Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mark ...  (läst 17176 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Hur mycket mark ...
« skrivet: 19 nov-09 kl 23:06 »
... där man har jakträtt måste man äga för att få skjuta älg utan att behöva vara med i ett större jaktlag? finns det nån ha-gräns där det tilldelas hur mycket älg (annat vilt) man får skjuta (10 ha = 1 älg, 20 ha = 2 älgar, etc) eller beror det lite på eller både och? hur är reglarna och var kan jag läsa lite mer om det? ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Hur mycket mark ...
« Svar #1 skrivet: 19 nov-09 kl 23:24 »
Tror jag läst nånstans att det finns förslag om att man inte ska få jaga älg enskilt (kallas B-licens), utan bara inom viltvårdsområden eller liknande.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 nov-09 kl 11:34 »
Information finns på resp Länsstyrelses hemsida  (se jaktenheten), alt så kontaktar du dem per telefon vid specifika frågor.

Lainde

• -
« Svar #3 skrivet: 28 nov-09 kl 11:53 »
Tror jag läst nånstans att det finns förslag om att man inte ska få jaga älg enskilt (kallas B-licens), utan bara inom viltvårdsområden eller liknande.

Man får fortfarande ta upp ett B - licensområde, men det är tydligen inte lika lätt att få igenom ansökan/registrering som tidigare.
För sk "enkalvsområde" har man däremot kvar samma bestämmelser, men det kräver ju att man åtminstonde har några 10 tals hektar jaktmark - sammanhängande.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 28 nov-09 kl 12:56 »
Ingår marken i viltvårds område el. jaktvårds område kan det vara rent omöjligt att dra sig ur .
Hade ett eget B-område som inte var större än 7 hektar , så jag har för mig att gränsen går vid 5 hektar .
Samma gäller fri kalv , är din mark upptagen i ngt **vårdsområde får du inte heller jaga kalv .
Inte utan att vara med och jaga i jaktlaget förstås .

Lainde

• -
« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 21:10 »
Det här är saxat från Länsstyrelsen i Västernorrlands län eftersom det ligger mitt i Sverige.

Jakt och älgjaktsområden

Älgjaktsområdena är registrerade som A- och B-licensområden, enkalvsområden och älgskötselområden.

Ansökan

Ansökan om registrering av älgjaktsområde ska vara länsstyrelsen tillhanda senast den 31 januari. I samband med att ansökan inges ska ansökningsavgiften, 750 kronor, betalas in på länsstyrelsens postgirokonto nr 35192-4. Ansökningsavgift utgår inte om ansökan endast innebär utökning av befintligt område.

Utöver de uppgifter som anges på ansökningsblanketten ska ansökan åtföljas av en karta i skala 1:20 000, den så kallade "gula kartan" med det aktuella området tydligt inritat. Kartan finns att köpa i närmaste bokhandel eller hos lantmäteriet.

Om sökanden inte är markägare ska antingen intyg om jakträtt eller fullmakt från övriga markägare om att sökanden äger rätt att företräda dessa bifogas.

Om ansökan avser registrering av så kallat B-licensområde ska sökanden styrka att det föreligger särskilda skäl för en sådan registrering.

Beslut om registrering av älgjaktsområden expeditieras till sökanden i mitten av juni.

Tilldelning

Inom A-licensområden får man skjuta det antal älgar som bestäms årligen med hänsyn till bland annat områdets storlek, tillgången på älg, betesskador och trafikolyckor.

(För vår del gäller min 500 ha välarronderad mark/fullvuxen älg.)

Förslag till tilldelning inkommer årligen från länets lokala samrådsgrupper. Förslagen har tagits fram av dessa samrådsgrupper, jägare och markägare inom älgvårdsdistrikten samt vid överläggningar med de olika jaktlagen. Förslagen behandlas sedan vid länsviltnämndens sammanträde innan länsstyrelsen fattar beslut om tilldelning och jakttidens längd.

Inom B-licensområde får ett valfritt djur skjutas under den tid länsstyrelsen beslutar (tre-fem dagar) om området omfattar minst 5 hektar sammanhängande mark.

Inom enkalvsområde, som omfattar minst 20 hektar sammanhängande mark, får en kalv skjutas under hela jakttiden.

Ett älgskötselområde däremot bestämmer själv sin avskjutning med utgångspunkt från en av länsstyrelsen fastställd älgskötselplan, som årligen följs upp av länsstyrelsen.

***På mark som är oregistrerad får fritt antal kalvar skjutas.

--------------------------------------------------------------

***Vad menas egentligen med "oregistrerad mark"?.

Lainde

• -
« Svar #6 skrivet: 28 nov-09 kl 21:14 »
Ingår marken i viltvårds område el. jaktvårds område kan det vara rent omöjligt att dra sig ur .

Har det inte blivit vissa lättnader när det gäller att "dra ur" sin egen mark från JVO/VVO?.

Mvh//

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 28 nov-09 kl 21:33 »
Ett av dom men jag kommer inte ihåg vilket .

Lainde

• -
« Svar #8 skrivet: 28 nov-09 kl 21:37 »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 29 nov-09 kl 13:09 »
Inom B-licensområde får ett valfritt djur skjutas under den tid länsstyrelsen beslutar (tre-fem dagar) om området omfattar minst 5 hektar sammanhängande mark.

så det är bara skjuta oavsett vad länsstyrelsen kommer fram till sen?

***På mark som är oregistrerad får fritt antal kalvar skjutas.

--------------------------------------------------------------

***Vad menas egentligen med "oregistrerad mark"?.

det undrar jag också. jag undrar också om man har registrerad mark om man kan få den oregistrerad.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 29 nov-09 kl 13:19 »
Du måste ha ett registrerat B-licens område , vilket Länsstyrelsen beviljar .
Sedan får du papper i god tid innan säsongen börjar , med bestämmelser .
Men B- licens är alltid ett valfritt djur , Länsstyrelsen ger ingen tilldelning till dessa områden , utan bara A-områdena .
Det spelar ingen roll om du har 5 el 100 hektar om din mark är reggad som B-område .
Du får också från länsstyrelsen en rapport du ska fylla i och sända tillbaka om du har skjutit , när och vilket djur , ko , kalv , tjur .

Oreggad mark för kalvjakt är mark som står utanför licensbelagda områden . Kan i princip vara någons bakgård .
Men det fungerar inte då det finns lagar om var och hur man får jaga i och utanför tätbebyggt område .
« Senast ändrad: 29 nov-09 kl 13:23 av esten »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 29 nov-09 kl 13:21 »
ok, alltså det kan vara ett rådjur eller en älgko eller nåt helt annat det där valfria djuret? eller är valfritt djur älgko, kalv, tjur?

regnpipan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 nov-09 kl 09:33 »
ok, alltså det kan vara ett rådjur eller en älgko eller nåt helt annat det där valfria djuret? eller är valfritt djur älgko, kalv, tjur?

Valfritt djur avser älg (ko, kalv eller tjur). Givetvis får man inte skjuta bort en ko som för kalv.

Däremot så skall man vara medvetenom att man kan irritera grannsämjan rätt ordentligt genom att på en liten mark ständigt skjuta älg när man inom kringliggande mark som är anslutet till ett älgskötselområde kanske inte skjuter mer än ett djur per 250 ha (som där jag jagar) efterom det är vad marken tillåter i långsiktigt uttag. Sedan står vi inför en förändring av regelverket, vilket innebär att man i framtiden högst sannolikt måste ingå i ett älgskötselområde för att över huvud taget skall få skjuta vuxna älgar.

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 30 nov-09 kl 10:06 »

Alltså Älgjakten är licensen för högvilt . B-Licensen avser alltså en älgko , en älgtjur eller en äkgkalv.

Rådjur är ett småvilt och ingår i småviltjakten
« Senast ändrad: 30 nov-09 kl 10:09 av esten »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 30 nov-09 kl 17:44 »
Alltså Älgjakten är licensen för högvilt . B-Licensen avser alltså en älgko , en älgtjur eller en äkgkalv.

Rådjur är ett småvilt och ingår i småviltjakten

jo, det vet jag. jag frågade ju om vilttilldelningen i allmänhet, så det är därför jag kanske krånglade till det med min fråga. låter som om det är svårt att få skjuta älgar iaf. hur ser det ut med annan vilt? är det lika svårt?

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 30 nov-09 kl 17:54 »
Småvilt kräver att du äger eller arrenderar tillräckligt med mark , för jakt med hund är mini 50 hektar sammanhängande .
Sedan krävs att du har giltigt statligt jaktkort och ev löst jaktkort på den mark du vill jaga på .
 det finns ingen generell tilldelning på småviltet , men däremot kan föreningen eller ägaren av marken ge begränsningar av vilka djur som får skjutas eller hur många .
De (föreningen ) kan tom utlysa fridlysningsområden på marken för att hjälpa djuren .

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 01 dec-09 kl 01:18 »
så om jag har mindre än 50 ha sammanhängande jaktmark får jag inte jaga med hund? gäller det även för viltsvin som är skadedjur?

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 01 dec-09 kl 01:21 »
Ja , jaktlagstiftningen har sagt att en hund rör sig över så stora områden att 50 ha är min .
Det går bara att jaga på fasta pass el pysch utan hund om marken är mindre .

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 01 dec-09 kl 01:30 »
gäller det drivande hund då? eller även spårhund i koppel?

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 dec-09 kl 07:35 »
gäller det drivande hund då? eller även spårhund i koppel?

Gäller drivande hund, jaktlagen §32.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser