Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en plastad gammal träbåt,finnes räddning?  (läst 5622 gånger)

lumpus

• Gäst
en plastad gammal träbåt,finnes räddning?
« skrivet: 14 nov-09 kl 10:01 »
jo jag vet om en gammal fiske båt som är övergiven,, den är plastad träbåt där plasten spruckit upp på vissa ställen å vatten å fukt gått i träet,, finns räddning?ta den under tak,skära upp plasten på strategiska ställen,låta den torka i några år,,plasta i hop den? eller ett dödsdömt projekt??  storleken är som en övergödd eka alltså ingen ruff,  propelleraxlen ser bra ut propeller finns också en sk innombordare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: en plastad gammal träbåt,finnes räddning?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-09 kl 11:11 »
Ofta är ju anledningen till att man har plastat en träbåt just att den redan då började vara rutten och dålig. Men man kan åtminstone göra sig besväret att få in den under tak och granska den noggrannare innan man dömer ut den.

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 nov-09 kl 17:47 »
Jag kapar tråden lite och fyller på med en liknande fråga, fast min båt har det inte gått lika långt med:

Jag har en träeka som legat i vattnet hela sommaren. Den var mörk och fin innan jag la ner den i vattnet i våras och nu när jag plockade upp den är det precis som träet har fällt ut och ljusnat där båten legat i vattnet. Jag gissar att det är något medel som den blivit behandlad med som reagerat med vattnet.

Just nu ligger den i ladan och torkar. Träet i botten verkar ganska mjuk och skadat.

Vad ska jag göra med den för att den ska hålla en säsong till?

lumpus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 nov-09 kl 17:50 »
jag var och kikade på den i dag och den är nog bortom räddning, tyvär :'(

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-09 kl 18:11 »
Jag kapar tråden lite och fyller på med en liknande fråga, fast min båt har det inte gått lika långt med:

Jag har en träeka som legat i vattnet hela sommaren. Den var mörk och fin innan jag la ner den i vattnet i våras och nu när jag plockade upp den är det precis som träet har fällt ut och ljusnat där båten legat i vattnet. Jag gissar att det är något medel som den blivit behandlad med som reagerat med vattnet.

Just nu ligger den i ladan och torkar. Träet i botten verkar ganska mjuk och skadat.

Vad ska jag göra med den för att den ska hålla en säsong till?

att den ljusnar låter ju skumt, men jag har för mig att en nytjärad båt som man sjösätter kan få vita utfällningar av tjäran.
Bästa sättet att ta reda på om träet är sjysst är att knacka på borden med ett knivskaft eller nåt, det är svårt att riktigt känna med en knivspets.
Om man knackar på ett friskt bord och sen jämför "klangen" med det man tror är dåligt så brukar tonen bli mycket dovare om det är murket.
Annars är det bara att vara frikostig med linolja och "roslagsmahogny" (en blandning av tjära, linolja och terpentin/t-sprit), ev ren tjära utanpå .
Om det bara är ett eller två bord som är dåliga så går det ju att byta, fast det är lite trickigt.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 14 nov-09 kl 18:17 »
Man kan spendera åtskilliga hundralappar på att ytbehandla en rutten båt, utan att det förlänger livslängden nämnvärt.
Är den flatbottnad kanske det går att sätta skivor av masonit utanpå, och täta skarvarna med trälister och nåt flexibelt tätningsmedel emellan.
Kohår kanske, tror dom använde nåt ditåt på vikingatiden.  ;)

Temeriaire

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 nov-09 kl 18:25 »
Jag var visst inte så tydlig, jag menar förstås att man ska köra på linolja och annat för att bevara en frisk båt, en rutten båt blir ju inte mindre murken av detta.
Kohår hade man som armering i nån gucka av typ fårtalg och bivax och kanske lite tjära, som man hade mellan borden vid bygget.
En bra sån gucka att täta båten med på våren är Ettan, som vad jag vet bara är bivax och tjära, kladdigt som f-n, men mjukt nog att tryckas ut om träet sväller.
Om man vill ha en smörja att täta bakom lappar och sånt så kan man blanda fårtalg, linolja, krita och tjära till en kittliknande konsistens.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 14 nov-09 kl 18:32 »
Täta med myrstackar är också beprövat, det har hållit åtskilliga ruttna roslagsskutor flytande ett tag till.

:)

Temeriaire

• Småland
« Svar #8 skrivet: 14 nov-09 kl 18:36 »
Eller hur! Ont om gamla och stora myrstackar kring gamla hamnar, då dessa gått till "myrrning"...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 14 nov-09 kl 22:01 »
jag var och kikade på den i dag och den är nog bortom räddning, tyvär :'(

Men motor, propellerinstallation och andra detaljer kanske är värda att rädda ändå? De kan ju komma till användning i något annat båtprojekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser