Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  galen bagge  (läst 5629 gånger)

louise

• Gäst
galen bagge
« skrivet: 22 nov-09 kl 18:12 »
Alltså, min nya bagge är bra knäpp. Vet inte om jag bör avla på honom eller hur farlig han blir i längden. Eller om jag vågar ha honom med lammen sen..

Han stångar allt han ser. I dag tog jag in dem och han hatade en stor rundbal halm i boxen, och han hatade en spann med mineraler. Höhäcken tyckte han var dum i huvet , och boxgrindarna. Så där håller det på. Ute så hatade han avloppsbrunnen och alla vattenspannar. Han stångar järnet på allt som kommer i hans väg.

Alemaden

• Västergötland
SV: galen bagge
« Svar #1 skrivet: 22 nov-09 kl 19:10 »
Jag hade nog tänkt mig för innan jag avlade på en galen" bagge

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 22 nov-09 kl 19:10 »
Låter som han passar bra i frysen...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 22 nov-09 kl 19:11 »
Känner igen det där alldeles för väl och den baggen ligger i frysen nu ;D
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-09 kl 19:28 »
Frysmaterial...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kanka

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 22 nov-09 kl 19:35 »
Gör slut på eländet innan det händer en olycka. Det kanske är du som inte passar nästa gång
och det är minsann inte roligt att vara föremål för en stångande bagge.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Vargerik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 nov-09 kl 19:35 »
Glada kräftor!

hustran

« Svar #7 skrivet: 22 nov-09 kl 19:48 »
Jag måste säga att liknande har jag aldrig hört talas om. Det måste vara något GROVT fel. Ta bort,  sannorlikt psykiska problem,eller? Vår nuvarande bagge är snäll men lite dum...han kan inte äta ur foderhäcken. inte dricka  osv. Det är en Gute. Vi har aldrig haft problem med något sånt förut. Våra tackor har längre horn och har inga problem. Men denna är otroligt fånig när det gäller att veta var hornen finns. Hur gör vi?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 nov-09 kl 20:01 »
Tror bestämt att Ulrikaa fick sätta hänglås på frysen för att hålla eländet kvar dessutom :-X ;D  ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 22 nov-09 kl 20:22 »
Det låter inte så bra och jag hade inte heller behållit en sådan bagge. Har han varit sån hela tiden?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 nov-09 kl 20:45 »
tja.. jo.. han blev nog sån rätt snabbt.

jaha.. han får väl bli i frysen då.. Men han får gå kvar minst året ut så jag vet att han har jobbat färdigt åtminstone.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 nov-09 kl 21:11 »
jaha, då ska jag kapa min tråd lite och diskutera ras och aggressiva baggar.

Det här var min andra värmlandsbagge. Den förra hamnade i frysen för att han också var aggro, men inte så mkt som den här. Den jag köpte av i år tyckte att alla värmlandsbaggar var aggressiva.

Så vad har ni för erfarenheter? Kan man få tag på en snäll värmlandsbagge eller ska det hålla på så här?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 22 nov-09 kl 21:12 »
Vi har haft 3 värmlänningar och de har varit lika snälla allihop.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 nov-09 kl 21:15 »
Stabon, då kanske du ska tinga en bagge av Kimma ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 22 nov-09 kl 21:18 »
Stabon, då kanske du ska tinga en bagge av Kimma ;)
Vem vet, vi har 3 tackor därute som bör vara dräktiga nu, någon av dem bär kanske på en bagge  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 nov-09 kl 21:21 »
Ja ska det vara så här svårt å hitta en med vettigt humör så tänker jag hänga efter dig Kimma;)

Ulricaa

• -
« Svar #16 skrivet: 22 nov-09 kl 22:21 »
Vår bagge var oxå värmlandsbagge och han var supersnäll innan tackorna kom hem....han var bokstavligen from som ett lamm. Sen när dom kom hem så slog det bara över. Tyvärr.
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 23 nov-09 kl 08:09 »
Jag kanske kan passa på och låna tråden. Jag har problem med baggar. Jag har två stycken just nu, bagglamm båda två, och båda vill stånga mig, även om de inte är galna. Jag förstår att det beror på mig att baggar alltid blir sura på mig men kan inte göra något åt det. Finns det någon som kan ge mig lite tips hur jag ska komma tillrätta med problemet. Det är svårt eftersom jag är ensam och inte har någon annan att "skicka in" när något ska göras.

Jag har en åsenbagge med stora horn. Han har stångat från första stund. Han stångade tackorna och han stångade så fort jag sträckte in handen eller kom in i hagen. Jag tror att han var rädd, han har blivit bättre men han ser till att tackorna inte kommer till mig.

Den andra är en gotlandsbagge, som hittills varit väldigt lugn. Nu verkar det som om han är klar med jobbet och han har börjat komma fram till mig. I går kom han fram och började nosa och bita i mina kläder. Jag stod böjd och grejade med en hink och jag kände hur rädd jag blev fast jag försökte vara lugn. Hjärtat klappade fortare och andningen blev snabbare, säkert märkte baggen det. När jag försökte knuffa bort honom så stångade han mig. Han tog inte jättelång sats men en bit. Jag tog till vallstaven, som jag alltid har med mig och han gick sin väg.
Finns det något jag kan göra?
Åsenfår, hundar och katter

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 nov-09 kl 08:14 »
Vi har haft 2 fantastiskt snälla värmlandsbaggar, med helt olika härstamning. De gick till slakt nu i höst pga att vi inte ville ha fler avkommor efter dem. 2007 hämtade vi hem en bagge som egentligen skulle gått till slakt med våra småbaggar. Men han var så fin så han fick överleva året efter också, då hämtade vi hem en kompis till honom istället. De har gått tillsammans och myst som två farbröder. När vi släppte in deras avkommor (som var lika snälla) till dem i höstas kollade de bara att det inte var några "fruntimmer", sedan brydde de sig knappt.
Vi har aldrig haft andra problem än att de inte gillade vår lappgetsbock, och han gillade inte dem. Så det var livat inne i stallet förra vintern trots att de stod i olika bås. Nu ska det bli lugnt och skönt!

Fåraherden

• -
« Svar #19 skrivet: 23 nov-09 kl 10:12 »
Stångar han dig också? Det låter som ett solklart fall för slaktmasken. Baggars "galenskap" har enligt min erfarnhet en tendens att nedärva. Ävenom de ska gå till slakt är inte en flock med... Låt oss säga 25 ungbaggar, alla ute efter att stånga dig i rumpan inte någon särskilt bra situation, har prövat.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser