Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  föl  (läst 907 gånger)

trassla

• Gäst
föl
« skrivet: 17 nov-09 kl 20:35 »
har börjat ta hand om ett litet föl som är 5 månader. Det har gått jättebra med den sociala träningen, hon  kommer fram i hagen och i boxen. När man tar ut henne  med grimskaftet, följer hon efter som om hon inte gjort något annat. Men nu har vi inte varit där på ett par dagar, och när vi idag kom och skulle ta ut hon ut henne ur boxen ville hon inte komma fram. Gick då sakta fram till henne och pratade lite med henne och satte på grimskaftet, då fick hon panik. Inte att hon kastade sig eller stegrade utan man såg på hennes ögon hur hemskt hon tyckte att det var. Vi upptäckte att hon blivit avmaskad , och vi sätter denna avmaskning i samband med att hon var så otroligt annorlunda. Nu till min fråga, har ni andra varit med om att fölen varit jättemysiga och sedan fått en oförklarlig panik och reagerat annorlunda? Vi vet ju inte vad som har hänt när de avmaskade henne. Det är tänkt att vi skall köpa henne, men man vill ju inte att det skall hända något, så att man gång på gång får bygga upp förtroendet mellan oss. Tyvärr har vi ingen egen stallplats, utan hon skulle få stå kvar hos uppfödaren ( vi får hyra en stallplats).

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: föl
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 22:10 »
Antagligen så är det avmaskningen som gett en tillfälle förtroendeskada. Köper ni henne så är det ju ni som ombesörjer avmaskningen så det skulle jag inte vara orolig för.
I den åldern så är det sällan några problem med avmaskning, de är ju så nyfikna så jag brukar låta dem undersöka sprutan och sedan spruta när den hamnat på rätt ställe i munnen.

Jag skulle inte oroa mig så mycket, se bara till att när ni köper henne så sköter ni det allra mesta av hanteringen.

trassla

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 12:09 »
Tack för ditt svar. Det var det som vi misstänkte. Hade vi vetat att hon skulle avmaskas så hade vi gjort det själva, eftersom vi själva håller på att vänja henne vid olika saker och "behandlingar".

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 19 nov-09 kl 22:04 »
Lycka till.... vi har en lill tjej på 6 månader.
Det är jättemysigt men krävande med föl. För oss är det första och vi tränar allt vi kan komma på.

Berätta gärna om det finns något specielt man skall träna mer på som är lätt att miss.
För oss har det varit lite jobbigt att få ställa upp henne i stallgången utan att få lite panik i blicken. Men med träning så går det bättre för varje dag.
Förlåt lite trådkapning.

Som sagt lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Pettersborg

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 nov-09 kl 11:42 »
Det går upp och ned med hanteringen av fölen, men tänk på att de måste få vara häst och ge modern en chans att uppfostra.
Mina föl går i grimma och grimskaft brevid sina mammor från dag ett för att det ska upplevas som normalt, får hänga med på kortare skritt turer så småningom för att lära sig att bli den som följer(svårt streta emot mamma som har sele på) mycket praktiskt att lära dem vad trafik är osv, så länge mamma inte bryr sig lär dom sig att det inte är något att bry sig om.
Vetrinärbesökena följs av att man får äpplen av stiksiga farbrorn så blir han mindre farlig.
Börjar även använda komandon redan när de är små så de kan lära av mamma, man får mycket gratis då.
Lycka  till med den lille !

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser