Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det nått fel på min älskade minigris?!  (läst 2801 gånger)

Är det nått fel på min älskade minigris?!
« skrivet: 13 nov-09 kl 09:38 »

Hej.

Vi skaffade Bejkon, en minigris, för ca en månad sen. Hon är 13 v nu. Jag har läst mycket om dem och tror jag läst om det mesta.

Men, det står nästan överallt att de är väldigt renliga. Att de aldrig kissar eller bajsar där de sover osv..

Bejkon kissade i början i sin säng, men efter att jag skaffade en större låda till henne så går hon på den, aldrig i sängen, men däremot så går hon fortfarande och kissar lite överallt.  :-\
Vissa dagar kissar hon bara på lådan, andra dagar kissar hon aldrig i lådan.
Mattorna blev toa, de åkte ut, men hon kissar iaf på golvet här o där ibland, speciellt vissa dagar??

Varför?

Jag blir galen!  :o
Jag älskar henne massor, allt annat går bra, hon bajsar alltid på lådan, hon går ihop med barnen och hundarna, hon är ute med oss varje dag och bökar på tomten, hon äter bra...  :-[

Men om hon fortsätter kissa inne kan jag inte ha henne inne längre! Och hon som älskar att ligga med oss i soffan....

Alla säger att de blir rumsrena så lätt..
Vad gör jag för fel?!

Jätte jätte tacksam för svar!

Mvh/ Jessica & Bejkon
Är 28 år o bor i hus på landet med min man, mina två barn -04 & -02, våra djur vilka består (för närvarande ;)) av 1 minigris, 2 papillon, 1 schäfer, 3 bondkatter, 2 amazonpapegojor, 2 rexkaniner, 1 dvärgvädurskanin, 2 råttor och fiskar.

Har alltid och kommer alltid älska djur <3

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
SV: Är det nått fel på min älskade minigris?!
« Svar #1 skrivet: 13 nov-09 kl 10:20 »
Hej!
 Jag har själv inga erfarenheter av minigrisar utan bara vanliga grisar och de brukar som du säger vara vädigt renliga av sig. Men medans de är små så har de ingen kontroll över muskulaturen kring urinblåsan och därför så kan de kissa och bajsa lite här och var. Men vad din gris kanske har skapat är en dålig vana då hon har fortsatt med  att urinera vart som känns bäst, och därför måste du ta till knep som man använder med hundvalpar (och de kanske de redan känner till eftersom du har egna hundar) tex att man tar upp grisen när man ser den kissa på golvet och sedan springa med den till lådan, och när grisen väll kissar i lådan så beröm henne (alla grisar älskar att få beröm och kel!!)
Testa alla knep du kan komma på med din gris och ha tålamod med henne så kommer hon förmodligen att bli duktigare på lådan. För det låter ju inte som att det är något fel på henne.
Lycka till!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 13 nov-09 kl 13:48 »
Hej !
Det kan vara så att hennes utrymme i början var för stort , innan hon blivit hemma hos er sas .
Ett knep man kan ta till är att ge maten på de ställen du inte vill ha nya toaletter .
Grisar vill inte äta på toaletten .
liknar rumsrenhets träningen för hundvalpen lite grann . Då man lägger ut tidningar till valpen och succesivt flyttar dessa mot ytterdörren .
Men som sagt grisar äter inte på toaletten och om du ger henne mat på mattorna/golven så kommer hon att lära sig att gå på lådan .
På stora grisfarmer händer det också att smågrisarna inte "hittar" till gödselgången eller att den är dragig , något som grisen inte gillar kan flytta toaletten in i boxen , men genon att göra rent golvet och utfodra maten där några gånger så brukar grisen sedan gå ut i gödselgången.

« Svar #3 skrivet: 14 nov-09 kl 22:42 »

Tack för era svar!

Jag ska prova era tips, men jag har redan lyft henne till lådan när hon kissar på golvet och berömmer henne när hon gör i lådan.
Och hon får maten på golvet, och hon verkar inte bry sig om det, hon kissar iaf där man gett maten...

Vissa dagar går det jätebra men andra så går det inte alls..

Tack igen, det betyder jättemycket!

Är 28 år o bor i hus på landet med min man, mina två barn -04 & -02, våra djur vilka består (för närvarande ;)) av 1 minigris, 2 papillon, 1 schäfer, 3 bondkatter, 2 amazonpapegojor, 2 rexkaniner, 1 dvärgvädurskanin, 2 råttor och fiskar.

Har alltid och kommer alltid älska djur <3

mattisvick

• -
« Svar #4 skrivet: 15 nov-09 kl 17:03 »
Prova att göra som med barn och katter,hundar sätt dem på toa i i bland under dagen så fattar de att det är där de ska göra i från sig. Och derömmm  efter att de har gjort något på rätt plats. 

Minigris låter mysigt, men de är väll inte så mini? jag vill ha en som väger 25kg, myr mycket väger en mini?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 15 nov-09 kl 18:55 »
Minigris låter mysigt, men de är väll inte så mini? jag vill ha en som väger 25kg, myr mycket väger en mini?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=77045.0
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare (1 dolda)
Daniel-S, Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser