Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fallfrukt  (läst 2773 gånger)

maran

Fallfrukt
« skrivet: 21 nov-09 kl 12:09 »
Hej på er,veteraner och andra. Undrar om någon vet varför man inte kan lägga fallfrukt direkt i rabatten, utan måste ta omvägen genom komposten??? Har fått svaret att det inte är bra, men vet ej varför  ???  Det skulle vara så lätt att bara kratta in all fallfrukt under rosor och andra perenner.  Tacksam för svar från en latoxe :-[

tinna.m

• Skåne
SV: Fallfrukt
« Svar #1 skrivet: 21 nov-09 kl 13:01 »
Jag ser en del äppelodlare låta frukt som ratas ligga kvar under träden. Ur näringshänseende är det helt okey. Har du ohyra - rönnbärsmal, äppelvecklare så är det nog mindre bra. Kan ev justeras om du strör kalk på äpplena, samt sätter klisterremsor på träden. Till rosorna hade jag strött kalk över -ska de ju ha iallafall.

Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-09 kl 19:24 »
Jag lägger fallfrukt och ruttna äpplen direkt i rabatterna och odlingslanden. Även rester från äppelmos och äppeljuice etc. Har gjort så i flera år.  Kan inte se några negativa effekter på äppelskördarna. I år fick vi bättre äpplen än någonsin tror jag.

maran

« Svar #3 skrivet: 25 nov-09 kl 18:42 »
Tackar tackar. Skall genast kratta in alla äpple och päron under rosorna och andra perennrabatter. Men kalk till rosorna? Skalll dom ha det? O K det skadar väl inte för jag har inte kalkat nån gång.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare (1 dolda)
Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser