Jag kanske kan passa på och låna tråden. Jag har problem med baggar. Jag har två stycken just nu, bagglamm båda två, och båda vill stånga mig, även om de inte är galna. Jag förstår att det beror på mig att baggar alltid blir sura på mig men kan inte göra något åt det. Finns det någon som kan ge mig lite tips hur jag ska komma tillrätta med problemet. Det är svårt eftersom jag är ensam och inte har någon annan att "skicka in" när något ska göras.
Jag har en åsenbagge med stora horn. Han har stångat från första stund. Han stångade tackorna och han stångade så fort jag sträckte in handen eller kom in i hagen. Jag tror att han var rädd, han har blivit bättre men han ser till att tackorna inte kommer till mig.
Den andra är en gotlandsbagge, som hittills varit väldigt lugn. Nu verkar det som om han är klar med jobbet och han har börjat komma fram till mig. I går kom han fram och började nosa och bita i mina kläder. Jag stod böjd och grejade med en hink och jag kände hur rädd jag blev fast jag försökte vara lugn. Hjärtat klappade fortare och andningen blev snabbare, säkert märkte baggen det. När jag försökte knuffa bort honom så stångade han mig. Han tog inte jättelång sats men en bit. Jag tog till vallstaven, som jag alltid har med mig och han gick sin väg.
Finns det något jag kan göra?