Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skriva faktura-hjääälp!!!  (läst 10264 gånger)

anjo

• Södermanland
skriva faktura-hjääälp!!!
« skrivet: 13 nov-09 kl 19:49 »
har precis startat eget och ska skriva min första faktura för tjänst........men hur gör man ???

Fordson

SV: skriva faktura-hjääälp!!!
« Svar #1 skrivet: 13 nov-09 kl 20:26 »
Sök på nätet efter mallar: "Fakturamall" typ.
Eller kolla in någon utav dina egna räkningar som du själv betalar.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 nov-09 kl 21:55 »
Har du ett bokföringsprogram så borde det finnas klara mallar i det. Har du inte det och ska skriva handskrivna fakturor, så finns det färdiga block att köpa i bokhandeln. Läs också i Skatteverkets broschyrer om bokföring, bokslut och deklaration etc, det är en hel djungel, men man får fråga dem om det man inte förstår. Har man gjort som de säger kan de inte anklaga en sedan för något fusk, även om de ofta själva inte verkar ha koll på hur det ska vara.
Mvh

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 13 nov-09 kl 22:21 »
Jag använde nåt gratisprogram för fakturering ett tag, men jag minns inte vad det heter, men sen hittade jag detta:http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/frifaktura-se/pressrelease/view/frifaktura-se-ett-gratis-faktureringsprogram-paa-webben-334589

Kanske kan vara nåt?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Digger

« Svar #5 skrivet: 13 nov-09 kl 23:07 »
skaffa en revisor, annars så sitter du snart där med problem, och skatteverket jagar dig.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 13 nov-09 kl 23:20 »
Faktum är att jag la ner det där med f-skattande, är så j-a osugen på pappersjobb, så ni anar inte...
Numera är jag med i ett resurskooperativ, en mycket enklare lösning för att sälja sin tid.
kolla in: www.noakresurs.se
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

tonebender

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 nov-09 kl 01:25 »
En fakturamall i MS-word format... jag testade den i OpenOffice/Linux och det verkade funka finfint.
http://www.mallar.eu/fakturamall-i-word-format/

Patrik Berggren

• Jobba Hemifrån
« Svar #8 skrivet: 14 nov-09 kl 19:35 »
En fakturamall i MS-word format... jag testade den i OpenOffice/Linux och det verkade funka finfint.
http://www.mallar.eu/fakturamall-i-word-format/

Funkar även för OpenOffice/Windows. OpenOffice fungerar lika bra som Microsoft Office för privatpersonen, eleven och det lilla företaget. Rekommenderas starkt, OpenOffice alltså.

/Patrik Berggren

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 nov-09 kl 13:57 »

Hallå!
Jag startade eget i vintras och jag skaffade ett bokföringsprogram som heter Visma SPCS.
(Enskild firma)

Där finns allt man behöver och det är väldigt enkelt att använda. :)

Kommer inte ihåg exakt vad programmet kostar men ca 1000kr.

Ulricaa

• -
« Svar #10 skrivet: 15 nov-09 kl 16:39 »
En faktura ska innehålla
Namn på säljaren
Organisationsnummer på säljaren
Vad fakturan avser
Momsen specificerad
När arbetet utfördes
ska det vara nån särskild momsregel som tillämpas exvis vid byggjobb ska köparens momsregnr stå på fakturan oxå plus vilken momsregel det avser, ex moms för omvänd byggmoms

Det var nog alles ur huvudet
Visma SPCS är ett kanonprogram!
Mvh Redvisningskonsulten ;)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 nov-09 kl 18:02 »
fakturanummer också väl? Å ev. villkor för dröjsmålsränta. Och datum.

Ulricaa

• -
« Svar #12 skrivet: 15 nov-09 kl 18:09 »
Dröjsmålsränta MÅSTE inte vara med om man säger så, detär ju frivilligt.  :)
Datum på fakturan måste ju vara med ja, det satt jag och tänkte men det kom inte med på listan. Nummer måste dom inte ha, det är ju olika hur folk fakturerar inte alla som har ett nummer på sina fakturor utan bara datum....

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 nov-09 kl 18:20 »
Nja, där vill jag nog korrigera dig lite. Fakturor ska ha löpande nummerserie, och om man sabbar en faktura så ska man ange det, och hur.  Fattas nummer i serien och du får en revision från skatteverket så tror dom annars att man slängt vissa fakturor (sålt svart alltså ).  Jag fick rejäl påbackning på det då dom gjorde revision här en gång, vi var två som skrev fakturor på var sitt håll, och för att vara säkra på att inte köra dublettnummer, så höftade man till lite och hoppade över tio nummer för att vara på säkra sidan. 
Vid revisionen la dom ut alla fakturor för ett helt år på en rad, och ifrågasatte varför det fattades nummer här och där.
I ett fakturaprogram är det ju inget problem eftersom de får nummer automatiskt, men skriver man själv i t.ex Excel så får man tänka på det.
Har man för övrigt färre än sg 200 fakturor per år så duger det ju gott att skriva dom själv, gör en mall bara, så är det ju inget konstigt.

bo_i_dala

« Svar #14 skrivet: 15 nov-09 kl 18:21 »
HEJ!
Om fakturan är på 5000kr eller mer måste köparens namn och adress anges1
mvh

jenses

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 nov-09 kl 20:05 »
Nummer måste dom inte ha, det är ju olika hur folk fakturerar inte alla som har ett nummer på sina fakturor utan bara datum....
Mvh Redvisningskonsulten ;)
Jaså  :-X

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 15 nov-09 kl 20:12 »
Hallå!
Jag startade eget i vintras och jag skaffade ett bokföringsprogram som heter Visma SPCS.
(Enskild firma)

Där finns allt man behöver och det är väldigt enkelt att använda. :)

Kommer inte ihåg exakt vad programmet kostar men ca 1000kr.

Jag använder också detta programm och det fungerar perfekt. Det kan jag rekommendera. Har använd det i två år nu.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

anjo

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 15 nov-09 kl 20:53 »
TACK! alla ni som hjälpte till! WOW, vilken uppbackning! så nu är fakturan skriven och med lite tur så blir det julklapp till min dotter ändå ;)

Ulricaa

• -
« Svar #18 skrivet: 15 nov-09 kl 22:08 »
Det har jag aldrig varit med om att dom kräver nummer på fakturorna, det är inte många lantbrukare som har det och jag kan säga jag har aldrig någonsin varit med om att dom klagat på det och då hade jag ändå revision på en bilhandlare förra året som gör sina i en exelmall, det sa dom inte ett ljud om...

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 nov-09 kl 22:31 »
Det har jag aldrig varit med om att dom kräver nummer på fakturorna

Mervärdesskattelag 1994:200
kapitel 11
paragraf 8
nummer 2

mvh egenföretagare (använder sig, som tur är, inte av redovisningskonsulter  8))

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser