det "passar" kan man göra precis vad som passar, till exempel ha ihjäl en hök?
Det finns massor av sådana exempel- inte konstigt att världen ser ut som den gör!! Inte ens de miljövänliga är vänliga mot moder jord!

mvh

Hur gör du när du har för många tuppar? Brukar ni inte nacka dom? Men det kanske går att avliva när det passar en!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 04 dec-09 kl 10:46 »
Såvitt jag vet är höken fridlyst.

Sen har jag svårt att förstå varför en ska hålla på och krabba med att sätta upp fisklinor och CD-skivor och fågelskrämmor - när en lika gärna kan ha samma möda med att montera ett redigt, höksäkert metallnät?
Duktiga tuppar är duktiga tills dom blir tagna av rovdjur...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 04 dec-09 kl 17:18 »
håller med till ovan! Men att någon tupp faktiskt har VUNNIT över höken har jag nog inte hört  :-\ visst, man ser att de har kämpat med alla fjädrar som ligger överallt. men inte kommer de där ifråv levande. hökens enorma klor och sylvassa näbb är nog svår att komma undan. knappt att min pappa  klarade av höken  :-X

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:3
« Svar #33 skrivet: 04 dec-09 kl 17:24 »
Jo. Jag har läst om tuppar som vunnit och räddat hönor som suttit i klorna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 04 dec-09 kl 17:35 »
Haha, okey. man ska inte säga för mycket! ;D Men vem kollar egetnligen när tuppen står och slåss mot höken ??? om jag såg att höken satt på min höna och tuppen stog där och bråka så skulle jag springa dit så fort jag kunde så att varken tuppen eller höken hann göra något. men har ju inte vart med i just en sådan situation, så ska väl hålla munnen stängd ;D Mina springer och gömmer sig och hoppas på att jag ska rädda dom, haha! har jag fort gör ibland också, dumma hönor >_<
« Senast ändrad: 04 dec-09 kl 17:53 av Fredrikslund »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:3
« Svar #35 skrivet: 04 dec-09 kl 17:41 »
Haha, höken slåss mot höken!? XD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
SV: :3
« Svar #36 skrivet: 04 dec-09 kl 17:53 »
Haha, höken slåss mot höken!? XD

nu har jag ändrat ;)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #37 skrivet: 04 dec-09 kl 19:07 »
Vid hökens senaste besök blev jag en höna kort... men tuppen måste ha gett honom en rejäl match ialla fall, för hans ena enorma sporre är borta .... Men nu har jag ialla fall lagt min o gubbens energi på en inhägnad till hönorna, med nät över.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 04 dec-09 kl 19:09 »
Vid hökens senaste besök blev jag en höna kort... men tuppen måste ha gett honom en rejäl match ialla fall, för hans ena enorma sporre är borta .... Men nu har jag ialla fall lagt min o gubbens energi på en inhägnad till hönorna, med nät över.

Oj, flög sporren av  :o ja, han måste verkligen ha kämpat  :o

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #39 skrivet: 05 dec-09 kl 11:53 »
Jag märker om höken är här då jagar kråkorna den så kråkor är bra ibland dom med...så jag är rädd om mina kråkor ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser