Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla med akvarievatten  (läst 6726 gånger)

Safirinnan

Gödsla med akvarievatten
« skrivet: 17 nov-09 kl 23:33 »
Är det någon som har erfarenhet av att gödsla växter med akvarievatten? Innehåller det mycket bra näring till växter? Är det någon som vet mer fakta om hur akvarievatten påverkar diverse växter och om man kan använda det istället för annan gödning?

Själv har jag ett vanligt sötvattensakvarium med fiskar och växter och tillsätter inte några kemikalier av något slag i vattnet. Brukar vattna mina krukväxter och utomhusodlingar med akvarievatten emellanåt. Men vet inte om jag märker någon skillnad på växterna.

Eulalia II

• Södermanland
SV: Gödsla med akvarievatten
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 23:49 »
Jag vattnar växterna med akvarievattnet och förut när jag hade en underdimensionerad pump så växte allt så det knakade, både i akvariet :-[ och krukorna. Jag tror det är kanongödsling, dessutom är kvaliten på vattnet bättre än vattnet direkt ur kranen, det har ju luftats och är lite varmare. Mina växter gillar det.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Björno

« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 11:49 »
Hej!

Jag brukar använda akvarievatten till mina växter och har aldrig sett några bristsymtom. Alla akvarieväxterna växer bra fast då matar jag ganska mycket förstås. När jag gör storrengöring i något akvarium så brukar jag ta det där bruna sörjan som blir kvar efter att man har tagit ur sanden och lägga på jorden. Vid ett tillfälle hade jag en stor monsteraplanta på jobbet som stod i en stor kruka i solen men växte dåligt. Vi hade även ett stort akvarium och när jag gjorde rent det slängde jag allt slammet direkt på krukan. Plötslig började plantan skjuta nya, enormt stora blad. Det första och största var 140* 80 cm! Därefter blev bladen sakta normala igen. Fiskskit funkar./Björno

statustrött

« Svar #3 skrivet: 11 dec-09 kl 16:21 »
 Bara en tanke, vem vet vad fiskmaten innehåller av eventuella tungmetaller eller andra onyttigheter, kanske inte vattna växter man tänkt att äta?

fishyerik

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 dec-09 kl 16:05 »
Det är en allt vanligare metod att odla matväxter gödda med "fiskbajsvatten". Man kan odla utan jord och låta vattnet recirkularera, fisken göder växterna, växterna renar vattnet åt fiskarna. Naturligtvis kan man inte mata fisken med vad som helst, om man ska äta själva fisken, så man får köpa fiskfoder godkänt för matfiskproduktion, om man inte gör sitt eget fiskfoder.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 4 användare (2 dolda)
Ollefund, doompunk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser