Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SOS! Foder önskas köpa!  (läst 2575 gånger)

freeky

• Gäst
SOS! Foder önskas köpa!
« skrivet: 23 nov-09 kl 08:56 »
Hej alla, vi har just fått veta att vi inte blir av med våra slaktfår förrän om 1-2 månader, minst, och nu behöver vi köpa på oss foder, vi har inte så det räcker eftersom vi räknat med att dom skulle gå till slakt i oktober. Vet ni någon som har bra hö till får runt Norrköping med omnejd? Hittar bara nöt- och hästhö på nätet.

Tacksam för alla förslag.

Fordson

SV: SOS! Foder önskas köpa!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-09 kl 09:40 »
Måste det vara hö eller går det bra med ensilage? Jag vet en som säljer ensilage i små rundbalar till bla. hästfolk.
Inte billigt direkt men bra kvalitet och enkelt att hantera. Han finns ca 1 mil förbi Kolmårdensdjurpark.
PM:a mig för mer info.

Fåraherden

• -
« Svar #2 skrivet: 23 nov-09 kl 10:09 »
Nöthö är väl perfekt?
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

freeky

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 nov-09 kl 10:14 »
Nja, vi fick kasta mer än hälften av det hö vi hade förra vintern, det var alldeles för grovt.Nu vet jag ju inte om det var ovanligt grovt, men dom ratade det mesta iallafall.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-09 kl 15:40 »
Nöthö har fel sorts klöver och är för grovt. Men framför allt är väl problemet just klövern. Det ska vara vit till får och röd till ko.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 nov-09 kl 18:18 »
Scan söker ju med ljus och lykta efter lamm till vecka 49, 50, 51 ! Ring dom, de hämtar säkert gärna!!  De betalar dessutom fullt pris (maxpris) ner till 14 kg slaktad vikt (snacka om desperata!) Det innebär en levandevikt runt 37 -38kg för tacklamm och några kg till för bagglamm. Passa på!! De tar säkert emot även om du inte har kontrakt.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

myrstugan

« Svar #6 skrivet: 23 nov-09 kl 19:58 »
Hej!
Jag skickade ett privat meddelande men vet inte om det kom fram.
Jag har i alla fall hösilage i plastade fyrkantsbalar och bor 2 mil utanför Norrköping.
Mina får tycker att det smakar bra.
200 kr plus moms per bal.
Jens 0706-93 86 54
Hälsningar från
Jens Fältskog.
Fårklippare och frilansjournalist.

saittam

• Öland
« Svar #7 skrivet: 23 nov-09 kl 21:37 »
Nöthö har fel sorts klöver och är för grovt. Men framför allt är väl problemet just klövern. Det ska vara vit till får och röd till ko.

Det finns många olika sortes rödklöver alla sorter ar inte farliga för får.
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

trädman

« Svar #8 skrivet: 24 nov-09 kl 00:09 »

Det tror jag faktiskt inte alls på. Våra får äter samma mat som korna, växer och mår väl. Rödklöver är en av ingredienserna. Om jag minns rätt kan Rödklöver påverka fertiliteten, men påverkan är inte långvarig, utan det räcker att undvika klövern under en period inför baggsläpp (tror det finns en tråd som behandlar det)

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 nov-09 kl 14:41 »
Scan söker ju med ljus och lykta efter lamm till vecka 49, 50, 51 ! Ring dom, de hämtar säkert gärna!!  De betalar dessutom fullt pris (maxpris) ner till 14 kg slaktad vikt (snacka om desperata!) Det innebär en levandevikt runt 37 -38kg för tacklamm och några kg till för bagglamm. Passa på!! De tar säkert emot även om du inte har kontrakt.

Det är märkligt att vi inte kan få våra hämtade förrän i januari om dom har sån brist, vad är det frågan om? Skillnad på skit och pannkaka?

freeky

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 nov-09 kl 15:29 »
Hur många slakterier har Scan egentligen? Vad jag vet har vi bara haft kontakt med Scan Linköping, finns det fler?Och vart finns dom isåfall? Vi bor utanför Norrköping, så det är bra om transporten inte tar flera dar.

Jacob

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 24 nov-09 kl 17:03 »
De avgör ju vilket slakteri som ligger bäst till i förhållande till var ni bor och det är ju Linköping. :P

Är väldigt svårt att få iväg lamm till scan om man inte har kontrakt.
Köttfår

Fordson

« Svar #12 skrivet: 24 nov-09 kl 17:06 »
Prova KLS istället för Scan. Jag tycker dom är mycket bra.

Jacob

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 24 nov-09 kl 18:16 »
Kör de så långt upp i landet?
Köttfår

Fordson

« Svar #14 skrivet: 25 nov-09 kl 12:04 »
Japp. Inga problem.
Mycket trevliga, inga problem med lammkontrakt. Punktlig och proffsig transport. Kostar 150:- stoppet har jag för mig.
Man beställer olika märker att sätta i öronen (på fåren) om det ska vara återtag av kött eller skinn.
Skinnen skickar dom vidare till garveri om man vill, kostade 60:- startavgift och 50:- per skinn.
Mycket smidigt. Vi skickar dom "stora" lammen till KLS och gårdsslaktar dom små som faller under i vikt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #15 skrivet: 25 nov-09 kl 12:30 »
Skaffa kontrakt om ni har lamm , ta det slakteriet som ni tycker ligger närmast.
Finns en hel del att tjäna på det, (ännu mer tjänar man om man skickar lammen vid rätt vikt..)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

freeky

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 nov-09 kl 14:39 »
KLS, det har jag inte hört förut, det ska jag kolla upp :)!

freeky

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 nov-09 kl 14:42 »
Jaha, nu är förvirringen total, vilket är det man ska ta kontakt med? Det fanns ju några att välja på... ???

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #18 skrivet: 25 nov-09 kl 15:21 »
ring både Scan och KLS ,låt dom skicka papper och kolla vilket som passar bäst  ;D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Jacob

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 25 nov-09 kl 15:55 »
Frågan är om de är intresserad att starta kontrakt, det beror ju på hur många slakatlamm ni hade tänkt skicka per år.
Köttfår

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser