Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pyttelilla renoveringstråden  (läst 12986 gånger)

malines

• Gäst
Pyttelilla renoveringstråden
« skrivet: 16 nov-09 kl 15:22 »
Hej allihop!

Som många kanske vet flyttar jag snart till ett litet torp. I den här tråden tänkte jag låta er hjälpa mig med tips, råd och påhejning (om ni vill) i de små renoveringsarbeten jag tänker göra i huset. Eftersom jag är ganska "tappad" vad gäller sådana här saker kommer jag att behöva alla tips jag kan få! :)

malines

• Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #1 skrivet: 16 nov-09 kl 15:42 »
Projekt 1:

Väggarna i rummet. Planen är att tapetsera väggarna med väv, och sedan måla. Började slipa väggarna, varpå stora sjok tapeter lossnade, så nu blir det till att riva loss allt löst, slipa, sedan på med ngn form av bindmedel så inte kvarvarande tapetrester lossnar när jag limmar upp väven. Vad tror ni om det?

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov-09 kl 15:46 »
Problem som behöver lösas: Under tapetlagren är det tretäckskivor. Vad gör jag med skarvarna? Kom nu inte och säg spackel (det funkar dåligt när huset rör sig, spacklet rör sig inte och så blir det sprickor) eller renoveringsgips! Är ute efter en "elastisk" spackellösning! Några tips?

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 nov-09 kl 15:49 »
Ytterligare problem: mellan muren och väggen blir det ju en glipa. Ska jag låta glipan vara eller täcka den med list av ngt slag? Vore klart snyggt med en list, men tänker att det kanske blir brandfarligt eller så? Hur har ni gjort?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 nov-09 kl 15:54 »
Ja, det där med skarvarna mellan tretexskivor är en nöt som vi inte lyckats knäcka. Gör därför ett inlägg för att kunna tjuvkika på svaren du får ;) Jag har satt list runt murstocken. Kan inte tänka mig att det skulle vara når problem.

Lycka till Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

malines

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 nov-09 kl 15:59 »
Jennyt, vad för list? I det här fallet handlar det fläckvis om upp till 3 cm som behöver täckas. Funderar löst på kvartsstav av grov dimension...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 nov-09 kl 16:04 »
Tja, tror det var typ ett smalt dörrfoder. Helt slät. Inga krusiduller här ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

malines

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-09 kl 16:04 »
Tja, tror det var typ ett smalt dörrfoder. Helt slät. Inga krusiduller här ::)

Är oxå krusidullallergisk...   ;D

lialan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 nov-09 kl 16:16 »
Är frestad att säga silikon, det och silvertejp är mina bästa vänner, men det kanske inte är rätt lösning här...
Det finns täckremsor i något fibermaterial man kan klistra över skarvarna. Egentligen ska man nog spackla över, men eftersom du ska ha väv och inte slät tapet, kanske det inte behövs.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

malines

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 nov-09 kl 16:18 »
Är frestad att säga silikon, det och silvertejp är mina bästa vänner, men det kanske inte är rätt lösning här...
Det finns täckremsor i något fibermaterial man kan klistra över skarvarna. Egentligen ska man nog spackla över, men eftersom du ska ha väv och inte slät tapet, kanske det inte behövs.

Silikon var min första tanke, men min gode vän som kan nästan allt trodde att det skulle bli omöjligt att få väven att fästa på det sen. Spackel funkar jättedåligt!!! Har gjort det i andra hus, som rör sig mycket mindre än det här lilla timmrade torpet gör, och det blev fort fula sprickor, trots "konstens alla regler" och allt det där. Finns det inget elastiskt spackel? Och varför finns det i så fall inte det?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 nov-09 kl 16:26 »
Vi har testat glasfiberremsa och spackel.....i flera lager. Funkar inte! Tror inte heller på silikon, tyvärr. Det finns ju en tjockare slät renoveringsväv, men den är ju oxå stum. Skulle nog bli konstigt det oxå.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 16 nov-09 kl 17:14 »
Gipsskivor direkt utanpå treetex-skivorna föreslår jag.
Bra underlag för tapeter mm, och bra brandskydd.
Nu har jag inte kollat om du köpt eller hyr stället, ifall det senare så kanske det kan ge rabatt på hyran?

Alternativt billig glasfiberväv på alltihop.
Sätt en trälist mot muren, men med en liten glipa, så att att värmen ventilerar ut i rummet.

En variant i hörnen är att spika remsor av takpapp, ingefär som det brukar vara i takkanterna under vävspända papptak.
Sen måste man förstås spackla vid pappkanterna.
« Senast ändrad: 16 nov-09 kl 17:48 av Foppas fot »

malines

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 nov-09 kl 17:20 »
Gipsskivor direkt utanpå treetex-skivorna föreslår jag.
Bra underlag för tapeter mm, och bra brandskydd.
Nu har jag inte kollat om du köpt eller hyr stället, ifall det senare så kanske det kan ge rabatt på hyran?

Hyr. Men det spelar ingen roll. Gips är sista utvägen, men jag skulle helst hitta ngn annan lösning. Gips är mekkigt att transportera hem, och det krävs en himla massa spacklande i massor av omgångar för att det ska bli snyggt. 

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 nov-09 kl 17:30 »
Kul med din nya tråd! Skriver en rad bara för att jag vill följa den. :) Jag har kollat in bilderna i din blogg. Åh, vad glad jag är för din skull!

Det där med elastiska "skarvar" är svårt. Vi har inte jobbat så mycket med de "nyare" materialen i vårt hus, för det mest akuta har varit att renovera den äldre delen. Därför blir det mest lera och kalkbruk (maken putsar just nu!) och det är ju material som rör sig med ett gammal lerhus, men det lär nog inte fungera med funkisskivor. Jag frågade min man vad han tror, och han menar att väv och tapet antagligen också kommer att gå sönder om man sätter den över skarvarna. Jag antar att det inte är ett alternativ att ta bort skivorna och byta ut dem mot något annat väggmaterial? Annars tycker jag också att gips låter smart.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 nov-09 kl 17:43 »
[urlhttp://www.did.se/gp/gds.asp?instruktionid=329][/url]
Har hört om sådana här, men har ingen egen erfarenhet, nån annan kanske har.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 16 nov-09 kl 18:29 »
Såna här papphörn är väl tänkta för sånt:

http://www.gysinge.nu/products/Papph%F6rn%2C-per-styck.html

Fast jag skulle nog rekommendera egentillverkning utifrån en rulle spännpapp...

Tapio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 nov-09 kl 18:31 »
Problem som behöver lösas: Under tapetlagren är det tretäckskivor. Vad gör jag med skarvarna? Kom nu inte och säg spackel (det funkar dåligt när huset rör sig, spacklet rör sig inte och så blir det sprickor) eller renoveringsgips! Är ute efter en "elastisk" spackellösning! Några tips?

Halaj!

Det finns latex på tub, vilket är långt mindre perverst än det låter.
Kolla i bygghandeln.
Det är perfekt till att kleta dit på glipor i snickerier och sånt. Blir aldrig hårt, och iaf. färg fäster jättebra.
Snickarens sista tröst, eller vad det nu var Martin Timell kallade det.

//T

malines

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 nov-09 kl 18:51 »
Åh! Sötisar! Vad roligt att ni engagerar er!

Hörnen är nu (tack och lov) inget problem, eftersom de satt skivorna så himla tätt just där. Men skarvarna... Funkar latex är det ju lysande! Kanske säkrast att kolla med färghandeln vad de säger om det i kombination med vävlimmet först dock...

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #18 skrivet: 16 nov-09 kl 18:56 »
Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med latex i kombination med vävlim. Jag använde det när jag renoverade min lilla stuga å jag har inte märkt nåt. Dessutom är det lite grejen med latex, att man kan kladde det lite överallt när man gjort nåt litet fel och behöver fuska till det :P
Ska bli kul att följa renoveringen :)

Edit: Men självklart bra att kolla med färghandeln :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

malines

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 nov-09 kl 19:02 »
[urlhttp://www.did.se/gp/gds.asp?instruktionid=329][/url]
Har hört om sådana här, men har ingen egen erfarenhet, nån annan kanske har.

Har använt det själv när vi renoverade upp invändigt i vårt gemensamma hus. Det tråkiga är att renoveringspappen är ganska styv, och om väggarna är ojämna på det sätt att de är vågiga istället för lodräta/plana så är det svårt att få till snyggt. Annars är det kanon för att slippa bredspackla över tex strukturtapet eller mönstrad glasfiberväv!

Väggarna i torpet är inte plana. Snarare s-formade/vågformade. Inga räta vinklar, inga vågräta lister... Men det är helt ok, en del av husets charm och jag har ingenting alls emot det. Oxå lite därför jag drar mig för att spika upp gips. Risken är att jag får regla upp innan, just för att allt är så "orakt".

Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser