Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fälla på hyrd tomt?  (läst 2718 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Fälla på hyrd tomt?
« skrivet: 15 nov-09 kl 16:34 »
Jag hyr en stuga och undrar om jag då har rätt att sätta ut skatfälla eller liknande på tomten. Läste om fällor i lagboken, men jag är inte hundra. Är det någon som är hundra? Och om jag skulle få sätta ut fällor då måste jag också ha rätt att skuta skator på tometen. Det är defenitivt inte inom planlagt område.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Fälla på hyrd tomt?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-09 kl 19:49 »
I och med att du hyr tomten, så innebär det  inte att du har jakträtten, du får inte skjuta eller sätta upp fällor. Men du får ta möss innomhus. Du får fråga jakträttsinnehavaren, eller den som äger fastigheten om du ska sätta ut fällor eller skjuta t.ex. skator.

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 nov-09 kl 07:34 »
Attans, det var det jag misstänkte. tack för svaret

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 19:14 »
I jaktlagstiftningen står följande om skyddsjakt på enskilds initsiativ.
23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,
2. den som har en handelsträdgård, anläggning för yrkesmässig fruktodling eller plantskola men saknar jakträtt där döda hare, om det behövs för att förhindra skador på träd eller trädplantor; därvid skall djur som dödats tillfalla jakträttshavaren,
3. den som innehar mark men saknar jakträtt där fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.

Regeringen får medge att jakt efter björn, varg, järv, lo eller säl bedrivs på annans jaktområde.
   Regeringen får meddela föreskrifter om undantag från första stycket. Lag (1991:1769
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 18 nov-09 kl 12:36 »
Läste också igenom det där. De borde betyda att jag får ha en skatfälla på tomten. right?

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 nov-09 kl 17:43 »
Ja så tolkar jag det iallafall. Eftersom att jakträtten följer med ägande rätten, men här står det ju att den som bor där men saknar jakträtt där får fånga och döda till exempel skator och råttor. Annars vet jag inte hur man ska tolka det. Men det skadar ju inte att prata med fastighets ägaren ändå, så att han/ hon inte tycker att man går bakom ryggen på dom.
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #6 skrivet: 18 nov-09 kl 22:08 »
Ja så tolkar jag det iallafall. Eftersom att jakträtten följer med ägande rätten, men här står det ju att den som bor där men saknar jakträtt där får fånga och döda till exempel skator och råttor. Annars vet jag inte hur man ska tolka det. Men det skadar ju inte att prata med fastighets ägaren ändå, så att han/ hon inte tycker att man går bakom ryggen på dom.

Nu blir jag osäker, följer inte jakträtten med i ett jordarrende om inget annat avtalats?
"Kärleken är livets bäste vän"

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 nov-09 kl 22:30 »
I jägareförbundets kurs literatur från 99 står följande.
Vid jordbruksarrende har arrendatorn jakträtten på den arrenderade marken såvida inte jakträtten undantagits i upplåtelsen.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #8 skrivet: 18 nov-09 kl 22:44 »
Den som hyr en stuga med tomt disponerar ju tomten på ett liknande sätt som jordbruksarrendatorn disponerar jordbruksmarken.
 Skiljer det sig beträffande jakträtten mellan de båda upplåtelseformerna?
« Senast ändrad: 18 nov-09 kl 23:09 av siern58 »
"Kärleken är livets bäste vän"

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 18 nov-09 kl 23:03 »
Det var en bra fråga som jag tyvär inte har något svar på. Jag vet faktiskt inte. Kan inte komma ihåg att jag läst det någonstans heller. Det ända som jag läst om beträffande tomter är skyddsjakt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser