Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjäna pengar på självförsörjare?  (läst 4875 gånger)

Cecilia Irland

  • Gäst
Tjäna pengar på självförsörjare?
« skrivet: 06 mar-06 kl 16:21 »
Jag har letat efter en liten gård i Sverige ganska länge, ofta via alternativ.nu.

Jag har upptäckt en lite tråkig tendens hos de som har bostäder att sälja eller att hyra ut - man försöker tjäna grova pengar på att folk vill ut på landet!

Jag har fått erbjudande om att hyra ruckel långt ute på landet - där hyresvärden förväntar sig att jag ska måla och tapetsera och stå för allt löpande underhåll, för 4000 kronor i kallhyra. Det blir snarare 7000 kronor i månaden om man ska betala värme, sophämtning, husförsäkring, sotning etc. Ett orimligt pris för ett hus där man får fixa allt själv och ha lika mycket bekymmer som om man ägde huset.
Husägaren har knappast mer än 500 kr i utgifter för huset varje månad - men vill tjäna 3 500 på att jag bor dyrt!

Jag har fått ett annat erbjudande om att köpa ett förfallet torp i Norrbotten, med 1500 kvm mark, utan vatten och toalett, för 500 000 kr. Tittar man på www.hemnet.se ser man att liknande bostäder kostar runt 100 000 när de säljs av mäklare!

Jag ser helt enkelt försök att tjäna stora pengar på att andra vill leva på landet. Jag ser också att många som annonserar om att de har hus till uthyrning aldrig skrivit på alternativ.nu tidigare - alltså antar jag att de ibland inte är ett dugg intresserade av självförsörjning utan bara av att hitta någon som vill betala överpris för deras fallfärdiga hus!

Visst behöver även landsbygdens folk leva och visst är det ibland skamligt låga priser på hus ute på landet, men jag tycker att det är rent omoraliskt att försöka lura andra självförsörjare på enorma summor för ingenting.
Vill man ha en levande landsbygd bör man begära rimliga summor för uthyrning och för att sälja hus.
« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 16:24 av Cecilia Irland »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Tjäna pengar på självförsörjare?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-06 kl 16:58 »
Jag har fått ett annat erbjudande om att köpa ett förfallet torp i Norrbotten, med 1500 kvm mark, utan vatten och toalett, för 500 000 kr. Tittar man på www.hemnet.se ser man att liknande bostäder kostar runt 100 000 när de säljs av mäklare!

Mäklare ska hållas på avstånd!

Ett slags frälse som tjänar storkovan med minimal arbetsinsats på folks ekonomiska fartblindhet.
 
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:Tjäna pengar på självförsörjare?
« Svar #2 skrivet: 06 mar-06 kl 19:20 »
Ett rimlig hyra är max 900 kr/kvm och år. Då ingår värme,sophämtning osv. Men då ska det vara en lägenhet/hus i gott skick med tvättmaskin,torktumlare,diskmaskin osv. Hyresvärden står för underhåll och reparationer. Detta priset är i Malmö och gäller det ett hus i glesbygd med mindre god standard borde naturligtvis priset vara mycket lägre!

Cecilia Irland

  • Gäst
Re:Tjäna pengar på självförsörjare?
« Svar #3 skrivet: 06 mar-06 kl 22:22 »
Mäklare ska hållas på avstånd!

Ett slags frälse som tjänar storkovan med minimal arbetsinsats på folks ekonomiska fartblindhet.
 

Jo, det är ju den inställningen som gör att många alternativare söker sig till alternativa annonsmarknader. Det i sig är ju bara positivt, men som jag skriver i mitt första inlägg finns det ju tydligen ockrare där också.
En frälse som tjänar pengar på andra är ju intre trevligare för att den har medlemsskap på alternativ.nu!  ;)

Hemmansägaren, 900 kr per kvm och år låter ganska rimligt, bra att ha som måttsticka kanske!

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Tjäna pengar på självförsörjare?
« Svar #4 skrivet: 07 mar-06 kl 00:24 »
"Mäklare ska hållas på avstånd!

Ett slags frälse som tjänar storkovan med minimal arbetsinsats på folks ekonomiska fartblindhet."

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Går något snett (ex. det är mögel i huset, fel tomtstorlek uppgiven, sprickor i skorsten etc), är det rätt skönt att ha mäklarhjälp. Något de flesta glömmer är också att mäklaren ska vara ombud både för köpare och säljare och den som köper idag är kanske säljare imorgon.....
I storstäder finns det väl mer storfräsare av alla sorter, på mindre orter behöver de flesta yrkeskateorier vara seriösa för att överhuvudtaget överleva.

I Cecilias exempel om det förfallna torpet hade det varit billigare att köpa huset genom en mäklare.

Till Cecilia, ge inte upp! Det måste vimla av enstaka ställen där du kan bo gratis mot att du håller huset i någorlunda skick. Jag har också sett stora västerbottensgårdar med mark säljas för en spottstyver bara för att de ligger inåt landet.

Bo

  • Inlägg: 4238
Å andra sidan
« Svar #5 skrivet: 07 mar-06 kl 18:52 »
"Till Cecilia, ge inte upp! Det måste vimla av enstaka ställen där du kan bo gratis mot att du håller huset i någorlunda skick. Jag har också sett stora västerbottensgårdar med mark säljas för en spottstyver bara för att de ligger inåt landet."

är det ju lika snuskigt att utnyttja de stackars västerbottningarnas trängda läge. Gillar man inte marknadskrafterna bör man betala vad det är värt och inte vad det kostar.

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:Tjäna pengar på självförsörjare?
« Svar #6 skrivet: 07 mar-06 kl 21:16 »
på blocket finns många billiga hus. tex. detta

Pris: 95 000:-

Bra boende på landet i högt beläget hus.
3 rum o kök + alkov
Boyta 75 m3
Kommunalt vatten o avlopp
Bygggår 1940
Uppvärmning:Vattenburen El o ved
Bredbandsfiber indragen
Tomt 1,5 ha varav 1 ha skog
Fristående kallgarage
Jakträtt i Asplidens VVO (även älg) för boende i byn.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Tjäna pengar på självförsörjare?
« Svar #7 skrivet: 07 mar-06 kl 21:21 »
Hellre att huset och marken blir omskötta och hålls öppna än att det blir ödehus som förfaller och ängarna slyar igen.
Många av gårdarna i farozonen ägs av dödsbon där ingen av barnen själva är intresserade av att bo där.
Såvida du inte är givmild miljonär ser jag ingen anledning att fylla deras fickor?!  Husets värde är i min mening det som säljaren är beredd att släppa det för och köparen beredd att betala. Det som en person anser vara ett fynd är för en annan person ett jobbigt åtagande. Och tur är väl det! ;)

Cecilia Irland

  • Gäst
Re:Tjäna pengar på självförsörjare?
« Svar #8 skrivet: 07 mar-06 kl 23:25 »
Kul med lite diskussion om det här!


Pengar har vi, jag är inte alls ute efter att bo gratis eller skinna någon eller att någon ska känna sig lurad eller att den sålt sitt hus för billigt. Jag skulle gärna betala mycket för rätt ställe.

Men - jag vill inte behöva betala tusentals kronor eller hundratusentals kronor just för att jag är intresserad av självförsörjning och levande landsbygd.

Ett fallfärdigt torp 10 mil från närmaste by är inte värt 500 000 - hur mycket man än vill att västerbottningarna ska leva och må bra - det är ocker, baserat på att vi här på alternativ.nu kan antas vilja betala överpris för att komma ut på landet.  Om ägaren till torpet ringer en mäklare och säger att den vill ha en halv miljon kommer mäklaren bara skratta i luren. Men här försöker man sälja sådant eller hyra ut hus på tok för dyrt, för att vi anses lättlurade (?), stadda vid kassa (?), samt desperat längtande ut från staden (?).

Sar, tack för uppmuntran  :). Så småningom hittar vi nog vårt ställe.
Hemmansägaren, blocket, där har jag aldrig ens tittat! tack för tipset!

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Tjäna pengar på självförsörjare?
« Svar #9 skrivet: 09 mar-06 kl 21:33 »
I vår del av landet har huspriser varit extremt lågt. Men de har ökat om man haft jakträtter. Numer så börjar priserna stiga och det beror på Tyskar,Danskar, Holländare m.fl.
Det hemska är att nästa generation med barnfamiljer inte flyttar in utan så fort de gamla lämnar så kommer en 'utläning'. De flesta är mycket trevilga och vill ha kontakt men de är bara här några veckor om året. :( Sedan är det tomt.
Om jag räknar de närmaste 10 husen ägs hälften av utländska ferieboende. Övriga utom ett är pensionärer och kommer att inom kanske 10år ha flyttat.
Jag ser dock på nätet att det finns gårdar till salu i närheten.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser